I första hand just benämningarna. Skyltar som satt på dörrar till butiker och fik och sånt. Själv tänkte jag att risken för pinkwashing är mindre om det är gay owned.Av ren nyfikenhet, vilken skillnad märkte du?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I första hand just benämningarna. Skyltar som satt på dörrar till butiker och fik och sånt. Själv tänkte jag att risken för pinkwashing är mindre om det är gay owned.Av ren nyfikenhet, vilken skillnad märkte du?![]()
Blir lite OT, men Lesbisk Makt är verkligen ett fett bra namn på en förening! (och utifrån hemsidan så gillar jag eran värdegrund också)Jag tycker det känns mer okej om företagen själva är hbtqi-certifierade. Att de tar ansvar och går en utbildning och jobbar aktivt med inkludering och mot diskriminering inom företaget.
Jag har knappt några sådana kläder eller produkter och det jag har är tröjor och gympåse från den förening jag är med i, Lesbisk Makt.
Jag älskar det namnet jag med, och att föreningen är så inkluderande på alla sätt.Blir lite OT, men Lesbisk Makt är verkligen ett fett bra namn på en förening! (och utifrån hemsidan så gillar jag eran värdegrund också)
Mja ... den "ursäkten" var väl pinkwashing om något! Men jag håller med, det är mest en hangup hos mig att köpa andra pastasorter och jag har ingen förkärlek för just smaken hos Barilla. (Plus att Barilla Sverige verkar vara rätt fristående osv.)Barilla gick väl ut sen ändå och beklagade situationen. Jag har återgått till Barilla för det är godast av pastasorterna i hanterlig prisklass.
Jag har dålig koll på vad som finns. Men vad jag sett är barn-regnbågsgrejor idag är mycket glittrigt/silvrigt-ish och regnbågs-motiv (=bilder med bågformer)@MiaMia och @tanten nu finns det ju rätt mycket regnbågsgrejer för barn, kopplat till enhörningar och sånt, tex regnbågsströssel (mycket populärt i åldersspannet 6 år och neråt). Det har inte med hbtq att göra, och jag räknar det inte heller som pinkwashing. Det är vanliga kommersiella aktörer, bara.
Har inte läst den artikeln som du länkar (iaf inte nyligt) men allt jag läst om Barilla efter det är att de verkligen jobbat med HBTQi-frågor och efter en initial bojkott återgick jag till att äta deras pasta. Hade de struntat i att göra jobbet så hade jag fortsatt bojkott men efter ett tag kändes det långsynt att döma ett helt företag för en persons ord, en som väl inte är aktiv på en hög post längre. Säkerligen döljer det sig fortfarande några homofober i personalen på ett stort företag men säkert även på IKEA.Minns ni när pastaföretaget Barillas ägare gick ut och sa att homosexuella kan äta annan pasta? Det där fastnade hos mig, och om jag kan väljer jag fortfarande andra märken. Det här var väl 2013 typ, här är en artikel om saken från SvD: https://www.svd.se/a/e034e6f5-61e9-3aa4-8084-b9c611900892/barilla-homosexuella-kan-ata-annan-pasta.
Nu ser jag att Barilla Sverige har blivit hbtq-certifierat. Jag vet ju inte, men för mig känns det här som rätt tydlig pinkwashing. Jag undrar om de fick några tydliga försäljningseffekter på grund av uttalandet (italienska gayrörelsen bojkottade, i alla fall). Sen kan det ju hända att även företag bättrar sig, och det måste man ju också tillåta.
Ja, jag håller med. För mig har det blivit en vanesak bara. Tog mest upp det som ett exempel på att det kan vara affärsmässigt dumt att vara homofob - åtminstone öppet. Det kan ju vara så att cheferna för de pastasorter jag gillar är högerextrema hels bunten men talar tyst om detHar inte läst den artikeln som du länkar (iaf inte nyligt) men allt jag läst om Barilla efter det är att de verkligen jobbat med HBTQi-frågor och efter en initial bojkott återgick jag till att äta deras pasta. Hade de struntat i att göra jobbet så hade jag fortsatt bojkott men efter ett tag kändes det långsynt att döma ett helt företag för en persons ord, en som väl inte är aktiv på en hög post längre. Säkerligen döljer det sig fortfarande några homofober i personalen på ett stort företag men säkert även på IKEA.
Minns ni när pastaföretaget Barillas ägare gick ut och sa att homosexuella kan äta annan pasta? Det där fastnade hos mig, och om jag kan väljer jag fortfarande andra märken. Det här var väl 2013 typ, här är en artikel om saken från SvD: https://www.svd.se/a/e034e6f5-61e9-3aa4-8084-b9c611900892/barilla-homosexuella-kan-ata-annan-pasta.
Nu ser jag att Barilla Sverige har blivit hbtq-certifierat. Jag vet ju inte, men för mig känns det här som rätt tydlig pinkwashing. Jag undrar om de fick några tydliga försäljningseffekter på grund av uttalandet (italienska gayrörelsen bojkottade, i alla fall). Sen kan det ju hända att även företag bättrar sig, och det måste man ju också tillåta.
Men det är oavsett inte synd om Barilla. Jag tycker nog inte att någon privatperson är skyldiga dem något. Jag tror inte att Barilla lider.Jag tänker att hur länge är det rimligt att straffa ett helt företag för vad en person har sagt?
Ja, det var ett vidrigt uttalande men att straffa en hel koncern för det i evigheters evighet känns samtidigt orimligt.
Så jag tycker det är positivt att Barilla Sverige ändå försöker ta ställning mot det uttalandet.
Men det är oavsett inte synd om Barilla. Jag tycker nog inte att någon privatperson är skyldiga dem något. Jag tror inte att Barilla lider.
Nä jag tänker också så. Som sagt, jag köper Barilla om det inte finns nåt att välja på, men gör det det väljer jag bort dem av gammal vana. Sen har det ju absolut noll påverkan på världen. Tycker det är intressant bara, att ett uttalande av en gubbe i Italien 2013 kan styra mitt pastaval 2026Men det är oavsett inte synd om Barilla. Jag tycker nog inte att någon privatperson är skyldiga dem något. Jag tror inte att Barilla lider.
Lite off topic (eller mycket…) men det är ju nåt fuffens mellan ICA och Barilla och Wasabröd(!!) som gör att inget av dessa varumärken kommer att säljas på ICA. Väldigt märkligt och inga besked kring varför.Men det är oavsett inte synd om Barilla. Jag tycker nog inte att någon privatperson är skyldiga dem något. Jag tror inte att Barilla lider.
Det finns väl någon tråd om det, startad av @sjoberga, tror jagLite off topic (eller mycket…) men det är ju nåt fuffens mellan ICA och Barilla och Wasabröd(!!) som gör att inget av dessa varumärken kommer att säljas på ICA. Väldigt märkligt och inga besked kring varför.
End of off topic.
Barilla äger Wasabröd till 100% och handlar nog enbart om att Barilla inte ställer upp på ICAs utpressningstaktik när det gäller pris. ICA (och andra) beter sig som svin (bland annat med sin EMV). Med mycket makt. Nu är det inte stora Barilla som framförallt tar smällen, utan de små producenterna. Men Barilla är stora nog att kunna svara nej.Lite off topic (eller mycket…) men det är ju nåt fuffens mellan ICA och Barilla och Wasabröd(!!) som gör att inget av dessa varumärken kommer att säljas på ICA. Väldigt märkligt och inga besked kring varför.
End of off topic.
Men vad jag har kunnat se är deras ägare fortfarande med på listan över företag som gör affärer i Ryssland, om det stämmer kan man ju fundera på om man verkligen vill köpa. För om ryssen får som den vill är det slut med Pride-parader.@Otherside Dom har ju kommit till en överenskommelse och produkterna kommer börja säljas igen
Jag är så gammal att jag reagerar på liknande sätt inför vin från Sydafrika på Systembolaget!!Nä jag tänker också så. Som sagt, jag köper Barilla om det inte finns nåt att välja på, men gör det det väljer jag bort dem av gammal vana. Sen har det ju absolut noll påverkan på världen. Tycker det är intressant bara, att ett uttalande av en gubbe i Italien 2013 kan styra mitt pastaval 2026
Sen är det också intressant att rannsaka sig själv och fundera på vad jag skulle göra om nåt varumärke jag verkligen gillar och köper mycket av, skulle tabba sig på samma sätt. Det är väl iofs vanligare i USA att t.ex. diverse snabbmatskedjor är högerkonservativa och uttalat antigay.
En sista sak (ja jag tyckte det var en spännande tråd!): Hittade en artikel hos BBC om Pride(regnbågs)-kläder som tillverkas i länder där det är olagligt att vara homosexuell. Exempelvis från HM. Där kan man ju börjar prata om etiska aspekter på riktigt, och företag som verkligen bara säljer en produkt.
Ingen aning och det har väl inget med oenigheterna med ICA att göra.Men vad jag har kunnat se är deras ägare fortfarande med på listan över företag som gör affärer i Ryssland, om det stämmer kan man ju fundera på om man verkligen vill köpa. För om ryssen får som den vill är det slut med Pride-parader.