Bukefalos 28 år!

Strålröta!!

Skaffa dig en bra sjukdomsbok, tex. Håll hästen frisk. Där står det mesta du frågar om ang sjukdomar.
 
strålen är svampig och luktar illa, behandligen består i att man skär bort allt svanpigt horn och packar i tjärdrev i strålfårorna, ibland kan man behöve lägga på en täcksko för att det ska läka bra...
 
Strålen blir, som någon innan skrev, svampig och det luktar inte alls gott! :crazy:
Finns ett jättebra medel som kallas "ThrushBrush" (Kommer inte ihåg hur det stavas) som man droppar på strålen och det försvinner efter några få behandlingar.
Men det är väldigt giftigt, så rådslå med veterinär och/eller hovslagare först.
 
så vad händer med allt förstört horn? blir det bra igen om man droppar på de där medlet?
 
Eventuell strålröta brukar hovslagaren (i alla fall de jag har haft) ta hand om vid skoning. Dom skär bort de dåliga delarna och har på "strålrötemedlet"... men det är som sagt var väldigt starkt och ska inte användas för ofta (vid skoning brukar räcka... vid extrema fall kan man ha på en omgång däremellan). Men rådfråga någon som verkligen vet.
 
Ok så det är ett receptbelagt medel som bör användas med stor försiktighet..
att ha något så starkt receptfritt är juh en stor risk.. finns juh dom som bara geggar på såfort dom ser minsta lilla..

tack för svaret :bow:
 
Trush Buster är inte receptbelagt, finns att köpa på välsorterade hästsportbutiker. Droppas efter strålen med några få droppar, och detta kan man göra ca 1 gång per vecka och detta bidrar till att rötan torkar ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Just nu får jag många frågor om strålröta. Hästägare runt om i landet har tagit kontakt och berättar att de har stora problem med...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Nevermind
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 739
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Är det någon här som har häst som reagerar på pollen? Hur kom ni fram till det? Symptom? Behandling? Hästens användbarhet? Total vila i...
Svar
3
· Visningar
621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp