Studera 25%

Jag räknar med att sådant där får man svar på när man går kursen.

Och odla har jag ju redan erfarenhet av, dock ej hur man gör det effektivt i större skala. Jag har noll koll på t.ex. utrustning som kan behövas för att klara det.
Men dom kan inte svara på om DU orkar, kan eller vill lägga tiden, pengarna och engagemanget på det. Därför är det vettigt att fundera på det innan.
Att gå kurser för att lära sig nytt är alltid bra. Men som @dobbis var inne på tidigare känns det som att det krockar, du har inte koncentrationen för att läsa skönlitteratur men du vill plugga, om du inte hinner få upp dina egna grönsaker i tid mår du dåligt men du vill odla för att sälja osv.
Att räkna med att en kurs på 25% hinner lära dig tillräckligt om både själva odlingen och om företagandet runt omkring känns som önsketänkande. Jag har utbildat mig i 4 år (heltidsstudier) och har läst rena företagskurser flera vändor, första gången var i gymnasiet. Senaste utbildningen på 2 år läste vi separata kurser om marknadsföring, ekonomi, logistik osv. Bara marknadsföring var på 12 veckor om jag inte minns fel. Ändå anser jag att jag egentligen kan för lite om alla dom delar. Kanske är det dålig undervisning, kanske är jag bara korkad som inte förstått på en gång eller så krävs det mer tid.
Men jag tror inte enbart odlingskursen kommer ge dig alla svar.
Jag hade gått den för nöjes skull, känt efter om det är nått att vidareutbilda sig inom, men kanske inte räknat med att den kommer vara starten på eget företag inom odling.

Jag skulle gärna vilja ha lite färdiga kalkyler och mer info om vad som går att sälja och var man säljer detta, innan jag själv ger mig in på att experimentera.
Men de kalkylerna måste du göra själv, det kan ingen kurs göra åt dig. Du kanske inte ens kommer in på den där kursen? Häng inte upp din framtid på den, leta alternativa vägar och andra kurser. Kolla studieförbunden, folkhögskolorna och alla de andra alternativ som finns därute.

Jag tycker ju prio 1 innan man gör detta är att ta reda på om nuvarande jobb ens tänker tillåta en anställning på 75% (som jag skrev i din andra tråd). Säger de nej faller ju hela grejen och du måste börja med att hitta ett annat jobb som är på 75%. Dumt gå kursen, speciellt eftersom du egentligen ska vila, göra en massa planer och sen faller allt på att du inte får gå ner i tid.

Sen skulle jag tro att lönsamheten på odling inte täcker upp den 25% av lönen som du förlorar om du går ner i tid. Räkna ut vad du tappar i pengar och kolla om det är realistiskt att på ett år dra in dessa pengar (+ att jag antar du behöver dra in ett rejält överskott för inköp av nya plantor, ev redskap mm det är ju inte bara din lön som odlingen och försäljningen måste dra in).

Men de kalkylerna måste du göra själv, det kan ingen kurs göra åt dig. Du kanske inte ens kommer in på den där kursen? Häng inte upp din framtid på den, leta alternativa vägar och andra kurser. Kolla studieförbunden, folkhögskolorna och alla de andra alternativ som finns därute.
Men jag måste ju veta vad som ska med i kalkylerna. Vad behöver jag för maskiner t.ex.? Och vad säger erfarenheten att det tar att utföra en viss uppgift? Jag behöver ju input från andra om tidsåtgång.

Enda anledningen till att inte komma in är väl om kursen blir fullbokad. Annars anser jag mig behörig då jag både har gått på lantbruksskola och har erfarenhet av grönsaksodling (även om det varit i liten skala för eget bruk).

Alla folkhögskolor har jag redan kollat in. Studieförbunden har jag inte kollat men min spontana fördom är väl att de inte har riktiga utbildningar, utan bara lite studiecirklar och kvällskurser där man lär sig något som inte är värt så mycket yrkesmässigt.

Men jag måste ju veta vad som ska med i kalkylerna. Vad behöver jag för maskiner t.ex.? Och vad säger erfarenheten att det tar att utföra en viss uppgift? Jag behöver ju input från andra om tidsåtgång.

Enda anledningen till att inte komma in är väl om kursen blir fullbokad. Annars anser jag mig behörig då jag både har gått på lantbruksskola och har erfarenhet av grönsaksodling (även om det varit i liten skala för eget bruk).

Alla folkhögskolor har jag redan kollat in. Studieförbunden har jag inte kollat men min spontana fördom är väl att de inte har riktiga utbildningar, utan bara lite studiecirklar och kvällskurser där man lär sig något som inte är värt så mycket yrkesmässigt.
Alltså, det är klart att det är bra att gå en kurs, det är inte det jag menar. Men det känns som om du förväntar dig att den ska berätta för dig vad och hur du ska odla, och det vet du ju bäst själv.
Jag antar tex att du har en viss typ av jord i din trädgård, vi säger att det är lera. Då är det ju smart att satsa på den sortens växter som trivs i lera. Av dem så kanske det finns ett överflöd av odlare i närheten som säljer tomater, gurka och päron. Då ska man kanske undvika dem om man inte har en jättebra nisch. I din lera trivs jordärtskockor väldigt bra, och det finns restauranger i närheten som gärna vill köpa lokalproducerade sådana. Först i det här läget börjar det bli intressant att kolla upp ekonomi, maskiner och tidsåtgång.

Alltså, det är klart att det är bra att gå en kurs, det är inte det jag menar. Men det känns som om du förväntar dig att den ska berätta för dig vad och hur du ska odla, och det vet du ju bäst själv.
Jag antar tex att du har en viss typ av jord i din trädgård, vi säger att det är lera. Då är det ju smart att satsa på den sortens växter som trivs i lera. Av dem så kanske det finns ett överflöd av odlare i närheten som säljer tomater, gurka och päron. Då ska man kanske undvika dem om man inte har en jättebra nisch. I din lera trivs jordärtskockor väldigt bra, och det finns restauranger i närheten som gärna vill köpa lokalproducerade sådana. Först i det här läget börjar det bli intressant att kolla upp ekonomi, maskiner och tidsåtgång.
Några av de viktigaste delarna på kursen är:

• Att leva som odlare
  • Planering av en större odling
  • Ekonomisk planering, olika företagsformer
  • Försäljningskanaler
  • Småskaliga maskiner, bevattningssystem, redskap
  • Växtskydd
  • Växtnäring, gröngödsling
  • Odla i kallväxthus
  • Ogräskontroll
  • Säljbara grödor
  • Egen planering för att starta en yrkesodling

Jag har sandjord. Den är knappt uppblandad med andra kornstorlekar än just sand. Så det är torrt. Och en del av kursen tar ju upp säljbara grödor. Klart man väljer något som passar jorden.

Några av de viktigaste delarna på kursen är:

• Att leva som odlare
  • Planering av en större odling
  • Ekonomisk planering, olika företagsformer
  • Försäljningskanaler
  • Småskaliga maskiner, bevattningssystem, redskap
  • Växtskydd
  • Växtnäring, gröngödsling
  • Odla i kallväxthus
  • Ogräskontroll
  • Säljbara grödor
  • Egen planering för att starta en yrkesodling

Jag har sandjord. Den är knappt uppblandad med andra kornstorlekar än just sand. Så det är torrt. Och en del av kursen tar ju upp säljbara grödor. Klart man väljer något som passar jorden.
Jag tror säkert det är en bra kurs. Men mycket av det där kan du ta reda på själv. I din egen takt. Och framförallt så är det bara du som kan ta reda på vad som är säljbart där du bor.

Jag tror säkert det är en bra kurs. Men mycket av det där kan du ta reda på själv. I din egen takt. Och framförallt så är det bara du som kan ta reda på vad som är säljbart där du bor.
Jag tror det kostar mig mer tid och energi att ta reda på allt själv. Det är sådana saker jag gärna sparar in på. Och jag behöver få kontakter med folk som har erfarenhet, inte bara dito folk på nätet. Sen har jag numera vissa svårigheter att läsa mig till kunskap. Jag klarar inte att läsa en bok från pärm till pärm.

Men alltså, på bara 25% under så kort tid som 5 månader (inte ens 1½ månad i effektiv tid) så kommer man ju inte hinna mer än skumma ytan i de där ämnena, så väldigt mycket kommer att kräva fördjupningar och mycket mer kunskap för att användas till att starta ett företag om man inte redan har den kunskapen på förhand.

Och kvarstår gör det faktum att kursen kan inte göra din marknadsundersökning. Vad finns det för efterfrågan just kring där du bor, hur stor kundkrets kan du räkna med, hur köpstark är den osv är alla frågor där du måste lägga ner tid och jobb för att få fram svaren.

Som styrelseledamot i ett av landets största studieförbund kände jag att jag måste rätta dig där.. ;)
I vår verksamhet har vi bl. a. många olika sorters yrkesutbildningar, vi har samarbeten med universiteten, uppdragsverksamhet och driver gymnasieskolor. Vår verksamhet har egentligen det mesta som innefattar folkbildning. Har mycket kvalificerad personal och en hög andel från våra yrkesutbildningar får jobb efter utbildningen.

Som styrelseledamot i ett av landets största studieförbund kände jag att jag måste rätta dig där.. ;)
I vår verksamhet har vi bl. a. många olika sorters yrkesutbildningar, vi har samarbeten med universiteten, uppdragsverksamhet och driver gymnasieskolor. Vår verksamhet har egentligen det mesta som innefattar folkbildning. Har mycket kvalificerad personal och en hög andel från våra yrkesutbildningar får jobb efter utbildningen.
Jag sa ju att min bild av det bara var något jag spontant trodde. Jag har absolut noll koll.

Jag vet inte ens vad skiljer ett studieförbund från en folkhögskola, men tror väl att den kurs jag gick i Bilvård för kvinnor, samt kursen i hur man spinner och tovar, anordnades av ett studieförbund, medan kretsloppsutbildningen jag gick anordnades av en folkhögskola. De två förstnämnda var hobbykurser, den sistnämnda var en riktig utbildning.

Jag sa ju att min bild av det bara var något jag spontant trodde. Jag har absolut noll koll.

Jag vet inte ens vad skiljer ett studieförbund från en folkhögskola, men tror väl att den kurs jag gick i Bilvård för kvinnor, samt kursen i hur man spinner och tovar, anordnades av ett studieförbund, medan kretsloppsutbildningen jag gick anordnades av en folkhögskola. De två förstnämnda var hobbykurser, den sistnämnda var en riktig utbildning.
Vi har bland annat utbildningar till elkonstruktör, energitekniker, järnvägsprojektör, förgyllare, trädgårdsmästare och viltförvaltare. Och väldigt mycket annat. Vi driver även många utbildningar för nyanlända akademiker för att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Så skulle säga att även studieförbund kan ha riktiga utbildningar. :)

Det låter som en bra idé.

@Magiana jag tycker att du ska skita i det mesta som skrivs i den här tråden, förutom t ex @Alexandra_W s inlägg om fakta kring SGI-biten. JAG tycker att det låter lovande att du hittat något du känner lust till att göra, även om det aldrig blir av att du läser den där kursen. Strunta i tjuvnyp om att du inte orkar läsa en bok, våga glädja dig lite åt att en liten lust spirar i dig. Eller spirade, om nu buke lyckades släcka den igen.

Senast ändrad:

@Magiana jag tycker att du ska skita i det mesta som skrivs i den här tråden, förutom t ex @Alexandra_W s inlägg om fakta kring SGI-biten. JAG tycker att det låter lovande att du hittat något du känner just till att göra, även om det aldrig blir av att du läser den där kursen. Strunta i tjuvnyp om att du inte orkar läsa en bok, våga glädja dig lite åt att en liten lust spirar i dig. Eller spirade, om nu buke lyckades släcka den igen.
Jo, den är släckt. Jag känner mest för att bara ge upp. Jag kollade lite på annat håll också men får inse att jag är bara en person, med begränsad förmåga och tid. Det här är en återvändsgränd.

Jo, den är släckt. Jag känner mest för att bara ge upp. Jag kollade lite på annat håll också men får inse att jag är bara en person, med begränsad förmåga och tid. Det här är en återvändsgränd.
Du kan ju kika lite med ena ögat mot sånt som verkar lustfyllt. Eller låta bli tills du mår bättre.

@Magiana jag tycker att du ska skita i det mesta som skrivs i den här tråden, förutom t ex @Alexandra_W s inlägg om fakta kring SGI-biten. JAG tycker att det låter lovande att du hittat något du känner lust till att göra, även om det aldrig blir av att du läser den där kursen. Strunta i tjuvnyp om att du inte orkar läsa en bok, våga glädja dig lite åt att en liten lust spirar i dig. Eller spirade, om nu buke lyckades släcka den igen.
Dr Relling, I presume?

Det tror jag blir väldigt begränsat. Exempelvis kan det finnas olika odlingsmetoder och då får man inte kunskap om alla. Det är ju också en hel annat förutom odlande man behöver lära sig.
Men om du kontaktar olika odlare och ber om att få tillbringa några dagar hos olika mot att få ta del av deras kunskaper så har du massor att vinna! Så kan du ta det i en takt du orkar, kanske två helger en månad, sen en helg två månader senare osv. Hitta åt någon som odlar i sandjord, åk dit och dra i dig kunskap och inspiration! Personligen hade jag tyckt det varit supertrevligt! Två månader på en plantskola och jag lärde mig massor, trots att jag inte behövde kunna mer än kassan :)
Det är också ett sätt att slippa läsa en massa litteratur hemma på egen hand, om du tyckte det var jobbigt :)

Om du tycker att läsningen på egen hand är så knepig som du ger sken av här tror jag att en utbildning där du spenderar mer tid i skolan på föreläsningar, praktiserar, går på studiebesök eller liknande kanske skulle ge dig mer?

Om kursen skulle gå åt pipan när du mår som du gör idag, hur skulle du se på dig själv då? Något i stil med "åh, rackarns. Det sket sig, jag får prova när jag mår bättre" eller "jag klarar ingenting! Jag är så dålig!"?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka