Bukefalos 28 år!

Strömsholm Islandshästutbildning

S

Sarrrah

Funderar på att söka Strömsholm islandshäst utbildning om nått år.
Är det någon som vet vad det kostar? Hur man som student finanserar det? Boende?
Läste även någonstans att det blivit en 2årig utbildning?

Tack för svar! :)

God jul!
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Ja,jag har funderat på det, finns ju det på Wången. :) Men jag är ute efter att bli B-instruktör och C-tränare och fokusera på träning av islandshästar m.m. :)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Jag trivdes jättebra och lärde mig mycket när jag gick Strömsholm :)

Jobbar förövrigt med hästar i dagsläget. PMa om du vill veta något speciellt :)
/Frida
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Ja,jag har funderat på det, finns ju det på Wången. :) Men jag är ute efter att bli B-instruktör och C-tränare och fokusera på träning av islandshästar m.m. :)

Vi får också den delen :) b-instruktör och c-tränare.. Plus mycket mer! :laugh:
Jag har också tänkt träna hästar och så. Jag valde hippolog istället för att det är en bredare utbildning och på universitet. Tror det blir lättare att skaffa jobb sen :)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Vart går du den utbildningen då?
Kan ju iallafall ta en titt på den och sen välja, det kanske är billigare till och med eftersom det är en universitets utbildning och man inte behöver betala för själva utbildningen som jag har för mig att man gör på Strömsholm, 64 000kr/år?
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Vart går du den utbildningen då?
Kan ju iallafall ta en titt på den och sen välja, det kanske är billigare till och med eftersom det är en universitets utbildning och man inte behöver betala för själva utbildningen som jag har för mig att man gör på Strömsholm, 64 000kr/år?

Den går på Wången :)

nej, själva utbildningen kostar ingenting.. men boende, böcker och eventuell stallplats får man stå för själv .. vi bor inte på skolan. Men finns mycket små privat stall i byn, så man måste inte ha hästen på skolan. :)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Jag funderar lite över vad det är som krävs för att komma in på de olika utbildningarna, alltså på wången o strmshlm? Alltså, bör man ha egen häst, isf vad krävs av hästen? Måste man ha tävlat o visa upp resultat? Gör man ett antagninsprov av någon typ? Några speciella kurser man bör ha läst, t.ex. i gymnasiet? Har för mig att strmshlm utb. bör man ha gått SIF ridledarutb?
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Jag funderar lite över vad det är som krävs för att komma in på de olika utbildningarna, alltså på wången o strmshlm? Alltså, bör man ha egen häst, isf vad krävs av hästen? Måste man ha tävlat o visa upp resultat? Gör man ett antagninsprov av någon typ? Några speciella kurser man bör ha läst, t.ex. i gymnasiet? Har för mig att strmshlm utb. bör man ha gått SIF ridledarutb?

Strömsholm ska man ha gått ridledarutbildningen, ha med sig egen skolhäst (är dock inte helt säker på vad som krävs av hästen, men den ska iaf vara grundriden och ha reda fyra gångarter) vara minst 20år och sen är det ett intagningsprov.

På hippolog måste man ha gjort minst 6mån praktik (har varit tal om att eventuellt ta bort det! så kolla!) sen gör man även här ett antagningsprov. Då man får rida i ridhuset (man ska kunna skänkelvikning, rida fyra gångarter och öppna, fram+bakdelsvändning), sedan får man rida på ovalbanan då man ska visa femgångarter, (man behöver inte vara duktig på passen, men man ska kunna lägga en häst i pass och rida en långsida) och sist gör man "häst vid hand", då man springer med hästen vid sidan helt enkelt. Man får hem papper där det står precis vad man ska göra på antagningsprovet & vad de vill se :)
På hippologen behöver man inte ha med sig egen häst.
Sen behöver man ha natur B & matte B, (men om man inte har behörighet i något gymnasie ämne är det nog inte omöjligt att få läsa det på skolan, då wången också har gymnasie, -har varit tal om det..)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Konkurransen vid intagningen är hård om jag förstått rätt, bara två platser per år?
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Konkurransen vid intagningen är hård om jag förstått rätt, bara två platser per år?

nja, första året var vi nog 18 eller något sånt som gjorde antagningsprovet.. blev sedan 5st som kom in.
Iår var vi bara 2st som gjorde antagningsprovet och 3 platser, så klarade man provet så kom man in.

Det är 3 platser.
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Strömsholm ska man ha gått ridledarutbildningen, ha med sig egen skolhäst (är dock inte helt säker på vad som krävs av hästen, men den ska iaf vara grundriden och ha reda fyra gångarter) vara minst 20år och sen är det ett intagningsprov.

På hippolog måste man ha gjort minst 6mån praktik (har varit tal om att eventuellt ta bort det! så kolla!) sen gör man även här ett antagningsprov. Då man får rida i ridhuset (man ska kunna skänkelvikning, rida fyra gångarter och öppna, fram+bakdelsvändning), sedan får man rida på ovalbanan då man ska visa femgångarter, (man behöver inte vara duktig på passen, men man ska kunna lägga en häst i pass och rida en långsida) och sist gör man "häst vid hand", då man springer med hästen vid sidan helt enkelt. Man får hem papper där det står precis vad man ska göra på antagningsprovet & vad de vill se :)
På hippologen behöver man inte ha med sig egen häst.
Sen behöver man ha natur B & matte B, (men om man inte har behörighet i något gymnasie ämne är det nog inte omöjligt att få läsa det på skolan, då wången också har gymnasie, -har varit tal om det..)

Okej, kanske en dum fråga men vad för häst rider man på intagningsprovet? för jag kan inte lägga pass på min häst d¨å det är en fyrgångare ;)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Man rider på Wångens skolhästar tror jag minsann :)

Och som utbildning kan man även åka till Island och gå Hólar som också är himla roligt, men mkt tuffare då allt är på isländska istället för svenska :)

//Petronella
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

nja, första året var vi nog 18 eller något sånt som gjorde antagningsprovet.. blev sedan 5st som kom in.
Iår var vi bara 2st som gjorde antagningsprovet och 3 platser, så klarade man provet så kom man in.

Det är 3 platser.

Tack! Bara 2 förra året? :eek: Borde kanske ha sökt i alla fall..

Jag har inte bestämt mig för om jag ska söka till islandshippologen eller "bara" läsa vanliga SRL I och II. Vill gå en bred utbildning och gärna få islandshästbiten utan att det blir för smalt inriktat. När jag är klar vill jag kunna undervisa "alla". Men bredare än hippolog blir det ju inte och jag gillar att tredje året är ganska öppet för vad man vill inrikta sig på. Får se om jag blir klokare under våren, eller om jag väntar ännu ett år med att söka någonstans. :laugh:
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Man bör ha gått (förtur på antagningen) men jag och några till hade inte, därför fick vi gå den när skolan var igång.

Antagningsprovet går ut på att man först rider i grupp i ridhuset, de ger kommandon så man visar att man kan grundövningarna i ridningen. (Framdelsvändning, skänkelvikning, halter, att rida alla gångarter etc) samt töltarbeta självständigt.
Sen får man rida en "avelsvisning" på passrakan där man visar att man har balans och inte är rädd (vågar gasa på).

Man ska ha med en egen skolhäst, jag hade min Skuggi med mig. De ska ha i alla fall 4 gångarter och kunna vara på den nivån att de klarar att genomföra en B-instruktörsexamination. Har man dock en häst som de anser vara olämplig så säger de det sen, då får man diskutera om hur man kan göra.

Sen är det även en intervju där man berättar om sig själv och vad man vill med utbildningen.

Blev lite luddigt, men har lite bråttom ;)
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Kul med alla som svarar! :-) men Sara Andersson, går du på Wången nu? :-D
den ända nackdelen jag ser med hippolog programmet är att den är 3 år, jag håller på med en utbildning nu som är 2 år och 3 år är väldigt länge på det. Men det är trots allt Wången där jag gick gymnasiet och det är i mina hemtrakter, svårt svårt, det är alltid tid och pengar som avgör.

Hälsningar Sarah.
 
Sv: Strömsholm Islandshästutbildning

Vad roligt, jag saknar Wången så otroligt mycket och Sara´s bra tips, visst har ni henne som lärare? :)
Allt bra med Gambri? Har ridit han väldigt mycket och även tävlat, om jag fick välja hade han varit min! Hihi.
Men vadå,blir ni utbildade till C-tränare och B-instruktör på Wången nu då? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 305
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 239
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp