Bukefalos 28 år!

Stormen Babet

På to do liztan: Köp flera blockljuz, var inte i zkåne när det ztormar, det är inte bra för nerverna.
Pannlampa på laddning zå jag zer att razta hundarna zenare. Och även kunna kolla av det där eländiga läktartaket
 
Jag undrar hur det går för hästgården som är till salu, där man ser hur lågt det ligger i förhållande till havet. Om det inte redan är sålt blir det nog svårt att sälja.

Många försäkringsbolag var tveksamma till att försäkra nyproduktion sedan tidigare, nu kommer det nog bli ännu svårare att teckna nyförsäkringar. :(
 
Vakna av ett brak, då har ena plåten på vad ska man snesträvan på taket blåst bort och träffat nån bil. såg inte så bra i mörkret, får spana i dagsljuset hur illa det är. :( Bror har varit ute på flera stormfällda träd.. och förmodligen blir de fler.
 
Här uppe i södra Småland (någon mil norr om Skåne bara) blev det aldrig så farligt - tack och lov.... När jag läser era kommentarer får jag flashbacks till Gudrun som ju drog rakt över oss med fruktansvärda följder.... :(
 
Hur har det gått för er alla där ute?
Hos mig i Blekinge 1,5 mil norr om Karlskrona blåser det fortfarande väldigt mycket och jag väntar någon timme till innan hunden och jag ska gå en kort promenad, normala fall går vi i skogen men det är inte möjligt idag. Sedan får det bli att åka och handla lite småsaker som ändå måste göras
Dagens rallylydnadsträning är inställd och så också löpträning
Lite saker har blåst omkull i trädgården men hundstaketet verkar stå upp (kompostgaller utan stödpinnar) och ser hur träden dansar i skogen bakom huset
 
Vakna av ett brak, då har ena plåten på vad ska man snesträvan på taket blåst bort och träffat nån bil. såg inte så bra i mörkret, får spana i dagsljuset hur illa det är. :( Bror har varit ute på flera stormfällda träd.. och förmodligen blir de fler.
Nu på möran har typ hela taket ner till källartrappan blåst bort, ena äppelträdet har knäckts, så blir lite och pilla med idag. Bror har inte sovit nått alls inatt, knappt hunnit hem mellan träden innan han blir utringd igen.
 
Skall snart åka ut till ridskolan hoppas vi kommer fram. Blir nog att ta vägverketvägen och inte den enskilda vägen...
 
Här i Östergötland är inte vinden kraftigare än vad den varit till och från ett par veckor.
Men den kommer från ”fel” håll mot vad den vanligtvis gör. Betydligt mer påtaglig mot de andra dagarna. Men ingenting som blåst ner eller skadats här hemma.
 
NV Skåne. Ser rätt lugnt ut genom fönstret. Ska nog cykla en runda ner om havet vid lunchtid. Då ska det ha lugnat sig.
 
Blåser på en del här uppe i Stockholm också, när jag var vaken inatt lät det som att någon soptunna blåste omkull lite annat for runt. Men stormen är inte här nej.
 
Här i Östergötland är inte vinden kraftigare än vad den varit till och från ett par veckor.
Men den kommer från ”fel” håll mot vad den vanligtvis gör. Betydligt mer påtaglig mot de andra dagarna. Men ingenting som blåst ner eller skadats här hemma.

Ja det har jag med märkt!! Igårkväll hade det jättetunga taket på kaninburen blåst av 😱 då vinden kommer som sagt från "fel" håll mot vanligtvis
 
Hur har det gått för er @Mineur?
Tack för att du frågar! Det har gått okej, under omständigheterna. Vårt hus står kvar men ligger nu ca 6 meter från strandens början istället för tidigare 15. Grannens hus har klarat sig bättre än väntat, men den södra flygeln har tippat ner på stranden och står "med fötterna i vatten". Sovrumsgolvet är helt borta och det är ett glapp på flera centimeter mellan väggen och golvet i deras vardagsrum.

All mark som syntes på bilderna jag la upp i går kväll är borta. Totalt har vi förlorat uppskattningsvis 8-10 meter fast mark. Fick nedan bild av grannen tidigare i morse. Allt innanför det rödmarkerade var för 24 timmar sedan fast sandstig. Den blå cirkeln representerar området där våra utemöbler stod i somras och där jag åt alla mina frukostar under semestern. Vårt hus skymtar till vänster i bild och snett ovanför den blå cirkeln ser man den södra flygeln av grannens hus.

21 okt.jpeg
 
Nu har räddningstjänsten varit ute och mätt avståndet mellan havet och vårt hus till 7 meter (i vanliga fall är det ca 20-25). De gjorde bedömningen att vårt hus bör klara sig ifall stormen avtar som förväntat i natt, men att hela eller delar av grannarnas hus förmodligen kommer att dras ner i vattnet. Våra grannar är alldeles förstörda, de har massor av lån på huset och det är osannolikt att försäkringen kommer att täcka detta.
Hur kommer det sig att försäkringsbolaget inte täcker det?
 
Den här bilden tog jag för exakt två veckor sedan, ståendes precis utanför altandörrarna till vårt hus. Här syns stigen som löpte längs stranden, och bortom den fanns det ytterligare sand/gräsmark samt ca 5 meter stenstrand. Allt mark bortom de två buskarna närmast i bild är nu borta.

7 okt.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 117
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Angel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 215
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp