Bukefalos 28 år!

Strikt hundägaransvar - Inte i Hundrastgård?

@vallhund Poängen är att folk inte lyssnar på vad man säger åt dem, oavsett vad man gör, oavsett vilken auktoritet man har. Framförallt äldre har väldigt svårt att lyssna är min erfarenhet. Jag vet inte hur många ggr jag har sagt till folk att min hund inte vill hälsa och ändå släpper de fram sin hund. Som tur är var den hunden lydig, så hon satt på sin plats, och visade varenda tand hon hade i munnen...

DÄRFÖR är det betydligt enklare att anta att alla är idioter och rätta sitt eget beteende efter det.

Försöker ni misstolka mig med flit här inne eller vad är problemet?
 
#41
Jag vet inte vad ditt problem är, inte heller heller rör det mig det mig. Jag har inga problem med att göra mig hörd o få folk att lyssna på mig oavsett ålder, i den mån det handlar om områden jag behärskar.
Inte heller har mina valpar/fluffbollar råkat ut för gosse attacker från okända.
 
Jag har inget problem, min hund kan vara lös överallt så jag håller mig ifrån hundgårdar.

Gosseattacker har jag aldrig varit med om heller, min hund bjuder inte in till det. Däremot är det väldigt många som tycker att hundar ska hälsa trots att man säger nej, och då släpper fram sina hundar. Fruktansvärt frustrerande. Vad menar du med områden du behärskar? Behärskar du alla andra människor? Eller vad menar du?
 
Så, om du
Jag har inget problem, min hund kan vara lös överallt så jag håller mig ifrån hundgårdar.

Gosseattacker har jag aldrig varit med om heller, min hund bjuder inte in till det. Däremot är det väldigt många som tycker att hundar ska hälsa trots att man säger nej, och då släpper fram sina hundar. Fruktansvärt frustrerande. Vad menar du med områden du behärskar? Behärskar du alla andra människor? Eller vad menar du?

Så om du aldrig är i rastgårdar/ håller dig ifrån dem, hur vet du hur de funkar? Alla har väl ett fritt val att gå ifrån om folk vill hälsa/ släppa fram hundar till andra? Går man iväg kommer de inte fram, eller hur menar du?

Bra att din hund kan vara lös överallt, då kan man ju kalla andra idioter som inte har den plin på sin hund :crazy:
 
Nä, vi mssto
@vallhund Poängen är att folk inte lyssnar på vad man säger åt dem, oavsett vad man gör, oavsett vilken auktoritet man har. Framförallt äldre har väldigt svårt att lyssna är min erfarenhet. Jag vet inte hur många ggr jag har sagt till folk att min hund inte vill hälsa och ändå släpper de fram sin hund. Som tur är var den hunden lydig, så hon satt på sin plats, och visade varenda tand hon hade i munnen...

DÄRFÖR är det betydligt enklare att anta att alla är idioter och rätta sitt eget beteende efter det.

Försöker ni misstolka mig med flit här inne eller vad är problemet?

Misstolkar inte, vi håller bara inte med dig i att man ska ha uniform och auktoritet för att vara en vanlig hundägare som säger ifrån ;-) Vi kalla inte folk idioter och drar inte alla över en kam....
 
Så, om du


Så om du aldrig är i rastgårdar/ håller dig ifrån dem, hur vet du hur de funkar? Alla har väl ett fritt val att gå ifrån om folk vill hälsa/ släppa fram hundar till andra? Går man iväg kommer de inte fram, eller hur menar du?

Bra att din hund kan vara lös överallt, då kan man ju kalla andra idioter som inte har den plin på sin hund :crazy:

Men herregud!!! Kan du inte läsa vad jag skriver istället?!??!?!! Jag har inte kallat folk idioter som inte har pli på sina hundar en enda gång!!!!!!!!!

Det jag däremot har skrivit är att ens liv blir väldigt mkt enklare om man antar att folk är idioter som bara kommer släppa släppa in sin egen hund utan att fråga om lov först. Om man gör ett sådant antagande så kommer risken för en ev olycka att minska rejält. OBS Detta betyder inte att alla är idioter, för det har jag inte skrivit en enda gång heller. Det betyder bara att OM en idiot som bara släpper in sin hund dyker upp så är man förberedd på det och kan därmed undvika att ens egen hund blir skadad, eller att den skadar någon annan hund.

Jag har heller inte en enda gång sagt att man måste ha uniform, jag har bara påpekat att det finns ett stort antal människor som inte lyssnar på en om man säger till att de inte får gå in i hundgården innan man har gått ut med sin egen hund.
 
Men herregud!!! Kan du inte läsa vad jag skriver istället?!??!?!! Jag har inte kallat folk idioter som inte har pli på sina hundar en enda gång!!!!!!!!!

Det jag däremot har skrivit är att ens liv blir väldigt mkt enklare om man antar att folk är idioter som bara kommer släppa släppa in sin egen hund utan att fråga om lov först. Om man gör ett sådant antagande så kommer risken för en ev olycka att minska rejält. OBS Detta betyder inte att alla är idioter, för det har jag inte skrivit en enda gång heller. Det betyder bara att OM en idiot som bara släpper in sin hund dyker upp så är man förberedd på det och kan därmed undvika att ens egen hund blir skadad, eller att den skadar någon annan hund.

Jag har heller inte en enda gång sagt att man måste ha uniform, jag har bara påpekat att det finns ett stort antal människor som inte lyssnar på en om man säger till att de inte får gå in i hundgården innan man har gått ut med sin egen hund.

Du bara antar att folk är idioter och går till rastgårdar för att de skaffat en söt hund och är oerfarna hundägare, trots att du undviker allt med rastgårdar för att du har uniform och kan ha din hund lös??

Jo du har skrivit att du antar att alla är idioter i en rastgård trots att du inte nyttjar dem?
Hur vet du det då?

Jag har bra erfarenheter där vi samsas och umgås, vi hundägare och hundar och vi har kul. Vi lär känna varandra och låter hundarna rusa av sig. Men vi är väl idioter allihopa enligt dig, för ibland kommer det in hundar om inte är "kända"( =de som man inte vet något om innan) i rastgården som är till för alla? Vad är problemet? Har man en "sur" hund går man därifrån, har men positiv lekhund så är oddsen bara kul. Vad är problemet enligt dig som inte ens nyttjar rastgårdarna?
 
Men snälla @makarontanten, vad håller du på med? Vad är poängen med detta? Tycker du om att göra dig själv till offer till varje pris trots att det bara är du själv som har gett dig den rollen?

Anledningen till att jag antar att folk är idioter har jag skrivit flera ggr, ska jag ta det igen? Jag gör väl det för din skull då. Om man är förberedd på att folk är idioter så kan man undvika väldigt många olyckor. Läser du det svarta riktigt ordentligt nu? Så att du inte missar det den här gången?

Det är väl jätte bra att det fungerar för er! Men om vi nu låtsas att du hade haft en aggressiv hund och någon bara släpper in sin utan att fråga, eller ännu värre, du skriker till människan att denne får vänta, men blir ignorerad och denne släpper in sin hund ändå.

Resultatet i denna situation är troligtvis att den andra hunden blir skadad, och ev "din" hund med. (Vi låtsas ju bara nu, du har ju ingen aggressiv hund egentligen).

Hur hade du lättast kunnat undvika denna situation? Enklast hade ju helt klart varit att inte befinna sig i hundgården med en aggressiv hund, ellerhur? Men det örat vill många inte lyssna på, och det kan jag absolut ha förståelse för.
Så vad är näst enklast? Jo, att vara förberedd på att någon person kan agera på detta sätt, man kan tex befinna sig inom några meter från grinden, eller ha med sig ett lås för att låsa grinden med. Detta är att vara förberedd.

Och åter igen, jag har inte kallat dig eller någon annan idiot i denna tråd. Vill du själv kalla dig idiot så är det givetvis upp till dig, men blanda inte in mig i det är du vänlig.

Och åter igen, att jag har uniform har inte med saken att göra, poängen är att folk inte alltid lyssnar på vad man säger, även där de måste det. Och btw så har jag inte uniform när jag är med min hund, uniformen har jag bara i jobbet. Kan du vara vänlig och släppa det med uniformen nu?

Jag undviker rastgårdar för att min hund är ensamvalp och har ett kroppsspråk som inte stämmer överens med andra hundar, jag väljer då att inte utsätta henne för risken att möta andra hundar som jag inte känner, och eftersom jag kan ha henne lös har jag då inget behov av rastgårdarna. Jag undviker inte rastgårdar för att jag har uniform som du har skrivit.
 
Kimmis antar inte att alla är idioter utan hon tipsar om att det är bättre att anta att andra är idioter och bli positivt överraskad, precis som i trafiken, istället för att anta att alla har full koll vilket de inte har. Jag har själv varit med om att en polis släppte sin hund i Polisparken i Sthlm, trots rådande koppeltvång och att hon sedan ringde och skrek och hotade mig på telefon så jag kontaktade Datainspektionen då jag både polisanmälde henne och krävde ersättning för veterinärkostnader, medecin, resor och förlorad inkomst!

I hela Sthlm råder koppeltvång, i hundrastgårdarna så frågar man om det är ok att släppa in en hund och de som har hund har strikt ägaransvar likväl som i hela landet oavsett situation, elaka vavvor kontra rottisar eller inte!

Har du en hundilsk hund släpper du den inte i ett hundhägn utan munkorg! Jag kan lätt slå ihjäl den hund som anfaller min jycke oavsett storlek, till skillnad från en hund kan jag åberopa nödvärnsrätt medan hundägaren fortfarande sitter med det strikta ansvaret! :banghead:
 
Kimmis antar inte att alla är idioter utan hon tipsar om att det är bättre att anta att andra är idioter och bli positivt överraskad, precis som i trafiken, istället för att anta att alla har full koll vilket de inte har. Jag har själv varit med om att en polis släppte sin hund i Polisparken i Sthlm, trots rådande koppeltvång och att hon sedan ringde och skrek och hotade mig på telefon så jag kontaktade Datainspektionen då jag både polisanmälde henne och krävde ersättning för veterinärkostnader, medecin, resor och förlorad inkomst!

I hela Sthlm råder koppeltvång, i hundrastgårdarna så frågar man om det är ok att släppa in en hund och de som har hund har strikt ägaransvar likväl som i hela landet oavsett situation, elaka vavvor kontra rottisar eller inte!

Har du en hundilsk hund släpper du den inte i ett hundhägn utan munkorg! Jag kan lätt slå ihjäl den hund som anfaller min jycke oavsett storlek, till skillnad från en hund kan jag åberopa nödvärnsrätt medan hundägaren fortfarande sitter med det strikta ansvaret! :banghead:

Fast så där går det ju inte att leva, inte heller i trafiken. För att det ska bli ett smidigt flöde så får man ju helt enkelt anta att de andra bilisterna är nyktra och inte tvärbromsar/svänger ut i onödan. Man ska vara vaksam för att alla människor kan begå misstag, men det är inte samma sak som att anta att andra är idioter och kapabla till vansinnesdåd.
 
Att anta att andra är idioter har ju bara med vanligt säkerhetstänk att göra.

Jag kan rabbla upp en mängd situationer där jag utgår från att folk är "idioter" (dvs, struntar i att ens försöka ha koll):
Vid hundmöten. Då är det många gånger sunt att ta för givet att folk kommer tappa sina hundar eller låta dem gå fram, för då blir man inte förvånad de femtioelva gånger man måste ta en omväg för att slippa jobbiga möten.
När folk tar ut sina hundar ur bilen. Tänker man att personen nog tappar sin hund så hinner man få stopp på den innan ens egna hund blivit biten.
I hundrastgårdar. Tänker man att hundarna i rastgården kan ha problem med andra hundar så minskar man risken att hunden träffar "dumma" hundar.

Sedan kan det vara bra att alltid försöka uttrycka sig övertydligt i forum, eftersom det alltid finns folk som missförstår det man skriver. Jag gör det garanterat också då och då, det är ju trots allt väldigt svårt att höra tonläget på personen som skriver samt fullständigt omöjligt att veta mer än vad som skrivs.

Och när det nu gäller rastgårdar: Jag släpper bara in mina hundar när de är tomma. Det gör att jag även anpassar vilka tider jag går till rastgårdarna och mina hundar får ofta vara kopplade hela helgerna (eftersom folk är ute som mest då). Visst har jag genomsnälla hundar som är extremt tydliga och duktiga i sitt kroppsspråk, men inte sjutton är alla hundar det och antalet understimulerade, överkåta, socialt inkompetenta hundar är enormt stort här.
 
Fast så där går det ju inte att leva, inte heller i trafiken. För att det ska bli ett smidigt flöde så får man ju helt enkelt anta att de andra bilisterna är nyktra och inte tvärbromsar/svänger ut i onödan. Man ska vara vaksam för att alla människor kan begå misstag, men det är inte samma sak som att anta att andra är idioter och kapabla till vansinnesdåd.

Jo... Faktiskt är du skyldig att göra det i trafiken tillomed. Bromsar fordonet framför dig så SKA du hålla sådant avstånd att du med hinner bromsa, även om den framför tvärnitar!

Vansinnesdåd har vi inte pratat om i tråden, att folk tvärnitar för att de ser något som inte du ser är inte vansinnesdåd, att de svänger ut framför dig för att de är trötta, har en dålig dag och inte ser dig är inte heller vansinnesdåd. Att folk inte vet bättre eller helt enkelt tror att de ser att din hund är snäll när de släpper in sin egen hund är inte heller vansinnesdåd.
 
Jo... Faktiskt är du skyldig att göra det i trafiken tillomed. Bromsar fordonet framför dig så SKA du hålla sådant avstånd att du med hinner bromsa, även om den framför tvärnitar!

Vansinnesdåd har vi inte pratat om i tråden, att folk tvärnitar för att de ser något som inte du ser är inte vansinnesdåd, att de svänger ut framför dig för att de är trötta, har en dålig dag och inte ser dig är inte heller vansinnesdåd. Att folk inte vet bättre eller helt enkelt tror att de ser att din hund är snäll när de släpper in sin egen hund är inte heller vansinnesdåd.

Ja men tänker man så kan man aldrig köra om, aldrig köra i stadstrafik och aldrig köra på flerfilig väg. Man måste helt enkelt lita på att de andra bilisterna inte gör några helt vansinniga manövrar. Så ditt resonemang håller inte tyvärr.

Jag har inte varit med om att någon släpper in sin hund i rastgården när vi är där. Är man normalt funtad och äldre än 10 år så gör man inte så.
 
Jag har inte varit med om att någon släpper in sin hund i rastgården när vi är där. Är man normalt funtad och äldre än 10 år så gör man inte så.

Jag tror inte att det är särskilt ovanligt.
Jag är tyvärr med om det ganska ofta, åtminstone ett par-tre gånger i månaden. Och då från folk som verkar vara både normalt funtade och betydligt äldre än 10 år.
 
Ja men tänker man så kan man aldrig köra om, aldrig köra i stadstrafik och aldrig köra på flerfilig väg. Man måste helt enkelt lita på att de andra bilisterna inte gör några helt vansinniga manövrar. Så ditt resonemang håller inte tyvärr.

Jag har inte varit med om att någon släpper in sin hund i rastgården när vi är där. Är man normalt funtad och äldre än 10 år så gör man inte så.

Mitt resonemang håller alldeles utmärkt. Du är skyldig att hålla avstånd även i stadstrafik. Omkörningar ska endast ske när det är omöjligt.

Visst kan man inte planera varenda mm, men att anta att någon kan gå in med sin hund är inte speciellt avancerat eller osannolikt.
 
Mitt resonemang håller alldeles utmärkt. Du är skyldig att hålla avstånd även i stadstrafik. Omkörningar ska endast ske när det är omöjligt.

Visst kan man inte planera varenda mm, men att anta att någon kan gå in med sin hund är inte speciellt avancerat eller osannolikt.

Men då kommer vi tillbaka till hur försiktig man ska vara. Ja man ska hålla avstånd men nej du kan aldrig vara säker på att du inte blir inblandad i en olycka. Att tänka att "alla andra är idioter" kan få extremt långtgående konsekvenser om man drar det till sin spets. Du låtsas inte förstå vad jag menar, men jag tror du bara tramsar dig. Ibland måste du helt enkelt lita på andra, som t ex när du kör om någon. Då måste du lita på att denne inte gör en vänstersväng precis då.

Har man vidtagit försiktighetsåtgärder i hundrastgården genom att binda sitt koppel så att någon förstår att det är upptaget, så har man väl gjort vad man har kunnat. Då har man förutsatt att folk gör misstag (inte kollar om det är någon där) men släpper någon in sin hund trots det då är de helt puckade.

Sedan finns det en filosofisk anledning till att inte förutsätta att alla är idioter. Jag tror jag talar för många när jag säger att det är bättre att bli bränd än att leva ensam och bitter. Att hela tiden förvänta mig det sämsta av mina medmänniskor säger så dåliga saker om mig, så det vill jag inte göra. Det är en risk att lita på andra, visst. Men alternativet är så himla mycket sämre.
 
Sedan finns det en filosofisk anledning till att inte förutsätta att alla är idioter. Jag tror jag talar för många när jag säger att det är bättre att bli bränd än att leva ensam och bitter. Att hela tiden förvänta mig det sämsta av mina medmänniskor säger så dåliga saker om mig, så det vill jag inte göra. Det är en risk att lita på andra, visst. Men alternativet är så himla mycket sämre.

Fast nu är det väl du som drar allting till sin spets. Man kan ha vänner och leva ett väldigt gott liv men ändå förvänta sig att folk är puckade i olika sammanhang, det är faktiskt bara sunt förnuft. Jag kikar fortfarande min döda vinkel och håller ett gott avstånd när jag kör om för att vara säker på att bilen inte svänger ut, för det har hänt att folk gör det. Jag förväntar mig att många som kommer och frågar om parning eller valpar är antagligen idioter så jag stalkar gärnet på folk genom facebook och bloggar och blir glad när jag finner motsatsen. Den som lever farligt är den som gör tvärt om, som litar på folk och tror gott om de. Då blir man bränd och bitter tillslut. Men gör man sin läxa och förväntar man att folk faktiskt är puckade 85% av tiden så klarar man sig bättre. Då slipper man till större del sälja valp till idioter som förstör dem, slipper få hundar insläppta i rastgården när man har en aggressiv hund, slipper bli påkörd från sidan när man skulle köra om etc. Den som är minst bitter är den som är minst bränd ;)
 
På trafikskolorna lär de t o m ut att tänka att medtrafikanterna är idioter. Att det egna säkerhetstänkandet ska ligga i linje med den tesen. Jag ser inget kontroversiellt i det. Jag går inte runt och funderar på om alla i min omgivning är idioter till vardags och i varje minut (även om jag i vissa sällskap med säkerhet vet att det är så).

Självklart har man inte rätt att ockupera en allmän hundsrastgård med enda anledning att ens egna älskling äter andra och de andra därmed får stanna utanför. Om man som hundägare utgår från att möten kan bli dödliga, kanske det är läge att iaktta större försiktighet?

Jag har själv två hundätande större hundar, och går alltid undan vid möten. Tyvärr hjälper det inte, eftersom samtliga av de jag möter, envisas med att släppa upp sina hundar till mina. Trots att vi gått ut 50 meter i ett åkerstycke t ex. Flera av de vi möter vet jag är hanhundsilskna, men ägaren tycker inte det finns skäl att ha dem kopplade eller ens vid sidan trots det. Vilket jag personligen anser känns som rätt placering är i idiotfacket.

Hade jag frekventerat hundrastplatser med mina pirayor, hade jag fått göra det på tider när andra inte är på plats. Jag hade ju självklart fått vara den som anpassat mig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Övr. Hund Jag har läst om domen som gällde en travhäst som hade blivit skrämd av en hund och där hundägaren hade blivit ersättningsskyldig. Men...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 317
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 127
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp