Jag har en anhörig som har hemtjänst eftersom hen inte klarar sig själv. Det är mest handräckning av medicin och stöttning med hygien, matlagning, tvätt, städ och handling som hen får.
Hen har en liten hund som hen kan gå ut med under vanliga förhållanden, men när hen är sjuk har hen ingen som kan ta ut den. Hemtjänsten anser inte att det är deras arbete. Kontaktperson har hen inte, det ha hen fått avslag på flera gånger med motiveringen att hen har hemtjänst. Men hemtjänsten hjälper hen inte med promenader, de skulle behövas även under normala omständigheter då hen inte vågar gå mer än några 100 meter pga dåligt minne och rädsla att gå vilse. Jag bor tyvärr alldeles för långt bort för att hoppa in på kort varsel.
Det är inte optimalt att hen har hund, men det är hunden som får henne att gå upp om dagarna, och hen har haft den länge. Hen följer ett schema strikt, så hunden blir rastad, om än inte tillräckligt stimulerad. Jag är där med jämna mellanrum och klipper klor och päls och kollar så den har det ok.
Hen ska prata med en diakon i veckan, men har nån andra tips om vart en kan vända sig? Finns det nån slags volontärverksamhet som kan ställa upp med promenader vid sjukdom, eller tom nån dag i veckan hjälpa hen med att ta en längre promenad. Dessutom skulle hen uppskatta att gå på bio eller komma ut och ta en pizza på stan eller liknande. Det vore drömmen om det fanns en sådan funktion någonstans. Kanske ska tillägga att några pengar finns knappt, så att betala för tjänsten blir svårt.
Nån som har tips?