Strypkoppel- laglit eller olagligt?

Förvånande att personal i djuraffär kan ha så dåliga kunskaper om vad dessa gå-fint-selar kan ställa till med.
Gå-fint-selen trycker på hundens lymfkörtlar och orsakar skarp smärta då hunden drar. Långvarig användning eller häftiga ryck kan dessutom ge permanenta skador. Många selar ger dessutom fula skavsår.
Att påstå att selen är bättre än stryp hävdar jag är rent nonsens. Jag vill inte dressera mina hundar med hjälp av smärta och det är definitivt ingen metod som ska uppmuntras av personal i djuraffären.

Att folk i allmänhet använder stryp har många orsaker. Det handlar väldigt sällan om att hunden drar i vanligt halsband.
Jag har kedja på mina därför att jag ofta tränar lydnad då vi är ute och då är dressyrlänk det enda som fungerar. Med en lätt knyck på handen så vibrera kedjan till och gör hunden upmärksam. Denna knyck överförs inte alls till ett läderhalsband.
Kedjan är också en säkerhetsåtgärd då många hundar är stora också starka. Oavsett hur väluppfostrad hunden är så vet man aldrig om något händer som får den att vilja dra iväg. Med kedja har man i alla fall en chans att få stopp.
Kedjan är även lätt att ta på och av och håller i evigheter.
 
Varför skulle det vara bättre?
Att hänga i ett halsband ger bara hunden bättre halsmuskler. En halti kan orsaka riktiga skador.
 
Det finns hundar som är mer eller mindre lättdresserade. Att kalla alla som har dragiga hundar för okunniga låter tämligen enkelspårigt.

Själv har jag en icke-dragare och en som borde fötts som draghund.
 
Precis, det är nacken som tar stryk och det kan den göra även om man inte rycker. Den böj på nacken som blir när hunden drar i haltin är inte nyttig och smärtan gör att den slutar dra.
Detta redskap är inte bättre än gå-fint-selen.

Jag skulle vilja jämföra dessa redskap med riktigt skarpa hjälptyglar. Ska man använda dem så ska man veta hur de påverkar hunden och hur de ska brukas. Butikerna måste bli bättre på att informera om detta.
 
Det var inte hundens dragande jag syftade på utan ryckandet i nacken.
 
När jag en gång i tidernas begynnelse började träna hundar på brukshundsklubb, fick vi en lektion om halsband.
Då förordades stryp, länk eller läder, att använda ett stumt halsband var inte tillåtet, förklaringen var att med stryphalsbandet kom ett korrektionsryck att bli mer elastiskt och ta runt hela halsen medans ett stumt halsband när du rycker till bara tar på ett ställe (mitt emot kopplets fästpunkt) och då kan du skada skelettet i halsen. Jag har aldrig ifrågasatt detta eftersom jag tycker det låter helt logiskt och problemet med dragiga hundar finns ju oftast hos föraren och inte hos hunden.
 
"problemet hos dragiga hundar finns oftast hos föraren"
Håller inte med, vissa hundar har större benägenhet
att ta sig fram, och ska fram till vilket pris som helst..
Visst beror det på föraren om huruvida denne tillåter detta
och hur mkt tid/energi(kunskap) man lägger ner på problemet,
men vissa hundar ÄR mer dragbenägna än andra..
Samt att vissa är lättare att ta ur, andra kräver lite mer jobb från förarens sida. :smirk:
 
Det är just Brukshundsklubbens "korrigeringsryck" som är så onödiga, när man kan träna detta på annat sätt.
 
som sagt, vissa hundar är "hårdare" än andra och där kan det krävas att föraren tar tag lite, vissa hundar
hjälper det inte hur mkt man än stannar, väntar in
osv.. :smirk:
Så onödigt tycker jag inte att det är i de fallen.
 
Bullshit, det där är inte sant.
Det mesta brukar gå att lösa utan våld bara man lär sig att ha tålamod och hitta just "det där "
 
Våld har jag inte nämt dock, men vi har väl olika åsikter
i ämnet, och alla kan inte tycka samma så är det :smirk:
 
det beror på vilken gå pent sele du tänker på,det finnes flera sorter,den jag tänker på sitter perfekt på hunden,och mina kunder som har användt den är storm nöyda,då det tog en vecka för dom,så kunde dom gå över till vanligt halsband igjen,du kan även fråga på skk,dom anbefaller den også.
men du har rätt også att dom kan sitta fel,men då är det den i djurbutiken som sätter fel på den type hund,det finnes många sorter,och det är upp till personalen i djurbutiken att hitta den som passar för just den hunden som skall ha den.
 
Ja, vi har nog olika åsikter :smirk: för jag anser att man brukar våld när man rycker hunden i halsen.
 
Om de är bildbara med ryck eller knyck i kopplet så är de säkerligen bildbara på annat sätt oxå, som ser trevligare ut för omgivningen och säkerligen är det för hunden oxå.

Jag har egentligen inget problem med själva ryckandet utan det känns ganska förlegat och ser anskrämligt ut. Dessutom fungerar det mest på vissa bruksraser, typ rottweiler och schäfer. Lär man ut ryck eller knyck i koppel i grupp med olika raser så får det oftast motsatt effekt. Hundarna blir låga och tycker att jobbet blir tråkigt. Nu syftar detta mest på ryckande vid tex fot.

Ryckande vid dragande hund är nästan ännu värre. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att ta tag i hunden, typ läsa noter, om det inte räcker att stanna och vänta.
 
Jag är helt medveten om att det skiljer mellan hundar men om man lägger ner lite tid på det brukar det gå hyfsat iallafall. Sen är det ju så att en hund som har lägre "tröskel" han kommer ju att dra i kopplet varje gång något som är intressantare dyker upp. Det är ingen hemlighet.
 
Utan att bli för långrandig så vill jag bara poängtera att stryp inte är särskilt obehagligt för hunden. Hade det varit så obehagligt så hade hälften av alla hundar krypit runt och varit rädda med koppel på. Tvärtom är det mer obehagligt att få ett ryck eller själv dra med ett vanligt koppel. Prova att klämma åt runt din arm med andra handen och jämför det sen genom att trycka hårt på ett litet ställe på armen.

Hundar i stryp drar lika mycket som andra hundar och det som gäller är träning. Däremot är min erfarenhet att ett snärtigt ryck får hunden att "vakna till". Då menar jag ett ryck som inte ens behöver innebära att strypet drar åt utan det är ljudet av kedjan som gör jobbet. För mig funkar det som ett hjälpmedel och en förlängning av mig själv.

Och vad gäller inlärning av nya moment så jobbar man med positiv förstärkning såklart. Så den som tror att den ska kunna rycka sin hund till lydnad eller gå fot har ett helsike framför sig och ett dåligt resultat att vänta.

Att kalla strypkoppel för "våld" är bara att visa okunnighet. Det har man rätt att göra och med lite kunskaper så ser det illa ut med strypkoppel, vet man vad det handlar om är det inte alls något att bekymra sig om :)
 
Vad lägger du i ordet korrigeringsryck?
För mej innebär det att jag ropar NEJ när hunden gör fel och rycker till i kopplet direkt inpå men rycket det är en lätt knyck på handleden så pass att hunden vänder uppmärksamheten mot mej igen. Det är inget tvåhandsryck så att hunden står på näsan. Direkt efter att hunden "kommit tillbaks" till mej, beröm och en strykning runt nosen.
 
Det är väl det de flesta menar med ett korrigeringsryck. Min hund skulle inte göra ett smack om jag gjorde så, han skulle lägga totalt.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 770
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: Wille
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 547
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp