Strypkoppel- laglit eller olagligt?

Orkar inte debattera om detta, det är ju så att man som instruktör väljer att träna hundar på olika sätt.
Jag har valt de sätten där man löser detta utan ryck.
 
Strypkoppel i läder har inte olagliga på någotvis, det har du säkert fått klart för dig redan. Men den typen av halsband kan ge hunden både rygg och nackskador faktiskt, särskilt när hunden får agera på det sätt du beskriver. Annars med en normal uppfostrad vovve skall ju inte detta vara ett problem.
 
Jag menar alla gå-fint-selar eller Halti.
Om du läser Jadzias inlägg så ser du att dom selena inte passar hundens anatomi, och dom slutar dra enbart för att det gör väldigt ont.
 
Bra skrivet...som vanligt :)
En snabb högersväng, ett snabbt "ryck" i kopplet,
sedan beröm när hunden tar kontakt fungerade för oss.
Jag anser mig inte vara elak eller våldsam :o
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 773
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Wille
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 550
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Löss
  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp