Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 871

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har ju blivit osämja eftersom systemet att ha nummer som egentligen inte betyder nåt på platserna har fått dig att känna att en plats (som är allmän) är din. Hade det inte funnits nummer på hade du bara ställt dig nån annanstans och hade nummerna faktiskt betytt nåt på riktigt hade du haft på fötterna. Nu är du upprörd över att någon ställt sig på en allmän plats som du känner borde vara din. Väldigt märkligt system!

Eller så är utbölingarna bara lite hyfsat normalintelligenta. Det är liksom inte så himla svårt. Vi som bor där har exakt noll komma noll problem sinsemellan.

Eller så är utbölingarna bara lite hyfsat normalintelligenta. Det är liksom inte så himla svårt. Vi som bor där har exakt noll komma noll problem sinsemellan.

Fast nu verkar ju inte parkeringarna tillhöra er som bor där. Det verkar ju som att de är allmänna. Det spelar ju då ingen roll hur överens ni som bor än är om hur man ska parkera på dem eftersom lagarna och reglerna verkar säga nåt annat.

Om det är en besökande till någon så har sen säkert fått höra att parkeringarna är allmänna, och följt det. Eller förstått det själv av skyltningen. Jag förstår att det är störigt att någon tagit den plats du helst står på, men det är faktiskt inte så att någon är ointelligent i detta fall efter vad du själv beskrivit. Om du inte vill framstå som en rätt otrevlig typ själv, så ska du nog bita ihop och gå vidare.

Du kan ju alltid försöka förändra situationen så att ni får personliga p-platser om det verkar genomförbart.

Jag stör mig på att boende i ett område ganska nära mig verkar ha uppfunnit ett eget övergångsställe. Det finns ett ställe precis utanför ett bostadskvarter där det inte är ett övergångsställe men där det i mitten av körfälten finns en liten refug med en vägskylt (50-väg).
Flera gånger när jag har kommit körande har jag plötsligt fått tvärnita när någon bara gått rätt ut i gatan som om det vore självklart att gående har företräde, och för att göra det ännu enklare att råka köra på någon så ligger refugen precis efter en kurva.
Jag har nu börjat tuta högt och ilsket på de som bara går rätt ut i gatan framför mig. Har fått ett och annat långfinger hissat men det får det vara värt 😅

Om det är en besökande till någon så har sen säkert fått höra att parkeringarna är allmänna, och följt det. Eller förstått det själv av skyltningen. Jag förstår att det är störigt att någon tagit den plats du helst står på, men det är faktiskt inte så att någon är ointelligent i detta fall efter vad du själv beskrivit. Om du inte vill framstå som en rätt otrevlig typ själv, så ska du nog bita ihop och gå vidare.

Du kan ju alltid försöka förändra situationen så att ni får personliga p-platser om det verkar genomförbart.

Så en skylt där det står till exempel 22 innebär att den är lämplig att stå på istället för alla de platser som saknar nummer?
Verkar rimligt. Särskilt som en besökare har exakt noll aning om ifall vi faktiskt äger platserna eller inte.

Fast nu verkar ju inte parkeringarna tillhöra er som bor där. Det verkar ju som att de är allmänna. Det spelar ju då ingen roll hur överens ni som bor än är om hur man ska parkera på dem eftersom lagarna och reglerna verkar säga nåt annat.

Berätta gärna för mig hur besökaren vet att husnumren innebär att vi inte äger respektive plats.

Berätta gärna för mig hur besökaren vet att husnumren innebär att vi inte äger respektive plats.
Så det finns x-antal onumrerade och x-antal numrerade där vem som helst får parkera på de förstnämnda, och ni som bor/betalar parkerar på en viss plats som matchar ett nummer? Fattar inte riktigt vad du menar annars 🙃

Det undrar jag med. Det var du som sa att nummerna inte egentligen gäller för att alla platser är allmänna. Då antog jag att det fanns en skylt som informerade om att det är allmän parkering. Det är ju så att skyltar betydelse gäller i de fall där det finns annan info målad på marken.

Eller menar du att platserna är specifika till varje bostad (enligt lagar, regler och skyltar) men att ni som bor där tillsammans har bestämt att vem som helst av er får ställa sig på vilken plats som helst?

Så det finns x-antal onumrerade och x-antal numrerade där vem som helst får parkera på de förstnämnda, och ni som bor/betalar parkerar på en viss plats som matchar ett nummer? Fattar inte riktigt vad du menar annars 🙃

Säg att det totalt finns 60 platser. Ungefär hälften har skyltar med nummer som matchar husen som ligger precis rakt framför respektive parkeringsplats.
Övriga platser har inga nummer.

Det undrar jag med. Det var du som sa att nummerna inte egentligen gäller för att alla platser är allmänna. Då antog jag att det fanns en skylt som informerade om att det är allmän parkering. Det är ju så att skyltar betydelse gäller i de fall där det finns annan info målad på marken.

Eller menar du att platserna är specifika till varje bostad (enligt lagar, regler och skyltar) men att ni som bor där tillsammans har bestämt att vem som helst av er får ställa sig på vilken plats som helst?

I sak är det en allmän parkering men den används enbart av oss som bor här samt besökare.
Hälften av platserna har skyltar. Precis utanför mitt hus är en skylt med samma nummer som på mitt hus. Så har övriga hus likadant med skyltar som har samma nummer som deras respektive hus.
Övriga platser är onumrerade.

I sak är det en allmän parkering men den används enbart av oss som bor här samt besökare.
Hälften av platserna har skyltar. Precis utanför mitt hus är en skylt med samma nummer som på mitt hus. Så har övriga hus likadant med skyltar som har samma nummer som deras respektive hus.
Övriga platser är onumrerade.

Så alla platser (med och utan nummer) är allmänt parkering?

I mitt område (hyresrätter) så finns det en parkeringsplats till varje lägenhet. De platserna är numrerade och inte allmänna. De är sk förhyrda platser. Utöver dessa finns det ett antal allmänna platser där vem som helst får stå mot betalning. Logiskt och ingen förvirring alls gällande vem som får stå var.

Så alla platser (med och utan nummer) är allmänt parkering?

I mitt område (hyresrätter) så finns det en parkeringsplats till varje lägenhet. De platserna är numrerade och inte allmänna. De är sk förhyrda platser. Utöver dessa finns det ett antal allmänna platser där vem som helst får stå mot betalning. Logiskt och ingen förvirring alls gällande vem som får stå var.

Återigen, för oss som bor här och för besökare med fler än tre hjärnceller är det inga problem.
Besökare har givetvis noll aning om att egentligen alla platser är allmänna.
Sen kan jag tycka att det spelar exakt noll roll. Om det finns typ 30 lediga platser så hade jag aldrig i världen tagit en med en nummerskylt som matchar huset precis bakom platsen.
Som jag tror att jag redan skrivit så är alla platser gratis.

Återigen, för oss som bor här och för besökare med fler än tre hjärnceller är det inga problem.
Besökare har givetvis noll aning om att egentligen alla platser är allmänna.
Sen kan jag tycka att det spelar exakt noll roll. Om det finns typ 30 lediga platser så hade jag aldrig i världen tagit en med en nummerskylt som matchar huset precis bakom platsen.
Som jag tror att jag redan skrivit så är alla platser gratis.

Kan du svara på min fråga istället för att prata runt den och om vad ni i området har för överenskommelse sinsemellan?

Rent lagligt (inte vad ni boende bestämt) är alla platser allmänna? Om alla är allmänna har personen inte gjort nåt fel enligt lagen.

Om de numrerade platserna lagligt tillhör respektive bostad så har han parkerat olagligt och du kan kontakta parkeringsbolaget som övervakar er parkering.

Män. Vi har återkommande problem med sunkiga toaletter på kontoret men man vet liksom inte vem det är som skitar ner. Idag klev jag in precis efter en man och det såg ut som kriget, varpå det brann av i huvudet på mig 🙈 Gick fram till honom vid hans arbetsplats och ifrågasatte (ändå vänligt) om man verkligen ska lämna toaletten med ringen uppe och blask över hela toalettstolen. Men gubbfan blir istället irriterad och hävdar
1) "jag har inte gjort något"
2) "det var så när jag kom, ska jag städa efter någon annan eller?" och
3) det är väl bara vatten.

Ursäkta lille vän men
1) jag mötte dig i dörren till toaletten
2) oavsett hur du hittar toaletten så lämnas man den i ett okej skick efter sig själv, och
3) alldeles oavsett om det är vatten eller urin på ringen är det skitäckligt och jag som efterföljande vill inte direkt behöva undra vad det är.

Slutade med att jag gav upp och han arg gick därifrån utan att ens ha snuddat vid tanken att han kan ha haft någon skuld. Jag är fortfarande sur fast detta var före lunch. Han är garanterat inte ensam men han bidrar till äckliga toaletter.

Stör mig på en ljudbok jag lyssnar på. Det är en serie med 11 böcker och författaren är hysteriskt vikt-fixerad. Det tog hela tio minuter innan det nämndes hur överviktig huvudpersonen är och nu ifrågasatte en kvinna hur en man kunde ha sex med någon som är så fet.
Huvudpersonen väger 80 kg (det nämns ofta i alla böckerna) så jag antar att hon är ca 120 cm lång med tanke på hur extremt fet hon framställs. Alla andra kvinnor är långa, pinnsmala och skulle absolut kunna vara modeller om de inte hade haft annat för sig.

Det är så tråkigt för i övrigt är böckerna bra.

Stör mig på en ljudbok jag lyssnar på. Det är en serie med 11 böcker och författaren är hysteriskt vikt-fixerad. Det tog hela tio minuter innan det nämndes hur överviktig huvudpersonen är och nu ifrågasatte en kvinna hur en man kunde ha sex med någon som är så fet.
Huvudpersonen väger 80 kg (det nämns ofta i alla böckerna) så jag antar att hon är ca 120 cm lång med tanke på hur extremt fet hon framställs. Alla andra kvinnor är långa, pinnsmala och skulle absolut kunna vara modeller om de inte hade haft annat för sig.

är det Elly Griffiths serie om arkeologen Ruth Gallaway?

Så himla störigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund