Bukefalos 28 år!

Strandnära?

tanten

Trådstartare
Fastighetstaxeringen har kommit. För en gångs skull tittade jag närmare på den.

Började sedan fundera över vad som definieras som "strandnära läge". Sjö är ju självklart, men så ser jag att de även skriver vattendrag. Då är frågan - vad är ett vattendrag. Måste det vara älv, flod eller större å? Eller räknas en bäck?

Jag har ju hus bredvid en bäck som förr drev både kvarn och såg. Att mitt hus inte definieras som strandnära- är det fusk :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

/mvh livrädd potentiell fuskare
 
Klippt från SKV...

Vad menas med hav, insjö eller vattendrag?​

Av Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2017:13) framgår att hav, insjö eller vattendrag bör avse sådana områden där det finns strandskydd enligt miljöbalken. Där framgår att det råder strandskydd vid havet, insjöar och vattendrag. Syftet med strandskydd är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv men också att bevara bra livsvillkor för växt- och djurlivet. Strandskyddet omfattar land- och vattenområde intill 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd (7 kap. 13 och 14 §§ MB).

Vattendrag som har mindre betydelse för värdet​

Om en värderingsenhet ligger vid eller i närheten av ett vattendrag som har ringa påverkan, eller som saknar betydelse, för tomtmarkens värde, t.ex. en liten bäck eller ett större dike, så bör vattendraget inte påverka tomtmarkens värde p.g.a. belägenhet vid fastighetstaxeringen.
 
utan att egentligen veta har jag alltid tänkt att ’strandnära’ tomter ligger nära vatten där man kan åtminstone kan använda en eka för att ta sig nån annanstans.
 
Min förra gård var strandnära, gränsade till en å. På frågan " har du sjösutsikt" på fastighetsdeklarationen svarade jag "nej, men jag ser ån"
 
Anledningen till att jag ens funderat på de är att bäcken utgör en så stor del av tjusningen med stället. Jag har ett litet vattenfall, där en stund med kaffekopp på en av stenarna intill skänker effektiv själsro. :love:
På vårarna har jag en damm vid uthuset. För hundra år sedan slutade man dämma vattnet men vid vårflod blir det mycket vatten och dammen fylls.
 
Vi har väl ett par hundra meter till sjön i sommarhuset och det är klassat som strandnära...
Kanske ett "knep" för att få upp taxeringen; det ligger i Västerbottens inland och är inte högt värderat ändå.
 
Mitt förra hus blev klassat som strandnära 200 meter (och tre villagator) från Ätran. :banghead:
Jag invände och det blev ändrat.
Jag har samma erfarenhet. Mitt första hus blev klassat som strandnära. Ca 200 m till en dyig, övergödd smal å som var nästan helt igenväxt med vass. Där gick varken att ta sig fram vattnenlinjen, bada, fiska eller ro. Jag kunde inte ens se ån från andra våningen pga träd och det var både väg, äng och staket emellan oss.

Fick det ändrat.
 
Kanske dum fråga, men vad är det som gör att man/ni inte vill ha det klassat som strandnära? Innebär det nått extra för husägaren?
 
Fastighetstaxeringen har kommit. För en gångs skull tittade jag närmare på den.

Började sedan fundera över vad som definieras som "strandnära läge". Sjö är ju självklart, men så ser jag att de även skriver vattendrag. Då är frågan - vad är ett vattendrag. Måste det vara älv, flod eller större å? Eller räknas en bäck?

Jag har ju hus bredvid en bäck som förr drev både kvarn och såg. Att mitt hus inte definieras som strandnära- är det fusk :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

/mvh livrädd potentiell fuskare
Här fick en långgranne strida som fasen av liknande skäl- "vattendraget" i fråga är en uppsamlingsdamm med regnvatten från motorvägen 🙄 så de är inte alltid så rimliga...
 
Blir intressant nu när havsnivån stiger, en del hus blir mer än strandnära.
Men kommunerna verkar inte ha samma krav överallt i landet vad som är strandnära och ej.
Gäller även strandskydd som det tullas på hela tiden tyvärr.
 
Blir intressant nu när havsnivån stiger, en del hus blir mer än strandnära.
Men kommunerna verkar inte ha samma krav överallt i landet vad som är strandnära och ej.
Gäller även strandskydd som det tullas på hela tiden tyvärr.
I många fall är det en välsignelse att det "tullas på strandskyddet"
När bygglov nekas för att en sänka kan klassas som "möjligen vattenförande dike" så bromsas utveckling. :meh:
 
Blir intressant nu när havsnivån stiger, en del hus blir mer än strandnära.
Men kommunerna verkar inte ha samma krav överallt i landet vad som är strandnära och ej.
Gäller även strandskydd som det tullas på hela tiden tyvärr.
Det är häpnadsväckande att folk är så kortsiktiga och fortfarande köper och bygger fastigheter nära vatten, med de förändringar som pågår med klimatet. Kul sen när huset inte går att försäkra (eller sälja).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-strategi-for-att-tackla-klimatforandringarna
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 874
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 059
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp