Stormen Babet

Ut till de här betongblocken (som säkert har något tjusigt namn) var det för 24 timmar sedan fast mark med sand och gräs. Jag brukar/brukade gå ner och sätta mig på blocket till vänster och titta på havet efter middagen varje dag på sommaren, och det var även där min man friade till mig. Känns som att det kan bli lite blött att sitta där framöver!

Screenshot 2023-10-21 at 09.06.22.png
 
Tack för att du frågar! Det har gått okej, under omständigheterna. Vårt hus står kvar men ligger nu ca 6 meter från strandens början istället för tidigare 15. Grannens hus har klarat sig bättre än väntat, men den södra flygeln har tippat ner på stranden och står "med fötterna i vatten".

All mark som syntes på bilderna jag la upp i går kväll är borta. Totalt har vi förlorat uppskattningsvis 8-10 meter fast mark. Fick nedan bild av grannen tidigare i morse. Allt innanför det rödmarkerade var för 36 timmar sedan fast sandstig. Den blå cirkeln representerar området där våra utemöbler stod i somras och där jag åt alla mina frukostar under semestern. Vårt hus skymtar till vänster i bild och snett ovanför den blå cirkeln ser man den södra flygeln av grannens hus.

Visa bifogad fil 130409

Vilket fantastiskt läge ni har, bortsett från den här helgen då.
 
Vilket fantastiskt läge ni har, bortsett från den här helgen då.
Tror du inte strandremsan återhämtar sig naturligt efter en tid?
Jo, man kan ju hoppas! Just den här delen av udden har dock varit väldigt utsatt i väldigt många år nu, och redan tidigare har vi förlorat mark till erosionen för varje år som går (dock har det handlat om centimeter, inte meter). Det vi framförallt hoppas på nu är att detta 1) äntligen sätter fart på kommunen och 2) gör att vi kan komma undan med att själva anlägga någon slags skydd inom ramarna för hemfridszonen, som förhoppningsvis trumfar strandskyddet i detta fall.
 
Jo, man kan ju hoppas! Just den här delen av udden har dock varit väldigt utsatt i väldigt många år nu, och redan tidigare har vi förlorat mark till erosionen för varje år som går (dock har det handlat om centimeter, inte meter). Det vi framförallt hoppas på nu är att detta 1) äntligen sätter fart på kommunen och 2) gör att vi kan komma undan med att själva anlägga någon slags skydd inom ramarna för hemfridszonen, som förhoppningsvis trumfar strandskyddet i detta fall.

Jag tog bort kommentaren om strandremsan, insåg efter andra bilden du la ut att det blir svårt.
 
Brukar inte försäkringsbolagen ha reservationer för naturkatastrofer?
Jo force majeure, men detta är ju ”bara” en vanlig storm. Vi har fått ersatt skador i samband med storm utan konstigheter. Men i detta fallet skulle det kanske kunna finnas någon reservation eftersom huset ligger i ett ovanligt utsatt läge.
 
Jo force majeure, men detta är ju ”bara” en vanlig storm. Vi har fått ersatt skador i samband med storm utan konstigheter. Men i detta fallet skulle det kanske kunna finnas någon reservation eftersom huset ligger i ett ovanligt utsatt läge.
Det är ju framförallt stormfloden som är problemet i det här fallet, jag vet inte om det faller under en annan kategori än "bara" storm eftersom det är en så pass extrem händelse.
 
Har det kommit till er? Strömlöst, fallna träd och allmänt prikärt läge?
Här stormade det på bra. Började redan kring lunch igår. Då var det svajigt att köra. Sen har jag hört hur vinden ven när jag satt och tittade på tv men slapp några störningar med strömmen. Status på fallna träd blir det när jag kör till tippen sen. Såg att en tvättkorg jag haft ute under sommaren och glömt ta in blåst iväg och ligger i mitten av trädgården och att det kommit pyttelite snö så att gräset lyser igenom
 
Fick just den här bilden av mamma. Pappa och grannen har fixat en minst sagt provisorisk lösning för att stötta upp grannens hus. Återigen slås jag av hur sjukt det här är, att det kunde bli såhär! Och allt inom loppet av typ 10 timmar. Det är som en riktigt urflippad mardröm alltihop.

f7daa067-28cd-4ca4-98d1-7899253109e0.jpeg
 
Taket på ett av gymen i stan visst blåst av i natt så de har varit generösa och uppgraderat medlemskapen så att vi kan träna på de andra två gymmen i kedjan som finns här i Halmstad. Kommer var stängt tillsvidare.
 
Fick just den här bilden av mamma. Pappa och grannen har fixat en minst sagt provisorisk lösning för att stötta upp grannens hus. Återigen slås jag av hur sjukt det här är, att det kunde bli såhär! Och allt inom loppet av typ 10 timmar. Det är som en riktigt urflippad mardröm alltihop.

Visa bifogad fil 130414
Men usch, så hemskt! Jag kan inte låta bli att undra hur man skulle göra i deras situation, lån bundna till ett hus som man inte kan bo i, var ska man bo? Samtidigt som man har lån som man måste betala tillbaka, men inte kan sälja för att få ihop pengarna till (om man nu ville försöka sälja) :crazy:
 
Men usch, så hemskt! Jag kan inte låta bli att undra hur man skulle göra i deras situation, lån bundna till ett hus som man inte kan bo i, var ska man bo? Samtidigt som man har lån som man måste betala tillbaka, men inte kan sälja för att få ihop pengarna till (om man nu ville försöka sälja) :crazy:
Detta är som tur är inte deras permanentboende, så de har ett annat hem också. Dock har de så sent som förra året investerat kraftigt i att bygga till och bygga om detta boendet eftersom de planerade att flytta dit permanent, så det är extremt dålig timing (om det nu finns något som heter bra timing för sådant här).
 
Ett citat ur artikeln summerar hur vi alla känner just nu:

"Vi har diskuterat med Trelleborgs kommun i flera omgångar. Det har pratats om det här i flera år och de har utrett och utrett. De har sagt att de ska vidta åtgärder, men ingenting har hänt. Det är nog det som är mest frustrerande: att veta att detta hade kunnat förhindras. Riskerna har varit kända länge och vi hade med glädje gjort vad som krävs på egen hand och betalat ur egen ficka. Men vi har inte fått göra något."

Samtidigt har vi historier som den här, där ett par som bor längs samma kuststräcka faktiskt tagit tag i att göra något för att skydda sitt hem men stötte på patrull från kommunen vilket har lett till en smärre juridisk mardröm som gått hela vägen upp till Mark- och miljööverdomstolen. Varför? För att de, när kommunen vägrat inse allvaret, byggde en 60 cm hög gräsvall i slutet av sin gräsmatta för att skydda sig mot den stigande havsnivån. Det är så löjligt och fyrkantigt att man blir alldeles matt. https://www.sydsvenskan.se/2023-10-...klimatskydd-mot-havet-kommunen-kraver-rivning
 
Ett citat ur artikeln summerar hur vi alla känner just nu:

"Vi har diskuterat med Trelleborgs kommun i flera omgångar. Det har pratats om det här i flera år och de har utrett och utrett. De har sagt att de ska vidta åtgärder, men ingenting har hänt. Det är nog det som är mest frustrerande: att veta att detta hade kunnat förhindras. Riskerna har varit kända länge och vi hade med glädje gjort vad som krävs på egen hand och betalat ur egen ficka. Men vi har inte fått göra något."

Samtidigt har vi historier som den här, där ett par som bor längs samma kuststräcka faktiskt tagit tag i att göra något för att skydda sitt hem men stötte på patrull från kommunen vilket har lett till en smärre juridisk mardröm som gått hela vägen upp till Mark- och miljööverdomstolen. Varför? För att de, när kommunen vägrat inse allvaret, byggde en 60 cm hög gräsvall i slutet av sin gräsmatta för att skydda sig mot den stigande havsnivån. Det är så löjligt och fyrkantigt att man blir alldeles matt. https://www.sydsvenskan.se/2023-10-...klimatskydd-mot-havet-kommunen-kraver-rivning
Vad sjukt 😯!

Vad är kommunens motivation till att gräsvallen ska tas bort? Artikeln är låst.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 819
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Angel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp