Stöttning i vardagen/hjälp med hund

Bukefalos 30 år!

Jag är också bra nyfiken om vilka kommuner som hemtjänsten går ut med djuren hos? Här och de kommuner runt omkring verkar det inte vara kutym. När jag själv jobbade inom hemtjänsten, dock en hel del år sedan, gav vi möjligen katten mat men inte gå ut med någon hund. Vi hade en del bönder som brukare där en del hade kor, vi fodrade eller gjorde inte något med de heller.

Kanske är skillnad på privata hemtjänstbolag dock?

Jag vet att hemtjänsten på en del ställen gick ut med hundar för att vara snälla. Sen blev det diskussioner om det, en del var hundrädda och ville inte känna sig tvingade till att ta hand om ett djur som de var rädd för, dessutom tog det tid från det egentliga uppdraget.

Det har jag aldrig hört om. Det har ju varit en del snack just om hur hemtjänsten står lite handfallna när de ser djur som far illa (inte tas om hand om).
Vilka kommuner tar hand om djuren också?
Tex Uddevalla. Jag är alltså inte på något vis berörd av detta, jag bara googlade lite när jag såg ditt kategoriska uttalande. Att det pratas om det, visar ju att det inte bara är en fråga att rakt av avfärda, utan den behöver diskuteras. Jag vet att frågan var på tal för många år sedan i Värnamo kommun, men jag vet inte hur det blev sen.

Jag vet att hemtjänsten på en del ställen gick ut med hundar för att vara snälla. Sen blev det diskussioner om det, en del var hundrädda och ville inte känna sig tvingade till att ta hand om ett djur som de var rädd för, dessutom tog det tid från det egentliga uppdraget.
Ja, det är också en arbetsmiljöfråga. Såklart.

Min vän som jobbat i hemtjänsten i många år (Stockholm, men ej Stockholms kommun) sa att de inte har med det i sitt uppdrag men att, åtminstone hon om tid fanns, brukade försöka bry sig om djuren. Hon såg mycket vanvårdade djur och upplevde det som jobbigt att vara så maktlös och att man inte såg till att ta bort djuret eller omplacera när man inte kunde ta hand om det längre. Djur ska inte behöva lida för att deras ägare är sjuk eller gammal.

Så som hemtjänsten ser ut idag när de knappt hinner ta hand om människorna, vore det konstigt om de också skulle ta ansvar för deras djur.
Grejen var att de tog och fick betalt för ett uppdrag med specifikationen "hundprommenad". Som de sedan inte levererade, varpå en gammal, dement person virrade iväg och försvann.

Om man inte kan eller vill ta ett uppdrag, då accepterar man det inte. Svårare än så behöver det inte vara. Och man tar inte betalt för att utföra det.

Grejen var att de tog och fick betalt för ett uppdrag med specifikationen "hundprommenad". Som de sedan inte levererade, varpå en gammal, dement person virrade iväg och försvann.

Om man inte kan eller vill ta ett uppdrag, då accepterar man det inte. Svårare än så behöver det inte vara. Och man tar inte betalt för att utföra det.
Ja jag förstod det, så ska det naturligtvis inte gå till.

Men man kan faktiskt inte ha hund om den inte får komma ut på promenader och rastas.
Det är inte okej alls, man får anlita hundvakt som kan gå ut med hunden flera gånger om dagen. Kanske någon granne då eftersom få människor kan anpassa hela sin dag efter att åka och ta ut någon annans hund morgon middag kväll.

Vad gör hundägaren om hunden blir akut nödig och behöver ut?
Jag tycker inte man ska ha djur under dom omständigheter.

Tycker hunden ska omplaceras.

Jag är också bra nyfiken om vilka kommuner som hemtjänsten går ut med djuren hos? Här och de kommuner runt omkring verkar det inte vara kutym. När jag själv jobbade inom hemtjänsten, dock en hel del år sedan, gav vi möjligen katten mat men inte gå ut med någon hund. Vi hade en del bönder som brukare där en del hade kor, vi fodrade eller gjorde inte något med de heller.

Kanske är skillnad på privata hemtjänstbolag dock?
Här i göteborg så går en del hemtjänst vad det ser ut som ut med hundarna, jag har sett dom gå ut promenader runt området iallafall med dom. Har ingen aning om ifall dom är privata eller inte men har sett dom hos en del folk runt omkring här.

Jag har en anhörig som har hemtjänst eftersom hen inte klarar sig själv. Det är mest handräckning av medicin och stöttning med hygien, matlagning, tvätt, städ och handling som hen får.

Hen har en liten hund som hen kan gå ut med under vanliga förhållanden, men när hen är sjuk har hen ingen som kan ta ut den. Hemtjänsten anser inte att det är deras arbete. Kontaktperson har hen inte, det ha hen fått avslag på flera gånger med motiveringen att hen har hemtjänst. Men hemtjänsten hjälper hen inte med promenader, de skulle behövas även under normala omständigheter då hen inte vågar gå mer än några 100 meter pga dåligt minne och rädsla att gå vilse. Jag bor tyvärr alldeles för långt bort för att hoppa in på kort varsel.

Det är inte optimalt att hen har hund, men det är hunden som får henne att gå upp om dagarna, och hen har haft den länge. Hen följer ett schema strikt, så hunden blir rastad, om än inte tillräckligt stimulerad. Jag är där med jämna mellanrum och klipper klor och päls och kollar så den har det ok.

Hen ska prata med en diakon i veckan, men har nån andra tips om vart en kan vända sig? Finns det nån slags volontärverksamhet som kan ställa upp med promenader vid sjukdom, eller tom nån dag i veckan hjälpa hen med att ta en längre promenad. Dessutom skulle hen uppskatta att gå på bio eller komma ut och ta en pizza på stan eller liknande. Det vore drömmen om det fanns en sådan funktion någonstans. Kanske ska tillägga att några pengar finns knappt, så att betala för tjänsten blir svårt.

Nån som har tips?
Här i mitt område så är det massor av folk som är villiga att rasta andras hundar, tycker jag ser det i facebookgruppen hela tiden. Eller så betalar personen en liten slant till någon som kan tänkas sig att rasta hunden, det känns överlag som inte en jättebra ide att personen går ut själv heller med hunden ifall dom kommer bort. Vet inte hur det fungerar med andra mobiler än iPhone nu men om personen hade känt sig tryggare att ha en spårning på telefonen tex så anhöriga ser vart den är så försvinner rädslan att gå vilse lite iallafall.

Nära där vi bor finns ett boende för vuxna som inte helt klarar sig själva men klarar mycket i vardagen själva eller med lite stöd. Dom annonerar ofta om att dom erbjuder hjälp med att tex ga ut med hundar. Kanske finns ngt liknade i närheten av er?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka