Stressad schäfer...

Jag förstår ju idén i och med miljöträning etc men om varje stadspromenad slutar med att hon får hänga upp hunden i kopplet så kanske det är dags att lägga ner det en tid.

Jag svarade rent allmänt på "Det finns inte mycket som är tråkigare än en hundpromenad i stan". Kring TS hund så känner jag att det redan bekräftas av TS att hon inte ska stadsträna på ett tag
 
Jag svarade rent allmänt på "Det finns inte mycket som är tråkigare än en hundpromenad i stan". Kring TS hund så känner jag att det redan bekräftas av TS att hon inte ska stadsträna på ett tag

Ah, okej. :)
 
Egenligen så ska inte en sund hund behöva tränas på stadsmiljö. Sitter bitarna på plats i nerver och huvud är miljöbitar inget problem. Vi har aldrig "tränat" våra på att vistas i miljöer.
De har uppfört sig på vanlig allmänlydnad.

Däremot tycker jag själv att det är jättekul med promenader i stadsmiljö, jag som bara ser skog, skog, skog. Det berikar både mig och hund att få nya intryck. Morsa på folk, titta i fönster osv :)

I TS fall så bör dessa besök vänta till de har rett ut sina knutar i relationen.
 
Vad är det hunden ska få ut av dessa stadspromenader? Jag förstår verkligen inte och jag är uppvuxen med hund i stan. Det finns inte mycket som är tråkigare än en hundpromenad i stan.

Miljöträning för att vänja sig vid folk, trafik etc. Istället för att bara gå hemma på gården.

Jag har hela tiden blivit itutad att det är så vansinnigt viktigt med miljöträning och aktivitering etc. Från och med nu kommer det inte bli någon miljöträning förrän hon är redo för det.

/Lizzie
 
Samtidigt kan boll och lekar med trasor också trissa upp hunden i drifter som TS inte kan styra. Det är en mycket stor kamplust och föremålsintresse i de här linjerna. Jag har även sett en del resursförsvar. Jag tycker uppfödaren ska träffa hunden först innan TS plockar in föremål eller aktiviteter som kan höja hunden mer.

Precis. De råd jag fått från uppfödaren är att INTE använda bollar etc för det trissar upp hunden ännu mer. Utan spår och uppletande är det som funkar bäst.

Sedan jag fick maken att sluta leka med hunden just med boll - så har hon fått en tydlig avknapp inne. Blivit jättestor skillnad.

/Lizzie
 
Till att börja med tycker jag att du ska sluta lyfta upp henne i kopplet överhuvudtaget!

Jag är ingen expert men jag skulle börja med situationer hunden klarar av d.v.s. sluta provocera genom att gå stadspromenader, åka på träningar som stressar henne osv. Och sen när hunden är lugn och avslappnad ta ett litet steg till och om hunden visar att den inte är är bekväm i situationen ta ett steg tillbaka. Få hunden att fokusera på dig och på att jobba istället för på allt runt omkring. Du, jobbet och belöningen ska vara det allra roligaste på denna planeten!

Ja, vi kommer slut med att lyfta henne i kopplet.

Om du läst mina svar så kan du se att vi kommer koncentrera oss med träning i hemma miljö tills det funkar. Sedan öka kraven i annan miljö när hon är redo för det. Vi kommer också ta kontakt med en hundtränare som kan anpassa träningen för vår hund.

Jag har kontakt med tränare etc.

/Lizzie
 
Jag har noll att komma med på ännet - men vill ändå skriva att det är så fint att läsa den här tråden. Inte för att jag tycker problemen är fina och roliga på något sätt, men jag tycker dels det är fantastiskt hur mycket kunskap det finns på forumet och dels att det är så himla bra av dig @lizzie att du verkar läsa och reflektera över svaren trots att dom säkert inte är helt roliga att få! Jag hoppas ni hittar en lösning med vovve som fungerar för er allihop.

Tack! :bow: Ja, jag försöker att ta till mig av de konstruktiva råd jag kan få. Jag visse att skriva här inte är problemfritt eftersom det är alltid svårt att få ner saker och ting i skrift.

Herregud! Jag har ju inte ens fått tränare att förstå hur hunden funkar fast de sett henne live.

Så kan jag få minsta lilla råd som lönar sig eller komma i kontakt med någon som har erfarenheter från samma problematik - då är min blottning av min okunskap värd allt.

Vårt alternativ är att lämna tillbaka hunden - men där är vi inte ännu. Hade hon varit en mara hemma - då hade det varit skillnad.

/Lizzie
 
Precis. De råd jag fått från uppfödaren är att INTE använda bollar etc för det trissar upp hunden ännu mer. Utan spår och uppletande är det som funkar bäst.

Sedan jag fick maken att sluta leka med hunden just med boll - så har hon fått en tydlig avknapp inne. Blivit jättestor skillnad.

/Lizzie

Rådet att ge hunden något för munnen är inte alls dåligt. När vi hade mor och dotter hemma som inte riktigt drog jämt så var det en toppenlösning. Men på vissa individer är det katastrof.
I den Von Haus Pixner-linjen som du har i din märkte vi att en del hundar hade svårt med att hantera föremål. De blev lätt fixerade. När man kan hantera det så kan det vändas till en styrka. Vi har också Mona von Haus Pixner i tiken här hemma och både Mona och kullsystern Mary har lämnat hundar med enormt föremålsintresse. Vi hade Marys son Cartagena Fighter boende här under ett halvår. Han var lika dan och det finns tydligt även i hans avkommor.
Som sagt, en styrka i rätt händer men går lätt över styr i fel händer.
 
Rådet att ge hunden något för munnen är inte alls dåligt. När vi hade mor och dotter hemma som inte riktigt drog jämt så var det en toppenlösning. Men på vissa individer är det katastrof.
I den Von Haus Pixner-linjen som du har i din märkte vi att en del hundar hade svårt med att hantera föremål. De blev lätt fixerade. När man kan hantera det så kan det vändas till en styrka. Vi har också Mona von Haus Pixner i tiken här hemma och både Mona och kullsystern Mary har lämnat hundar med enormt föremålsintresse. Vi hade Marys son Cartagena Fighter boende här under ett halvår. Han var lika dan och det finns tydligt även i hans avkommor.
Som sagt, en styrka i rätt händer men går lätt över styr i fel händer.

Hon har stort föremålsintresse och det som funkar är kamptrasor eller den typen av leksaker. Hon är nöjd att bara bära runt på föremålet, och så kan vi kämpa en stund och så är hon nöjd med det. Men fotbollar går oerhört.

/Lizzie
 
Min schäfertik är 1,5 år och hemma är hon hur cool som helst. Jag har gått på kurser, träningar och hängt med på promenader i stan för att hon ska få den stimulans hon behöver. Hon är suverän på att spåra.

Problemet är att hon blir helt galet stressad så fort vi lämnar gården :banghead: Det blir bara värre och värre ju fler träningar och promenader vi hänger med på och idag blev det helt galet.

Vi skulle göra MH-test på fröken. Vi var nr 3 ut och vovven satt snällt i bilen bortsett från ett par promenader - eller dragkamp ska jag erkänna. För gå i koppel kan vi inte lyckas lära henne.

Så var det vår tur och min hund var som hon brukar vara i ny miljö. Går upp i energinivå och drar som bara den. Vi lyckades gå runt publiken och så skulle vi hälsa på den personen som skulle gå med oss på MH-testet. Det var inga problem för mig att hälsa på personen, men när personen skulle klappa vovven :nailbiting:. Då fick min hund någon form av överslagshandling och visade upp aggressioner som jag inte sett tidigare. Hon började hugga vilt omkring sig, både den jag hälsade på och mig. SJälvklart avbröts MH:t och det kommer skickas en rapport.

Så nu sitter jag här och känner mig som världens absolut sämsta hundägare :cry:. Jag har försökt träna så som alla hundtränare sagt och det blir bara värre och värre :crazy:.

/Lizzie


Ändrar du din ”energi” när du lämnar gården? Känner du kanske å det ska bli kul stt träna? Då kan hunden snappa upp din ändrade energi och går i gång med stress.

Vad händer om du har samma känsla/energi hela tiden?
 
Ändrar du din ”energi” när du lämnar gården? Känner du kanske å det ska bli kul stt träna? Då kan hunden snappa upp din ändrade energi och går i gång med stress.

Vad händer om du har samma känsla/energi hela tiden?

Ja, jag tycker det är kul att träna. Hunden reagerar helt klart på min och makens sinnesstämning.

/Lizzie
 
Ja, jag tycker det är kul att träna. Hunden reagerar helt klart på min och makens sinnesstämning.

/Lizzie

Vad händer om du åker till den platsen där ni tränar men vid en tidpunkt när det inte är andra där (eller väldigt få)? Om ni bara åker dit och går en liten vända kravlöst? Eller tränar lite på egen hand? Sånt hon kan och som ni tränar hemmavid som går bra där?
 
Vad händer om du åker till den platsen där ni tränar men vid en tidpunkt när det inte är andra där (eller väldigt få)? Om ni bara åker dit och går en liten vända kravlöst? Eller tränar lite på egen hand? Sånt hon kan och som ni tränar hemmavid som går bra där?

Maken tar promenad med hunden under tiden som jag rider i ridhuset. Hon drar i kopplet, men inga dampanfall.

/Lizzie
 
Jag smyger bara in och berättar att när jag tog över min schäfer-prinsessan så dröjde det länge innan vi landade hos varandra. Knapparna var för känsliga. Blodet för rikt. Det fanns vilja som bara dröp. (och hon var en fiat barcetta mot din ferrari)

Och sedan vi fick åtta underbara år tillsammans!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 398
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 237
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp