Strul med ett internetköp från privatperson

Förr kunde man ju alltid anlita hedervärda Baltic Inkasso:
-------------------------------------------------------- annons ------------------------------------------

Vi på Baltic Inkasso driver in skulder som inte de vanliga
inkassobolagen, kronofogden mm, klarar av. Vårt koncept är business to
business, och med speciella avtal skriver Du över skulden till oss,
vilket betyder att vi inte behöver följa någon larvig svensk inkasso-
lagstiftning. Våra ryska representanter delger sedan personligen de
skuldsatta om vad som gäller, och att betalning är ÖNSKVÄRD. Vi har
även en stämpelservice som får den skuldsatte att kvickna till rejält.
VI ÄR DET ENDA FUNGERANDE ALTERNATIVET, OM DU VERKLIGEN VILL HA DINA
PENGAR. Besök oss på www om Du önskar hjälp
eller vår stämpel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hörde ett inslag från en representant en gång, där de fick frågan om det inte var ett problem att deras representanter bara kunde ryska.
"Nej, det har aldrig varit något problem, de har lätt för att göra sig förstådda på andra sätt än genom språket."
 
Förr kunde man ju alltid anlita hedervärda Baltic Inkasso:
-------------------------------------------------------- annons ------------------------------------------

Vi på Baltic Inkasso driver in skulder som inte de vanliga
inkassobolagen, kronofogden mm, klarar av. Vårt koncept är business to
business, och med speciella avtal skriver Du över skulden till oss,
vilket betyder att vi inte behöver följa någon larvig svensk inkasso-
lagstiftning. Våra ryska representanter delger sedan personligen de
skuldsatta om vad som gäller, och att betalning är ÖNSKVÄRD. Vi har
även en stämpelservice som får den skuldsatte att kvickna till rejält.
VI ÄR DET ENDA FUNGERANDE ALTERNATIVET, OM DU VERKLIGEN VILL HA DINA
PENGAR. Besök oss på www om Du önskar hjälp
eller vår stämpel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hörde ett inslag från en representant en gång, där de fick frågan om det inte var ett problem att deras representanter bara kunde ryska.
"Nej, det har aldrig varit något problem, de har lätt för att göra sig förstådda på andra sätt än genom språket."

Nu är det ju inte jag som överdriver direkt...
 
Älskar vart tråden är på väg ... Ser framemot 180 inlägg om vad en stickling är :laugh:

Ska det finnas rötter? Ska det inte finnas rötter?
Bara små rötter? Hur små då?
Vad räknas som att det inte finns rötter? Om den varit i vatten en timme, har det då hunnit bli något som kan räknas som rötter? Efter 3h? 5h?
Vad är egentligen moraliskt försvarbart?
Vad finns det för rättigheter? Bör man kräva sina rättigheter?
Vad har sticklingar för rättigheter och vem ser till att dessa uppfylls???

Livets svåra dilemman....
 
Varför då? Hon har ju varit bristande i sin information om att det var orotade sticklingar hon sålde. Hon la upp en bild på stora plantor som exempel på det hon sålde. Det är väl som gjort för att man som säljare kommer bli besviken när man får paket med plantor som motsvarar i storlek 1/3 av hur stor en normal stickling brukar vara.
Självklart visste jag att det var sticklingar jag köpte och inte stora plantor men som sagt, det framgick ju inte att de var så små och orotade. :)

Men se det istället som att du brast i att ta reda på vad det egentligen var du köpte och bara gå vidare. Det är ju liksom inte värt att hålla på och tjorva för 80 kronor. Som någon annan i tråden skrev; tycker du det är oseriöst kan du ju varna i facebook-gruppen.
 
Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar för det jag köpt och sen skickat tillbaka som denne ville.

Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.

Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.

Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.
Jag har köpt och sålt en hel del via Facebook och tradera.
Ibland blir det jättebra och någon gång ibland blir det inte bra.
Jag tänker att du får ta det som en lärdom om hur det är att köpa på det sättet. Dvs
1. Fråga exakta detaljer om varan och ta aldrig något för givet
2. Det är alltid en chansning. Ibland blir det jättebra om någon gång ibland inte bra alls. Därför skulle jag aldrig köpa något dyrt utan jag är medveten om att det är en chansning
 
Jag ger upp nu. Såklart att man ska få sig en idiotstämpel i pannan för att man inte lyckades formulera rätt i ursprungsinlägget.

Jag har inte för mening att ge dig en idiotstämpel i panna, inte @trazel heller skulle jag tro.

Fast om du anser att sticklingar ska ha rötter, och säljaren anser att de inte ska ha det så är det ju inte så konstigt att du tycker att säljaren är dum och säljaren tycker att du är dum som vill skicka tillbaka?
Shit happnes, det var ju som tur var bara 80 kr...
 
Ja absolut! I fortsättningen kommer jag inte köpa något öht eller i värsta fall be om en bild på just plantan jag köper. ;)

Nä, det kommer jag inte lägga energi på, det är mer är det möjligt att göra så man kan hinta lite om att jag tänker göra det om hon inte swishar tillbaka pengarna?
Sorry. Ditt sista stycke gör mig lite rädd.

* Du har fått något som du inte anser är det du betalat för.
* Säljaren anser att du fått exakt vad du betalat för.

Dvs det finns två olika sätt att se det. Att i det läget börja tjafsa om att du ansåg dig betala för något annat är rätt lönlöst. Säljaren kommer antagligen att fortsätta tycka att du fått exakt det du beställde. Dvs sticklingar. (För det priset är det rätt naturligt att de är små)

Att vilja ha tips om vilka maktmedel du kan "hinta om" till säljaren luktar rätt....maffialiknande?
 
Angående att varna gruppen på facebook

Det finns alltid två sidor av historien.
Man kan maila admin om personen så de är uppmärksamma om många mailar om samma person.
Men inte skriva inlägg om någon. Eftersom ord står mot ord kan det lika gärna vara säljaren som skriver om TS.
 
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna [...]
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jamen självklart?! Varför skulle hon betala tillbaka pengar för en vara du valt att betala? :confused: Jag vet att du valde att skicka tillbaka dem ändå, senare, men det är en sån himla märklig sak att haka upp sig på tycker jag.
 
Alltså, jag har köpt, sålt och givit bort en hel del pelargonsticklingar vid det här laget.

Antingen är det sticklingar eller rotade sticklingar. Jag har aldrig varit med om att sticklingar varit rotade, om det inte specifikt nämnts. Och priset anger ju också att det handlar om orotade sticklingar.

OM det är SÅÅÅ viktigt för dig hur stora, rotade och övriga specifikationer är det faktiskt ditt ansvar som köpare att vinnlägga dig om att objektet stämmer med dina förväntningar. Snacka inte ner säljaren för den sakens skull.

Att skicka tillbaka verkar också som årets överdrift, jag hade för den småsumman behållt dem och lagt på minnet att jag måste ta större ansvar för mina förväntningar.

Polisanmäla? Att ens överväga/tänka på repressalier för säljaren för att jag klantat mig? Helt galet.
 
:oJag kan absolut nada om växter eller blommor, men jag är självutnämnt proffs på nätförsäljning. :angel:
Jag tycker att man måste resonera med sig själv innan man köper något osett med förskottsbetalning över nätet. Alltså, hur mycket pengar är jag beredd att förlora om detta handlar om ett rent bedrägeri?

Jag själv känner väl att det handlar om ett par- trehundra kronor. Beroende på produkt.
Känner du att din gräns går på 80kr så får man ge f*n i att ta sådana risker, helt enkelt :D

M.a.o. Släpp det, förlåt dig själv, och se pengarna som läropeng.
 
Alltså, det här måste vara världens minsta problem. :laugh:
80 spänn är en skitsumma, bara lite högre än en burgarmeny på donken och den sätter vi gladeligen i oss utan en tanke på vad den innehåller och tjaffsar inte heller fast brödet är segt, drickan utspädd till max och burgaren torr och dressingen minimal.

Apropå "inkasso", Jugge-maffian, HA m.fl. tar fortfarande uppdrag. ;)
 
Och priset anger ju också att det handlar om orotade sticklingar.
I nämda grupp säljs rotat för allt från 5 till 70 kr så man kan inte gissa att det @Sorbe betalat gäller orotat. Snarare är det sällan de orotade ligger högre än 25 kr där.

Till TS kan jag bara föreslå att be säljaren betala tillbaka hälften för att mötas på mitten, och framöver fråga noga om det som säljs är rotat och gärna bild på den aktuella sticklingen innan betalning. Själv hade jag nog tagit på mig felet och försökt rota det som skickats.
 
När jag köper på annons och varan ska skickas, så tänker jag alltid "har jag råd att förlora dessa pengar?" Om svaret blir ja, då köper jag, blir svaret nej, då avstår jag och väntar på att den kanske finns på närmare håll, så jag kan göra affär öga mot öga.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 933
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 950
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp