Det är fredag och jag har slutat jobbet. Och jag känner mig så stressad. Jag har så sjukt mycket att göra i och lyckas varken prioritera eller acceptera att jag inte hinner med allt. Så jag fastnar och gör ingenting. Bläh.
 

Hade inte du en utbrändhet i bagaget ?

Nu har du nytt (heltids)jobb, är det realistiskt att orka med så mycket mer? Helst nu i början ?

Det är tre år sedan min utbrändhet.
Heltidsjobb är fortfarande en utmaning. Idag får det räcka med att vara nöjd med att jag klarade en vecka till.
Men det kan vara svårt det här med acceptansen av sin egen energibegränsning ibland.
 
Hade inte du en utbrändhet i bagaget ?

Nu har du nytt (heltids)jobb, är det realistiskt att orka med så mycket mer? Helst nu i början ?

Det är tre år sedan min utbrändhet.
Heltidsjobb är fortfarande en utmaning. Idag får det räcka med att vara nöjd med att jag klarade en vecka till.
Men det kan vara svårt det här med acceptansen av sin egen energibegränsning ibland.
Jo, fick diagnosen utmattningsdepression för snart 5 år sedan.

Måndag till torsdag gör jag absolut ingenting efter jobbet, eller ja, jag kan hämta ved om jag måste, men inget annat. Att orka äta och duscha kan vara en utmaning.

Men på fredagar slutar jag klockan ett. Då är jag inte slutkörd efter jobbet och bör orka med något hemma. Men jag måste inse att jag inte kan göra allt jag vill utan välja något. Och att klara av att prioritera är svårt, tycker jag.

Idag lyckades jag ändå bestämma mig för att få upp resterna av en spireabuske, så det blev gjort.
 
Jo, fick diagnosen utmattningsdepression för snart 5 år sedan.

Måndag till torsdag gör jag absolut ingenting efter jobbet, eller ja, jag kan hämta ved om jag måste, men inget annat. Att orka äta och duscha kan vara en utmaning.

Men på fredagar slutar jag klockan ett. Då är jag inte slutkörd efter jobbet och bör orka med något hemma. Men jag måste inse att jag inte kan göra allt jag vill utan välja något. Och att klara av att prioritera är svårt, tycker jag.

Idag lyckades jag ändå bestämma mig för att få upp resterna av en spireabuske, så det blev gjort.
Vad tror du om att prova ha fredagseftermiddagarna som rena återhämtningsdagar? Släpp alla krav och vara nöjd med allt du fixat under jobbveckan .

Så kanske du har mer energi på lördagen ?
 
Har flängt omkring på byn hela förmiddagen. Kom hem, åt lunch, laddade för att gå ut och gräva. Så kom katten in och var blöt i pälsen. Då noterade jag att det regnar. Så det blir nog inget gjort idag. Vete fan när jag ska kunna beta av min to-do-lista. Kanske sikta på att göra något på kvällen efter jobbet, typ plantera ett träd/buske per dag?
 
Det är svårt när jag ser allt som ska göras. Men vilar ju på kvällen.
Det är ju toppen om det fungerar för dig :)

Önskar jag också orkade så mycket, idag är jag totalt slut trots att jag slutade tidigare än vad jag skulle igår och inte gjorde något efter jobbet. Duschade inte ens, utan hoppas orka med det ikväll.
 
Japp, samma sak här, jobbar ca 45-47 timmar per vecka och på fredagarna försöker jag komma hem i god tid. Dock gör jag inget vettigt när jag kommer hem, fredagarna bara rinner bort i tv-soffan och jag lägger mig extra tidigt. Lördag-söndag, däremot, då är det full rulle! 😀
 
Japp, samma sak här, jobbar ca 45-47 timmar per vecka och på fredagarna försöker jag komma hem i god tid. Dock gör jag inget vettigt när jag kommer hem, fredagarna bara rinner bort i tv-soffan och jag lägger mig extra tidigt. Lördag-söndag, däremot, då är det full rulle! 😀
Jag får ingen full rulle lördag söndag. Jag kämpar med att prioritera, orka starta, orka hålla igång.
 
Jag får ingen full rulle lördag söndag. Jag kämpar med att prioritera, orka starta, orka hålla igång.
Full rulle kanske inte ska vara något mål utifrån din situation.
Men poängen att vila fredag em kan ju ändå vara värt det. Om du totalt sett disponerar helgens tid på ett bättre sätt av det.
Nu vet jag inte om just det passar dig, men ev. kan man göra en del av prioriteringarna och planeringen då så kan en vara mer färdig och "i rätt mind" för att börja med själva aktiviteterna på lördag fm. (ska vara realistiska upplägg då, så att det inte bygger prestationsstress)
 
Full rulle kanske inte ska vara något mål utifrån din situation.
Men poängen att vila fredag em kan ju ändå vara värt det. Om du totalt sett disponerar helgens tid på ett bättre sätt av det.
Nu vet jag inte om just det passar dig, men ev. kan man göra en del av prioriteringarna och planeringen då så kan en vara mer färdig och "i rätt mind" för att börja med själva aktiviteterna på lördag fm. (ska vara realistiska upplägg då, så att det inte bygger prestationsstress)
Jag har svårt att prioritera ö.h.t. Vet inte om det skulle bli lättare om jag satte prioordningen på fredagen. Och sen är det det här med att orka starta och hålla igång. Känns som om jag måste passa på när jag har feeling. Igår skulle jag plantera ett persikoträd. Jag grävde och höll på men trädet är fortfarande inte planterat. Vet inte varför jag inte klarade av att genomföra det så det blev klart.

Nu är klockan för övrigt nästan elva och jag har fortfarande inte startat dagen.
 
Jag gick ut för en halvtimme sen. Skulle gräva och rensa. Men när jag kom ut beskar jag klätterrosen i stället, gödslade och vattnade den. Det behövdes förvisso, men det var inte det jag bestämt mig för att göra. Så jag lyckas inte riktigt hålla mig till plan utan gör det jag har lust med i stället.
 
Jag tror att "göra det man får lust med" är ett perfekt upplägg för lediga dagar i trädgården! Nånting blir ju ändå gjort även om det inte var just det man har tänkt, och så småningom kommer man framåt, i lagom takt.
Om jag gör det jag har lust med så får jag aldrig mina småplantor i jorden, eftersom ytan där de ska stå är full med ogräs. Och jag vill inte rensa ogräs. Men jag vill ha småplantorna i jorden. Jag vill så frön också.

Och lavendeln kommer heller inte att bli nerklippt om jag inte bestämmer mig för att nu ska det göras.
 
Jag har min långhelg nu. Fre-mån ledig. Fredagen är bara återhämtning. Åkte o handlade mat. Lördagen besök hos sonen några timmar. Idag ska vi flytta tre tomma pallkrageodlingar som stått tomma i två år och nässlorna runt är så bedrövliga och vi orkar inte göra något åt det så vi flyttar dom till en gräsplätt. Där ska vi bara ha jordgubbar och ringblommor. Inget som kräver jobb. Jordgubbsplantorna ska vi ta upp från landet maken gjorde iordning i ett utbrott av energi för tre år sedan. Det är idag igenväxt. Än och då har vi inte ens fått på oss byxor.
 
Det uppstår en viss nöjdhetskänsla när jag faktiskt gjort något. Jag räfsade undan löv och gammalt gräs idag också och det känns så bra att ha gjort det. Önskar bara att det var lite lättare att prioritera och starta när det faktiskt blir så bra i slutändan när man kommit över den puckeln.
 
Det uppstår en viss nöjdhetskänsla när jag faktiskt gjort något. Jag räfsade undan löv och gammalt gräs idag också och det känns så bra att ha gjort det. Önskar bara att det var lite lättare att prioritera och starta när det faktiskt blir så bra i slutändan när man kommit över den puckeln.
Ja det är väl tricket. Att vara nöjd för det lilla som blir. Och i mitt fall ta liiiite i taget. Och sen fortsätta. Bar 9 pallkragar, 2 i taget 40 m. Pusta. Gick in o bytte till svalare kläder. Höll på att få värmeslag. Flyttade markduken samma 40 m. Yr...av att rätta till den. Stå still en stund. Hämta skottkärran. Höll på att ge upp. Ingen luft i däcket. Gick i alla fall och hämtade cykelpumpen. Varje extra 100 m är skitjobbigt. Visste inte om det skulle fungera. Men det gjorde det. Ut med kärran, skottade i torr hästskit. Tog INTE full kärra. Totalt slut efter att ha skottat - EN jäkla kärra! Gick tillbaka de 100 m till pallkragar. Hällde ur. Stog en stund. Tänkte ge upp o gå in. Nä, en kärra till. Inte lika jobbigt att skotta denna gång. Tillbaka till pallkragar. Beslöt mig för att blanda ut skiten med halmpellets för att få bra mull. Måste vattna då. Slangdragning. Helt slut igen efter att ha gått i den lilla backen några gånger. Tänkte skita i det. Maken frågade om han skulle gå in och sätta på vattnet. Jaaaa, då slipper jag källartrappen. Fortsätter. Vattnar. Ger rabarberna några skyfflar gotta när jag ändå är där. Går in. Äter lunch. Fingrarna är stela o svullna. Fötterna likaså. Får se om jag går ut igen. Kanske, kanske.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag bara gråter och gråter. Jag har ingen framtid. Jag vet inte hur jag ska orka. Folk ställer så höga krav på mig och jag ska orka...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 562
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 054
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp