Stormen Babet

Inte för att det över huvud taget gÄr att jÀmföra med att fÄ huset neddraget i vattnet, men:
Vaknade upp till att en stor, vacker gammal björk som stÄr vid tomtgrÀnsen (pÄ grannens tomt) hade fallit. Hade den trillat Ät andra hÄllet hade den trillat över vÄrt hus, nu föll den precis mellan tvÄ andra hus, sÄ det var tur i oturen.
TrÄkigt och lite sorgesamt, vi har inga egna trÀd i trÀdgÄrden, sÄ den hÀr vackra björken som var precis, precis vid tomtgrÀnsen har verkligen bidragit till utsikten och hemtrevlighetskÀnslan.
 
Jag var nere vid hamnen och tittade under dagen, vi bor ett par km upp frÄn kusten. Det har varit högt vatten och stora krafter! En lyktstolpe hade vÀlt, en plattsatt gÄng hade tryckts sönder av vattnet, det lÄg tÄng lÄngt upp pÄ stranden, en bit bort lÄg det en sönderslagen bÄt lÄngt upp pÄ land.
 
Detta Àr som tur Àr inte deras permanentboende, sÄ de har ett annat hem ocksÄ. Dock har de sÄ sent som förra Äret investerat kraftigt i att bygga till och bygga om detta boendet eftersom de planerade att flytta dit permanent, sÄ det Àr extremt dÄlig timing (om det nu finns nÄgot som heter bra timing för sÄdant hÀr).
Men att de fÄtt bygglov och vÄgat investera i en byggnad som stÄr pÄ en tomt som eroderar ned i havet. Ska man lyckas fÄ nÄgon styr pÄ erosionen behöver man vÀll en vÄgbrytare rÀtt lÄngt ut i vattnet sÄ man inte fÄr det dÀr Ätersuget som tar med sig material och underminerar stranden.
 
Ett citat ur artikeln summerar hur vi alla kÀnner just nu:

"Vi har diskuterat med Trelleborgs kommun i flera omgÄngar. Det har pratats om det hÀr i flera Är och de har utrett och utrett. De har sagt att de ska vidta ÄtgÀrder, men ingenting har hÀnt. Det Àr nog det som Àr mest frustrerande: att veta att detta hade kunnat förhindras. Riskerna har varit kÀnda lÀnge och vi hade med glÀdje gjort vad som krÀvs pÄ egen hand och betalat ur egen ficka. Men vi har inte fÄtt göra nÄgot."

Samtidigt har vi historier som den hÀr, dÀr ett par som bor lÀngs samma kuststrÀcka faktiskt tagit tag i att göra nÄgot för att skydda sitt hem men stötte pÄ patrull frÄn kommunen vilket har lett till en smÀrre juridisk mardröm som gÄtt hela vÀgen upp till Mark- och miljööverdomstolen. Varför? För att de, nÀr kommunen vÀgrat inse allvaret, byggde en 60 cm hög grÀsvall i slutet av sin grÀsmatta för att skydda sig mot den stigande havsnivÄn. Det Àr sÄ löjligt och fyrkantigt att man blir alldeles matt. https://www.sydsvenskan.se/2023-10-...klimatskydd-mot-havet-kommunen-kraver-rivning
Den vallen lÀr inte hjÀlpa ÀndÄ, för översvÀmning möjligen men inte för erosion den sker ju underifrÄn.
 
Men att de fÄtt bygglov och vÄgat investera i en byggnad som stÄr pÄ en tomt som eroderar ned i havet. Ska man lyckas fÄ nÄgon styr pÄ erosionen behöver man vÀll en vÄgbrytare rÀtt lÄngt ut i vattnet sÄ man inte fÄr det dÀr Ätersuget som tar med sig material och underminerar stranden.
Som jag fattat det sÄ har de köpt ett befintligt hus, inte byggt sjÀlva.
 
Vad sjukt 😯!

Vad Àr kommunens motivation till att grÀsvallen ska tas bort? Artikeln Àr lÄst.
Det har frÀmst med strandskyddet att göra, som @Pinus skriver. Ur artikeln:

Vallen riskerar att pÄverka bÄde mÀnniskor och djur, resonerar kommunen. Sofia Nordvall, tf miljöchef summerar de frÀmsta argumenten i ett mejl.

”Vi bedömer att det innebĂ€r intrĂ„ng pĂ„ allmĂ€nrĂ€ttslig mark och vĂ€sentlig förĂ€ndring för djurliv. Med andra ord att vallen ger intryck av att allmĂ€nheten inte har tilltrĂ€de till platsen och vĂ€xter och djurliv kan pĂ„verkas av förĂ€ndringen.”
 
Men att de fÄtt bygglov och vÄgat investera i en byggnad som stÄr pÄ en tomt som eroderar ned i havet. Ska man lyckas fÄ nÄgon styr pÄ erosionen behöver man vÀll en vÄgbrytare rÀtt lÄngt ut i vattnet sÄ man inte fÄr det dÀr Ätersuget som tar med sig material och underminerar stranden.
De köpte precis som vi ett redan befintligt hus som funnits i slÀkten i nÀstan 100 Är, och det Àr detta som de har byggt om och byggt ut. Köpet skedde 2005 och dÄ fanns det inte samma problem med erosion i omrÄdet, det har eskalerat frÀmst under de senaste 10 Ären. Sedan var det ingen som nÄgonsin kunde förestÀlla sig att det skulle bli sÄhÀr illa sÄhÀr fort, och framförallt hade vi/de rÀknat med att fÄ hjÀlp innan det var för sent. Det drabbar ju inte bara dessa tvÄ hushÄll, utan hela kusten med hamn, diverse turistattraktioner, m.m.
 
Den vallen lÀr inte hjÀlpa ÀndÄ, för översvÀmning möjligen men inte för erosion den sker ju underifrÄn.
I det hÀr fallet omnÀmns stigande vattennivÄer som det huvusakliga orosmomentet, sÄ jag tolkar det som att de frÀmst Àr oroliga för just översvÀmning (Àven om erosion lÀr vara ett problem Àven hos dem).
 
I det hÀr fallet omnÀmns stigande vattennivÄer som det huvusakliga orosmomentet, sÄ jag tolkar det som att de frÀmst Àr oroliga för just översvÀmning (Àven om erosion lÀr vara ett problem Àven hos dem).

Nu har jag inte lÀst de lÄsta artiklarna men ibland fÄr man ÀndÄ kÀnslan att det finns mer till historien


Googlade för att försöka hitta domen men det jag hittade var en annan dom. Samma man hade nÄgra Är tidigare byggt murar runt sitt hus för att skydda det mot trafiken och farliga fordon. Men han nekades bygglov och överklagan avslogs i samtliga instanser. Enligt artiklarna mÄste murarna vi nu tas bort. SÄ de var ju uppenbarligen byggda innan.

Oavsett rÀtt eller fel verkar det ju onekligen vara ett vÀldigt problematiskt lÀge pÄ huset!
 
Nu har jag inte lÀst de lÄsta artiklarna men ibland fÄr man ÀndÄ kÀnslan att det finns mer till historien


Googlade för att försöka hitta domen men det jag hittade var en annan dom. Samma man hade nÄgra Är tidigare byggt murar runt sitt hus för att skydda det mot trafiken och farliga fordon. Men han nekades bygglov och överklagan avslogs i samtliga instanser. Enligt artiklarna mÄste murarna vi nu tas bort. SÄ de var ju uppenbarligen byggda innan.

Oavsett rÀtt eller fel verkar det ju onekligen vara ett vÀldigt problematiskt lÀge pÄ huset!
Okej, jag har inte koll pÄ de personerna alls och vet inte mer Àn vad som stod i artikeln men det Àr klart att den kan vara vinklad. Oavsett vilket kan jag relatera till frustrationen av att vilja men inte fÄ skydda sig mot havet, och samtidigt inte fÄ nÄgot gehör hos den enda instans som faktiskt har makten göra nÄgot.
 
I morgon zka idrottzföreningen ha ztyrelzemöte och ett oplanerat ztudiebezök :angel:
TyvÀrr Àr det zamma jönzar zom zabbade hela min trÀdgÄrd vid plankbygget och jag Àr 100% zÀker pÄ att ordförande förbannade blÄzten för att den la taket pÄ min tomt :D
Men lÀrdommen frÄn förra vÀndan Àr : lÀmna dom inte enzamma utan "bozz" i 5 zek enz och peka med hela handen och ryt + utmanöverera ordförande omg om han inte frivilligt hÄller zig borta.
Problemet Àr att jag vill Äka hem pÄ tizdag,zÄ antingen fÄr dom jobba fort eller zÄ fÄr det vÀnta tillz jag kommer tillbaka
 
De köpte precis som vi ett redan befintligt hus som funnits i slÀkten i nÀstan 100 Är, och det Àr detta som de har byggt om och byggt ut. Köpet skedde 2005 och dÄ fanns det inte samma problem med erosion i omrÄdet, det har eskalerat frÀmst under de senaste 10 Ären. Sedan var det ingen som nÄgonsin kunde förestÀlla sig att det skulle bli sÄhÀr illa sÄhÀr fort, och framförallt hade vi/de rÀknat med att fÄ hjÀlp innan det var för sent. Det drabbar ju inte bara dessa tvÄ hushÄll, utan hela kusten med hamn, diverse turistattraktioner, m.m.
Som lekman kanske det Àr svÄrt att bedöma riskerna men man borde ju Ätminstone ta upp det nÀr bygglovet söks i kommunen. Riskerna har ju varit kÀnda lÀnge för alla strandnÀra lÀgen i SkÄne med de stigande havsnivÄerna och erosionen. Betydligt lÀngre Àn 2005 har man vetat om problemet och risken för att delar av SkÄne helt enkelt kommer att försvinna ut i havet.

Ur en samhÀllsbyggnads synvinkel dÄ.
 
Som lekman kanske det Àr svÄrt att bedöma riskerna men man borde ju Ätminstone ta upp det nÀr bygglovet söks i kommunen. Riskerna har ju varit kÀnda lÀnge för alla strandnÀra lÀgen i SkÄne med de stigande havsnivÄerna och erosionen. Betydligt lÀngre Àn 2005 har man vetat om problemet och risken för att delar av SkÄne helt enkelt kommer att försvinna ut i havet.

Ur en samhÀllsbyggnads synvinkel dÄ.
Men du kan vÀl ÀndÄ inte mena att man skulle ha kunnat förutse att en stormflod skulle komma och utöva typ 10 Ärs erosion pÄ bara nÄgra timmar? Det Àr ju sÄvitt jag förstÄtt en extremt ovanlig kombination av faktorer som gjort att situationen uppstÄtt.

Jag har ingen koll pÄ vad som tagits upp i bygglovet eller ej eller hur tankegÄngarna gÄtt eftersom det inte har med mig att göra, men avslutar diskussionen hÀr eftersom det kÀnns lite mÀrkligt att diskutera en tredje part pÄ det hÀr sÀttet. Jag kÀnner ocksÄ att jag Àr lite för kÀnslomÀssigt involverad och stukad för att orka.
 
Usch vad hemskt för alla som fÄtt sina fastigheter förstörda eller skadade. OcksÄ en enorm förlust rent vÀrdemÀssigt, misstÀnker att det bara kommer bli svÄrare att sÀlja strandnÀra hus framöver. Hela Falsterbo ligger ju vÀldigt illa till exempelvis.
 

Liknande trÄdar

TrÀdgÄrd & VÀxter Jag hittade det hÀr idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev sÄ glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 819
Senast: Snurrfian
·
SamhÀlle Jag tÀnkte vi kunde ha en trÄd dÀr vi diskuterar vad som hÀnder i vÀrlden allmÀnt. Allt frÄn det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: MJLee
·
Kropp & SjĂ€l Är permanent sjukskriven pĂ„ 75% sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mĂ„r verkligen inte bra. Tröttare Ă€n...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Angel
·
Hemmet Mina tankar gÄr bara runt just nu nÀr det gÀller boende. Jag har sÄlt min villa och ska flytta i Ärsskiftet. Jag har en hyreslÀgenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp