Storlek på sulky??

B

Boomerang

Går i funderingar på att investera i en sulky och har fått tag i en som låter bra, men nu undrar jag om storleken på den...

Min häst är ett varmblod ca 165 cm i manken och relativt "normalbyggd". Vagnen i fråga är 78 cm hög (upp till "balken" som går mellan skalmarna) och skalmlängden är ganska precis 2 meter. Det är inte en qh-modell men jag tänkte göra om den om jag köper den. Låter det som en normalstor sulky i era öron?

Tacksam för snabba svar :bow:
 
Sv: Storlek på sulky??

Storleken på Sulkyn brukar man ange med :Pinnar. Hur mångta Pinnar det är mellan hjulet och gaffeln.

0 pinnar = Small
1 pinne = Medium
2 pinnar = Large

Min Häst är 163 och har en 1 pinnars som kan vara lite tight ibland om han pullar...

Edit: Har för mig en 1 pinnars är 82 cm från underkant hjul till gaffeln (det du kallar balken)
 
Sv: Storlek på sulky??

Jo, vet om det där med att man räknar i pinnar...men en dum som jag har inte riktigt förstått hur man ser hur många pinnars det är :o

Lägger in en länk till en bild som jag hittade på en liknande den jag är intresserad av: http://www.blocket.se/vi/8489973.htm?ca=2_s gissar av det du säger att denna är ganska liten??

Hoppas någon kan hjälpa mig ännu mer...å tack för svaret :bow:
 
Sv: Storlek på sulky??

Kolla ovanför hjulet på min så ser du "pinnen".

2745945.jpg


Och titta sen på din bild så ser du att det inte är ngn pinne, altså storlek small och antagligen för liten för din häst
 
Sv: Storlek på sulky??

Jaha :idea: nu förstår jag! Är lite trög :angel:

Jo, då antar jag att den är för liten...skit oxå :mad:

Men tack så mycke för hjälpen!!
 
Sv: Storlek på sulky??

Finns gott om beg sulkys att köpa.. Kolla med LL-tror på Solvalla och skicka med ngn Hästtransportör så blir det inte så dyrt.
Eller knalla in till ngn proffstränare på närmaste bana.
 
Sv: Storlek på sulky??

Åh vilken fiiin häst!,Är det din? Vem är kusken? Kram (P.S Sorry min nyfikenhet):o
 
Sv: Storlek på sulky??

meen, sen är det stor skillnad mellan olika märken också! vi jämförde min kompis 2 pinnars m min 1 pinnars...dom va lika höga...
d som sen också spelar stor roll är längden på skalmarna!!
 
Sv: Storlek på sulky??

hej, liten fråga här bara till er som är mer vana vid olika sulkymodeller. har haft cusom enpinnars på min ca 163 höga kille. är jerald enpinnars liknande i storleken eller skiljer det mycke mellan dessa 2 olika märkena? borde den passa? hur stora hästar har ni eran jerald vagn på? tack på förhand
 
Sv: Storlek på sulky??

Våran en-pinnars custom går under stl L.
Men jag tycker att Jerald vagnarna är mindre i stl än Custom, iaf om man ska jämnföra den gamla medium Jerald vi har så var Customs medium ngt större på samma häst.
 
Sv: Storlek på sulky??

okej, då har han troligen gått med L innan då alltså. men jerald medium, vilken storlek på häst brukar den passa då? han är som sagt kanske 1.63 runt där. medium borde väl vara nog tillräcklig? får väl testköra om inte annars och hoppas att den inte är förliten så han slår sönder dewn.:crazy:
 
Sv: Storlek på sulky??

okej, då har han troligen gått med L innan då alltså. men jerald medium, vilken storlek på häst brukar den passa då? han är som sagt kanske 1.63 runt där. medium borde väl vara nog tillräcklig? får väl testköra om inte annars och hoppas att den inte är förliten så han slår sönder dewn.:crazy:

min dam är 158,6 & går tyvärr i Large vagnen, men min valack jag hade förut var 166 & den satt bra på honom. Han hade även ett rejält baksteg.

dem som hade jerald vagnen medium var 151 & 159 i mkh med normalt baksteg.

En custom multiflex då? kollat in en sådan?
 

Liknande trådar

Dressyr Det som tidigare var små skutt när något var jobbigt, har nu i takt med att Porthos blir starkare och smidigare, blivit till rena...
2
Svar
24
· Visningar
2 643
Senast: mumrikan
·
E
Körning Hej! Jag har försökt att hitta liknande trådar men inte riktigt funnit vad jag söker. Jag har en f.d. travare (varmblod), som i...
Svar
6
· Visningar
1 130
Senast: LIA
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Cämz
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp