Strul med ett internetköp från privatperson

Just i det här fallet så tror jag att det handlar om ett missförstånd mellan köpare och säljare. Men att inte polisanmäla när man har blivit uppenbart bedragen bara för att det är en låg summa är bara dumt. Riktiga bedragare har insett det och satt i system att lita av folk 50-100 kr. En bekant tänkte först inte anmäla när hon blev bedragen på 80 kr men gjorde det ändå. Det visade sig att polisen hade samlat på sig många anmälningar mot samma person men olika offer och personen blev till slut dömd för bedrägeri.
 
80 kr! Du har köpt en del av en blomma och betalt 80 kr. Jag inser att 80 kr kan vara av betydelse för många. Men för de allra flesta är det marginellt om något man köpt för 80 kr inte skulle vara precis som man förväntat sig. Här i Göteborg kan man knappast ens köpa en lunch för 80 kr. Jag vill egentligen inte värdera hur du tänker och det är klart att du får vara hur sur du vill och starta trådar om det i vänstervarv. Men jag tror att de flesta skulle rycka på axlarna i din situation. Jag vet att du redan besvarat saken men att ens nämna polisalternativet eller några andra åtgärder överhuvudtaget känns huvudlöst.

Ryck på axlarna! Släng sticklingarna eller stoppa ner dem i en kruka! Låt livet gå vidare!
 
@Snurrfian Fast bedägeri, tycker du att det låter så på det TS berättar? I mina öron låter det snarare som ett missförstånd.

Hade det handlat om att någon blivit lurad eller att säljaren uppgett massa felaktigheter för att föra köparen bakom ljuset, då hade jag hållit med dig.
 
80 kr! Du har köpt en del av en blomma och betalt 80 kr. Jag inser att 80 kr kan vara av betydelse för många. Men för de allra flesta är det marginellt om något man köpt för 80 kr inte skulle vara precis som man förväntat sig. Här i Göteborg kan man knappast ens köpa en lunch för 80 kr. Jag vill egentligen inte värdera hur du tänker och det är klart att du får vara hur sur du vill och starta trådar om det i vänstervarv. Men jag tror att de flesta skulle rycka på axlarna i din situation. Jag vet att du redan besvarat saken men att ens nämna polisalternativet eller några andra åtgärder överhuvudtaget känns huvudlöst.

Ryck på axlarna! Släng sticklingarna eller stoppa ner dem i en kruka! Låt livet gå vidare!

Jag har betalt 1800kr för en vara som var i betydligt sämre skick än man kunde förvänta sig av annonsen (helt obrukbar; en loksele där ena draglädret var så ruttet att det sprack när jag böjde lite på det).
Säljaren blev sur när jag i fb-gruppen i fråga påpekade att man borde ha upplyst om det dåliga skicket och hänvisade till min undersökningsplikt. I sig korrekt, men jag tyckte att jag kunde förvänta mig att en sele skulle gå att använda om annat inte framgick ur salu-annonsen.
Jag rycker på axlarna även om det är surt med de pengarna. Delar av utrustningen går att använda när jag kompletterar med annat jag har hemma, dock inte just de lokorna.
 
@Snurrfian Fast bedägeri, tycker du att det låter så på det TS berättar? I mina öron låter det snarare som ett missförstånd.

Hade det handlat om att någon blivit lurad eller att säljaren uppgett massa felaktigheter för att föra köparen bakom ljuset, då hade jag hållit med dig.
Om du hade läst första meningen i mitt inlägg så skriver jag just det: "Just i det här fallet så tror jag att det handlar om ett missförstånd mellan köpare och säljare." Och fortsätter med "Men att inte polisanmäla när man har blivit uppenbart bedragen bara för att det är en låg summa är bara dumt."
 
Om du hade läst första meningen i mitt inlägg så skriver jag just det: "Just i det här fallet så tror jag att det handlar om ett missförstånd mellan köpare och säljare." Och fortsätter med "Men att inte polisanmäla när man har blivit uppenbart bedragen bara för att det är en låg summa är bara dumt."

Ah, tolkade det som att du tyckte TS skulle anmäla ändå för att det kanske inte var ett missförstånd utan ett bedrägeri ändå. Men då är jag med på hur du menar!
 
Nja... Så går det ju inte riktigt till. ;)
Ditt svar angående att @trazel tänker att sticklingar är orotade.
Jag har tittat i wikipedia (eftersom jag själv inte har koll) och här kommer en beskrivning av vad en stickling är:

"Stickling är en avskuren/-klippt stam-, gren- eller rotdel av en växt, avsedd att stickas ned i jord, eller sättas i vatten, för att slå rot och bilda en ny planta"

Alltså verkar det ju ganska korrekt att klippa loss en stickling, orotad, och skicka för att du själv ska "rota den".
 
Ditt svar angående att @trazel tänker att sticklingar är orotade.
Jag har tittat i wikipedia (eftersom jag själv inte har koll) och här kommer en beskrivning av vad en stickling är:

"Stickling är en avskuren/-klippt stam-, gren- eller rotdel av en växt, avsedd att stickas ned i jord, eller sättas i vatten, för att slå rot och bilda en ny planta"

Alltså verkar det ju ganska korrekt att klippa loss en stickling, orotad, och skicka för att du själv ska "rota den".

Även Svenska Akademins ordbok verkar stödja den tolkningen. Där kan man läsa:

(i sht i fackspr.) växtdel (i sht stamdel l. kvist, äv. blad l. del av rot) avskuren o. avsedd att stickas ned (se STICKA, v.1 I 9 d) i jord l. vatten o. d. för att bilda rötter o. utvecklas till en ny planta; äv. oeg., om ung planta utplanterad sent på hösten;

Men det verkar som sticklingsbranschen behöver se över sin terminologi. Terminologicentrum har visserligen redan där definierat en stickling som något som ska stickas ner i jord för att slå rot. Som alltså ännu inte har fått rot. Men här verkar det ju skava något mellan beslutad terminologi och praxis.
 
Skulle aldrig orkat tjafsa för det. Speciellt inte för pelargoner för så lite pengar som går superfort att både få rötter på och odla upp till större plantor. Eventuellt att jag skulle informerat säljaren om att denne kanske borde vara tydligare med vad denne säljer ifall jag inte fick vad jag förväntade mig.
 
Skulle aldrig orkat tjafsa för det. Speciellt inte för pelargoner för så lite pengar som går superfort att både få rötter på och odla upp till större plantor. Eventuellt att jag skulle informerat säljaren om att denne kanske borde vara tydligare med vad denne säljer ifall jag inte fick vad jag förväntade mig.

Hihi, fast det verkar ju som om säljaren har koll men inte den missnöjda köparen i det här fallet.
 
Jag tror att @mandalaki är skyldig till omfattande bedrägerier genom att skicka stora antal sticklingar till ovetandes kunder och tjänar storkovan på alla de tjugolappar som ansamlas. Här försöker hen bara komma undan genom att anföra stickspår utan koppling till rotorsaken.

(Förutom att man sällan blir polisanmäld verkar bedrägerier i 20-kronorsklassen där man antas posta fysiska varor vara ungefär lika lukrativt som att sitta utanför ICA och tigga.)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 962
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 937
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 954
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp