Strassermetoden

En förgiftning som dock inte behöver få särskilt alvarliga konsekvenser om hoven har sin naturliga form.
 
:bow: :bow:

Och en fråga till Siglavy:
Säger du att Strasser funnit anledningen och lösningen på fång? varför går hon inte ut med den infon då?

/ponte med ett fullblod som skulle stryka med efter ett par dagar i frihet.
 
Det är upp till var och en att söka svaren på de frågor man har.

Som jag sagt tidigare så finns det väldigt mycket information för dig att läsa om du är intreserad av fång.
 
Det är upp till var och en att söka svaren på de frågor man har.

Men hallå ja... :crazy: :crazy:
Jag delar gladeligen med mig av kunskaper som jag har, bara det hjälper djuren. Jag trodde imin enfald att fler gjorde likadant....fast de gör de nog, med vissa undantag...
 
Dr.Strasser har väl inte alls kommit på en lösning på fång :confused:
Däremot så har hon ett ganska ohumant sätt att "bota" det på, med tanke på om hästen fått en rotation och är under stadiet "akut".

"Från en som gärna delar med sig av infon jag har!"
 
Jag menar bara att all information kommer inte till en, ibland måste man gå ut och leta själv. Sen är det ju inte alltid så uppskattat här på buke att man delar med sig av sin åsikt. Ger liksom upp efter ett tag.

Men om fång, så menar Strasser att det finns en "aktut" del, som inte är särskilt farlig i sig. En inflammation i lamellerna som orsakas av förgiftning eller förändringar i ämnesomsättningen. Det akuta stadiet går över efter en kortare tid och behöver inte föra med sig några komplikationer.

Det som sedan är det mer permanenta stadiet av fång är när hovbenet roteras. Och det är ju därför som fång får såna alvarliga konsekvenser. Denna rotation påbörjas ofta långt innan vi vet om det. När hovens vinkel inte överensstämmer med hovbenets vinkel så kommer lamellerna att få en onormalt stor belastning i en vinkel som de inte är avsedda för att ta last i. De överansträngs och får en sämre kontakt med hovbenet, rotationen har börjat. När sedan ämnesomsättningen störs av den ena eller den andra orsaken så blir dessa överansträngda lameller inflammerade och hästen får det som vi ser som fång.
 
Hur har hon kommit fram till det och vilka vetenskapliga bevis finns?

Den "övriga" vetenskapen (iaf i Sverige) har ju inte ens kunnat framkalla fång hos häst för att kunna studera vad som händer.
 
Men det är väll ändå något som du får kolla upp i referenslistan till hennes böcker. Jag skulle kunna återkomma med det. Har dem inte framför mig.

Men hon har jobbat med hovvård i över 20 år och haft möjlighet att studera ett otal med fånghästar under åren. Fast jag skulle inte kunna föreställa mig att Strasser, som är en sann djurvän, skulle komma på något sådant som att framkalla fång hos en häst.
 
Nej det är faktiskt upp till dig att hänvisa till dina källor, faktiskt.

Jag tänker inte köpa ngn bok för att du hämtar dina påståenden från henne.

För att kunna förstå hur och varför så vore det bra om de kunde komma fram till VAD det är som utlöser fång och kunna studera alla stadier från start men nu så har ju det inte lyckats. Jag som "intresserad av vetenskap" tycker det är synd för det skulle föra behandling och förebyggande behandlning framåt men visst är det synd att man ska behöva framkalla lidande för den skull.

Hur kommer det sig att hon sett så mkt fånghästar från start?
 
Jag anser inte att det som skrivs på buke är mycket annat än åsikter. När jag skriver en rapport eller avhandling uppger jag självklart hänvisningar till all information jag lämnar ut. Men det är inte därför jag är här. Det är bara för att visa att det finns andra åsikter än den "vanliga".

Är det sedan någon som är nyfiken på att lära sig mer om olika teorier så kan jag hjälpa till och hänvisa till det material jag känner till. Att slänga sig med hänvisningar till en massa olika "forskningsstudier" kan lätt urarta i en diskussion. Att något bevisats med forskning är ju inte alls någon garanti för att det är den ända lösningen. Ofta går även forskarnas meningar isär.

Jag tror att Strasser främst sätt fånghästarna återgå till ett helt normalt liv, utan återkommande problem med fång. Men det är väll oftast efter att ha provat alla andra tänkbara lösningar som man vågar prova något annat än vad vanliga veterinärer och hovslagare rekommenderar.
 
Min hovslagare gör Inte så utan hon skor "bara".
Ändå var hon kursetta på hovslagarutbildningen och har egen smedja mm...
Hon tittade lite på mina hästar efter första gången hon skodde när vi gick därifrån, inget mer.
Har aldrig varit med om att hovslagare tittar på hästen speciellt i rörelse innan eller efter.
 
Det jag är mest tveksam till när det gäller Strasser-metoden är slopandet av täcken. Kanhända jag vore kritisk till verkningen oxå om jag läst på mer just om den delen.

Men hur som helst, hur kan hon påstå att hästar som är svettiga ska släppas ut i hagen utan täcke för de torkar bäst så? Gäller det verkligen oavsett väder och temperatur? Jag skulle aldrig i livet släppa ut mina hästar svettiga när det är -30 ute. Har hon några som helst rekommendationer om på vilka breddgrader det är ok?

För 10 mil söder om polcirkeln så är jag rätt säker på att det INTE är bra att göra så.
 
Precis

och jag som bor 20 mil ÖVER polcirkeln, inte ens kossor finns dte på lösdrift här, inga djur nästan går på lösdrift här.

Ok om man har en individ som inte blir svettig, borstas lika mycket, osv

men har man en häst som går varje dag.

jag anser också för att få en hållbar häst så bör man träna den nästan varje dag i någon form. Att då låta den stå mellan november. maj när det är kallt här, det är för mig otänkbart

Så jag anser att man måste se till hästens förutsättningar.

Månag hästar passar på lösdrift, utan täcke

men inte alla


Wild, du är hjärtligt välkommen upp hit på studiebesök, så får du se att allt inte är så självklart och svart/vitt

mvh/ A
 
Finns det någon länk eller hemsida som man kan läsa lite mer om detta?
 
Jag skulle aldrig i livet släppa ut mina hästar svettiga när det är -30 ute. Har hon några som helst rekommendationer om på vilka breddgrader det är ok?

Tja du i Sibirien händer det att man spolar utegångshästar med vatten när vädret väntas bli extra kallt just för att dom ska överleva kylan.... vattnet fryser nämligen till is i det yttersta lagret och vattnet närmast huden torkar upp av kroppsvärmen, så isen bildar de facto ett vindtätt lager som hjälper hästen att hålla kroppsvärmen...

Och i Sibirien blir det KALLT!!!!

/Kung Tulle
 
Men då borde man istället kunna använda sig av ett täcke. Och dessutom, hur lätt är det att få bort isen sen när du ska rida om hästen går på en ouppvärmd lösdrift?

Och så tycker jag att det är skillnad på svettvåt och nerblött häst. Är den svettig så skulle jag hellre lägga på ett täcke än kylka ner den med kallt vatten. En svettig häst har ju även högst troligt varma muskler som jag inte tror mår bra av att man häller kallt vatten på dem.
 
Och som sagt - räcker det verkligen med att hästen bara överlever? Ska vi inte ha lite högre krav på hästhållningen än så?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 469
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 079
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp