Stötta pride/hbtqi och köpa regnbågsmönstrat?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Varje år när det närmar sig pridefestival så dyker det upp diverse produkter med regnbågsflagga att köpa. Många gånger har jag läst och hört att det är fel av företag att ha sådana produkter då de inte stöttar pride/hbtqi och att företagen borde även ekonomiskt stötta "rätt" saker för sådant.

Men, vad är då "rätt" saker att stötta och hur ska företag göra? Om de tex vill sälja en tröja med regnbågsfärger, hur ska de göra för att sälja den på "rätt sätt" och inte bara ses som att de vill tjäna pengar på regnbågegrejer?

Jag tycker det känns mer okej om företagen själva är hbtqi-certifierade. Att de tar ansvar och går en utbildning och jobbar aktivt med inkludering och mot diskriminering inom företaget.

Jag har knappt några sådana kläder eller produkter och det jag har är tröjor och gympåse från den förening jag är med i, Lesbisk Makt.

Jag tycker det känns mer okej om företagen själva är hbtqi-certifierade. Att de tar ansvar och går en utbildning och jobbar aktivt med inkludering och mot diskriminering inom företaget.

Jag har knappt några sådana kläder eller produkter och det jag har är tröjor och gympåse från den förening jag är med i, Lesbisk Makt.
Om man tänker små egenföretagare då? Tex de som tillverkar egna smycken och liknande? Att stora företag och butikskedjor ska jobba aktivt med inkludering osv förstår jag. Men många som gör "regnbågsgrejer" är ju snarare folk som sitter och pysslar ihop något som de säljer på tex Etsy.

Precis det här, de bör ha en inkluderande policy som gäller året runt och hela tiden, inte bara plötsligt skvätta färg omkring sig för mersälj.

Jag tycker personligen det är lite konstigt att köpa en påse eller liknande i pride-färger från ett företag som inte skänker överskottet/en del av pengarna till lämplig organisation. Det bidrar ju bara till merförsäljning av något som inte gynnar nåt.

Om man tänker små egenföretagare då? Tex de som tillverkar egna smycken och liknande? Att stora företag och butikskedjor ska jobba aktivt med inkludering osv förstår jag. Men många som gör "regnbågsgrejer" är ju snarare folk som sitter och pysslar ihop något som de säljer på tex Etsy.
Det känns mer okej ändå, är det en egenföretagare får man ju förutsätta att den har ett bra tänk.

Jag tänker att det är två olika saker.
En är om man ger sig ut för att stödja något, då ska ju pengar verkligen gå till vad någon betalar för att det ska gå till. (Alternativt symbolisk support av något annat slag om det är vad man marknadsför?)

Men att vilken butik som helst säljer regnbågsfärgade prylar när det är efter frågan på det är väl inte konstigare än att det säljs saker med tomtar på till jul, eller mer kläder i färg X eller Y de år det är efterfrågan på det.

Jag tycker att det ofta är ganska tydligt om ett företag ägnar sig åt pinkwashing. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är bra eller dåligt. Personer som tror att svaret på allt är marknadsekonomi och mer tillväxt brukar tycka att pinkwashing är bra.

Här är en bra artikel tycker jag; vd:n för RFSL utbildning berättar om de olika aspekterna: https://rfslutbildning.se/pinkwashing-med-karl-yves-vallin/

Som småföretagare själv, och som har en kategori "feminist/pride" i min butik (sorgligt nog inte uppdaterad på ett tag) så gör jag tex tygkassar med feministiska eller "pride" motiv, mössor i regnbågens färger osv för att visa att jag stöttar hbtqi+ 🙂 det är något jag erbjuder hela året och inget jag tar extra för att tjäna på.

Jag skulle köpa. För att det är min pryl när jag väl köpt den. Det är mitt statement.

Jag kollar inte varenda pryl jag handlar. Jag kollar matens ursprung, men makrill i tomatsås? Eller grahamsmjölet?
Varför ställa så höga moraliska krav på en t-tröja.

Visst är det ett extra plus om företaget gör något extra. Men i min värld gäller det inte allt. Livet skulle vara oerhört besvärligt om allt som hamnar i korgen i affären måste vara kollat och godkänt.

Sen kan väl jag iofs tycka att det är bra om basprodukter från stora företag har regnbågsfärger, som Ikeas regnbågskassar (Ikea är väl iofs ett sånt företag som arbetar för inkludering året om - absolut för att det är affärsmässigt smart, men de gör det åtminstone inte bara under Pride, eller cementerar könsroller resten av året).

En gång blev jag varse att en stallägare i ett stall där jag stod var aktiv i ett parti som, eh, inte är känt för sin HBTQ-vänlighet. Då bytte jag min hästs höpåsar till regnbågspåsar. Ba för att 😬

Jag tycker att det ofta är ganska tydligt om ett företag ägnar sig åt pinkwashing. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är bra eller dåligt. Personer som tror att svaret på allt är marknadsekonomi och mer tillväxt brukar tycka att pinkwashing är bra.

Här är en bra artikel tycker jag; vd:n för RFSL utbildning berättar om de olika aspekterna: https://rfslutbildning.se/pinkwashing-med-karl-yves-vallin/
Bra poäng i texten att det finns en situationsbundenhet både i hur det företagen gör kan tolkas och hur utrymmet för en person att förhålla sig till det ser ut.

Jag tänker att det finns ganska många privatpersoner som har någon liten regnbågsfärgad pryl som ett statement, typ "alla ska se att hbtqi-personer är välkomna hos mig och är säkra hos mig". Och om det är syftet så spelar det kanske mindre roll varifrån prylen kommer? Om man däremot köper prylen för att man vill stötta hbtqi-rörelsen ekonomiskt, då blir det ju plötsligt jätteviktigt att en del av pengarna går till just det och inte företagets egna fickor!

Som allt annat är det väl komplext. Man skulle kunna argumentera för att även om företaget kanske inte jobbar inkluderande, så ger ökad synlighet ändå viss potential till förändring. Men man kan även hävda att det får motsatt effekt, att det förtar värdet på det hela, och så vidare.

Lite kan det ju bero på vad det är för vara, och liknande. Är det något som är uppenbart att det kommer från ett visst företag, och man vet att det företaget är känt för åsikter åt det ena eller det andra hållet, så kan det ju gå åt bägge hållen. Är det däremot något man inte direkt kopplar till ett specifikt företag, så spelar kopplingen mellan företag och vara mindre roll, och man skulle då kunna köpa varan för att man gillar den, så att säga.

Det problematiska är väl att människor generellt inte "orkar" vara engagerad i allt de tycker är bra. För det krävs ju att man orkar undersöka företaget i fråga.
Men som alltid, större företag gör saker de ser ökar försäljningen, och de som slentrianstöttar bra saker är många.

Ofärdigt inlägg, måste göra annat, men postar ändå, för det visar på allt jag menar. Det kräver mycket tid och ansträngning att vara engagerad, och göra saker rätt, och kanske är ett slentrianstöd bättre än inget alls, även om det alltid finns risk att det slår tillbaka.

Jag tycker ju att det här med regnbågsfärgade prylar är lite mer komplicerat också än t.ex. saker som har ett märke eller symbol (typ amnesty-ljus eller kvinnokampsnäve). Symbolerna är entydiga och specifika. De har inget liv i någon sfär utanför där de inte bär med sig sin symbolism.

Men jag är så gammal att jag minns när regnbågsfärgat var något man köpte för att det var roligt och färgglatt (exempelvis att använda till barn). Nu har själva färgsättningen blivit så laddad att det är svårt att använda den som "bara färg" utan att bli mer eller mindre tvungen att samtidigt göra ett statement (eller antistatement om en har den synen). Inte ens i helt privata vardagssammanhang.

Det gör frågan om det kan finnas rätt och fel i vem som får/bör sälja en regnbågsfärgad t-shirt märklig för mig. Är annan användning av färgsättningen än i dess symboliska form liksom utrotad och det bara är dess "varumärkes"-bruk som ska finnas kvar?

Men givetvis förstår jag pink-washing-aspekten också. Och en del saker är uppenbart märkta som att det är symbolismen, inte färgsättningen man tillfört. Då blir det ju inte denna dubbla komplexiteten i de fallen.

Så, enligt min mening i alla fall, finns det en mer komplicerad komplexitet i regnbågsfrågan än i en genomsnittlig symbolanvändningsfråga eller X-washing-fråga...

Så, enligt min mening i alla fall, finns det en mer komplicerad komplexitet i regnbågsfrågan än i en genomsnittlig symbolanvändningsfråga eller X-washing-fråga...
Kanske är jag naiv och dåligt påläst?

Men för mig är färgerna och symbolerna helt okomplicerade.
För mig handlar de om alla människors lika rätt och vätrde.
Om någon skulle ofrågasätta min C-knapp i regnbågsfärger får det stå för dem. Jag skulle höja på ögonbrynen om någon började ställa frågor om vem som tillverkat, vem som sålt.

Det är inte mer komplicerat för mig än andra knappar jag burit genom åren.

Minns ni när pastaföretaget Barillas ägare gick ut och sa att homosexuella kan äta annan pasta? Det där fastnade hos mig, och om jag kan väljer jag fortfarande andra märken. Det här var väl 2013 typ, här är en artikel om saken från SvD: https://www.svd.se/a/e034e6f5-61e9-3aa4-8084-b9c611900892/barilla-homosexuella-kan-ata-annan-pasta.

Nu ser jag att Barilla Sverige har blivit hbtq-certifierat. Jag vet ju inte, men för mig känns det här som rätt tydlig pinkwashing. Jag undrar om de fick några tydliga försäljningseffekter på grund av uttalandet (italienska gayrörelsen bojkottade, i alla fall). Sen kan det ju hända att även företag bättrar sig, och det måste man ju också tillåta.

Kanske är jag naiv och dåligt påläst?

Men för mig är färgerna och symbolerna helt okomplicerade.
För mig handlar de om alla människors lika rätt och vätrde.
Om någon skulle ofrågasätta min C-knapp i regnbågsfärger får det stå för dem. Jag skulle höja på ögonbrynen om någon började ställa frågor om vem som tillverkat, vem som sålt.

Det är inte mer komplicerat för mig än andra knappar jag burit genom åren.
Jag talade inte alls om hur någon viss användare av symbolismen ser på sin egen användning av den, eller när det inte råder någon oklarhet om det är en symbolisk användning.

Det jag menade är att om det potentiellt finns både en symbolisk och en osymbolisk användning (vilket det alltså inte gör av de mer entydiga och specifika symbolerna; men, i alla fall tills nyligen, gjort av regnbågsfärgsättning) så blir frågeställningar om "rätt" användning, vem "får" sälja o.dyl. mer komplicerade.

Men vad gäller pin o.dyl. så är det ju föremål som i sitt själva syfte är symboliska så där uppstår ju inte alls något tolkningsproblem om att symbolismen är en inneboende del av föremålet som säljs, och att det är avsett så.

Det känns mer okej ändå, är det en egenföretagare får man ju förutsätta att den har ett bra tänk.
När jag var i San Francisco noterade jag skillnaden mellan gay friendly och gay owned. Jag ser gärna att den enskilda lilla företagaren som säljer tex regnbågsgrejer, själv är öppen hbtq-person.

@MiaMia och @tanten nu finns det ju rätt mycket regnbågsgrejer för barn, kopplat till enhörningar och sånt, tex regnbågsströssel (mycket populärt i åldersspannet 6 år och neråt). Det har inte med hbtq att göra, och jag räknar det inte heller som pinkwashing. Det är vanliga kommersiella aktörer, bara.

Barilla gick väl ut sen ändå och beklagade situationen. Jag har återgått till Barilla för det är godast av pastasorterna i hanterlig prisklass.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka