Studsmatta?

armar och ben

man kan bryta både armar och ben på studmatta. Det är vanligare att man slår sig. det vanligaste är att allt går bra.

Det är roligare att hoppa än att avstå.

Man mår bättre och lever längre om man har kul.
 
Sv: Studsmatta?

KL
Vi har flyttat till hus och eftersom vår snart femårige son tycker att det är tråkigt att vara i trädgården om man inte spelar fotboll med honom, tänkte vi kanske köpa en studsmatta till honom. Den vi tänkte är ganska liten (typ 1 m i diameter) och inte väldigt hög. Jag tror helt klart att han klarar det, men vågar jag det med tanke på studsmatteriskerna ni alla pratat om? Vågar jag lämna honom ensam (dvs gå in i huset eller runt hörnet) med den ibland?
 
fysik

Det är bättre att den är stor så att han landar på den och inte brevid. Sen tycker jag att skyddsnät är praktiskt.

glt
 
Sv: Studsmatta?

En femåring tycker jag absolut att man kan lämna en stund...men jag tror inte att han kommer att vara nöjd med att studsa ensam!

Varför hade ni tänkt att köpa en sån liten?
 
Sv: Studsmatta?

kn: Jag har aldrig ens när jag varit med låtit småbröderna hoppa studsmatta samtidigt med varandra om jag inte själv suttit i studsmattan och dämpat den och fångat den mindre där han drösar omkull. När en stor unge hoppar av en liten gör man ju inte så mycket nytta bredvid mattan heller. Vilket barn (eller vuxen) är lungt på en studsmatta förresten, fniss.

(De får båda hoppa med jämnstora kompisar den yngre med uppsyn däremot (hörsel och genom fönster), för föräldrarna. Den äldre gör urdumma saker med studsmattan ibland numera men i 9 årsåldern måste man väl få göra vissa bedömningar själv.)

(ps de var yngre för ett par år sedan... och det är det jag tänkte på i texten ovan.)
 
Sv: armar och ben

man kan bryta både armar och ben på studmatta. Det är vanligare att man slår sig. det vanligaste är att allt går bra.

Det är roligare att hoppa än att avstå.

Man mår bättre och lever längre om man har kul.

Jag håller med dig i allt det du skriver i citatet och det är jättebra träning på många sätt med studsmatta. Men jag skulle trots det aldrig låta min tvååring hoppa själv, utan uppsyn. Jag är rädd om honom. Tids nog blir han större och klarar av mer.

Däremot planerar jag att köpa en lite mindre studsmatta, just för att det är så roligt. Jag tycker de stora är fula och tar för stor plats, både i trädgården och vid förvaring. Det får bli en midre till att börja med.
 
Sv: Studsmatta?

kl

Angående skador på stutsmattor så händer det en del, oftast armbrott, benbrott osv.

Pratade om detta med en läkare på barnakuten när vi kom dit med en patient. Han sa att visst hände det en del skador oftast mindre allvarliga. Men däremot så hade de kommit fram till att stutsmattorna överlag gav barnen bättre hälsa då de rörde sig och fick använda sin kropp. De ansåg inte att skadorna var en risk för hälsan snarare tvärt om. Sen händer det tyvärr olyckor men de gör det på många andra ställen också.

Angående att låta barnen studsa själva, om det fanns nät hade jag tyckt att det hade varit ok, annars är jag tveksam. Tycker att barnen kan hoppa två och två om de är jämna. En tvåring hade nog jag hoppat med på stutsmattan, för inte hjälper det att stå bredvid att kolla man hinnar inte fram och fånga dom om nu olyckan skulle vara framme utan då gäller det nog att hålla i dom från början.
 
Sv: Studsmatta?

Problemet är väl inte studsmattorna i sig, utan att man använder dem felaktigt. När man kör omkring ser man ofta de här enorma studsmattorna i trädgårdarna, men väldigt sällan några skyddsnät/burar. Det är ju en billig försäkring mot att ramla av och slå sig illa, tycker jag. Varför köps det inte fler sådana? Och så hoppar flera barn samtidigt, det knuffas och puttas etc och somliga föräldrar har inte vett (?) eller intresse (?) nog att vara med när de riktigt små barnen är upp och hoppar och så händer det något som inte hade behövt ske, om man tänkt efter lite. Det sunda förnuftet lyser ofta med sin frånvaro, tyvärr.

Jag fortsätter hävda att det är bra träning med studsmatta, på många olika sätt, men att det ska ske under ordnade former.
 
Sv: en meter

en normal studsmatta är väl ca en meter hög. den står på gräs.

med normal rörelsutveckling och vikt kan tvååringen inte hoppa särskilt mycket högre i kanten av mattan.

en meter, ner på gräs. Han slår sig. Kanske ordentligt. Inte värre än så.

Förmodligen gör han inte om det. Smärta är bra för impulskontroll.

glt

Eller så lär föräldrarna sig att man inte lämnar en tvååring på studsmattan ihop med en fyraåring. Ett blåmärke eller stukat finger är en bagatell, en nackskada kan vara betydligt allvarligare än så. Jag är rädd om mina barn, det är min skyldighet att skydda dem mot uppenbara faror och i mina ögon är en studsmatta verkligen farlig. De är så onödiga! Det finns andra sätt att motionera som inte är lika farliga, barn har klarat sig utan dem i alla tider förut, varför gör barn inte det i dag?

Visst kan man trilla av en häst och slå sig, allvarligt också, man kan få ett ben avsparkat på fotbollen osv osv i all oändlighet, men jag tror att studsmatteolyckorna är ALLVARLIGARE och att skadorna är betydligt mycket värre. Ett ben läker, ett barn som dött i en studsmatteolycka kommer att fortsätta vara död.
 
Sv: med bruten nacke?

det som inte dödar härdar.

Fast golit har skyddsnät på sin matta, det blir roligare så.

Men frågan är om det är katastrof att för ett eller sju ögonblick lämna barnen på mattan.

Svar Nej.

glt

Katastrofer kan visst ske på ett ögonblick eller sju. På ett ögonblick kan hela livet förändras.

Fast jag är kankse en hönsmamma....
Jag tillåter inte att mina barn under några som helst omständigheter lämnar gården. Vi bor på landet med åkrar runt omkring här så att bli påkörd eller liknande är det liten risk för. Dottern på 19 månader får inte vara ute själv, pojkarna på 5 år och 6,5 år får vara det, men minsta lilla överträdelse över gränserna får konsekvenser.
När vi är i "stan" ska de gå bredvid mig, aldrig nånsin springa i förväg, inte gå över vägar själv, och de ska hålla varandra i handen, eller i mig eller i vagnen. Jag är stenhård och livrädd att de ska bli påkörda eller komma bort.

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser förälrdar med barn som springer i förväg eller kommer en bit bakom, har de koll? kan de rycka in vid ett "felsteg" hos barnen så att det inte sker en olycka? Nej..... Det räcker ju med att de blir ovänner så att den ena knuffar lite på den andra lagom till när det kommer en bil på vägen.

För någon vecka sedan skulle vi gå över ett övergånsställe, av någon anledning släppte yngsta sonen taget om vagnen och klev ut precis framför storebror alldeles lagom till vi skulle över. Han uppfattade inte att vi stannade och jag nådde inte honom utan fick sträcka mig så långt fram jag kunde samtidigt som jag röt STANNA högt åt honom. Han VET att man ska stanna, han VEt att jag ska "godkänna" att det är ok att gå över innan man gör så, men bilen som kom var en polisbil. Vad det nu är med 5 åringar och polisbilar vet jag inte, men ungen blev eld och lågor och tjoade, vinkade och berättade glatt att det var en polisbil- han glömde reglerna och gick! Han stannade med ena foten på vägen när jag röt och sa oj hoppsan när jag påpekade att man stannar innan man går. Så lätt hänt!
 
Sv: Studsmatta?

Jag är en sådan mamma som låter äldste sonen springa i förväg. Men det är faktiskt alltid så att jag har i bakhuvudet att jag måste kunna hinna ifatt honom. Och jag kollar bilar hela tiden, så jag vet var han är.

Ju närmre stan vi kommer med alla bilar, desto mer koll vill jag ha, och när vi är i centrum måste han gå med mig. Inte absolut hålla i vagnen eller mig, men gå bredvid. Hålla hand och vagn måste han när vi går på övergångsstället.

I går höll vi på att bli överkörda. Gick på övergångsstället i centrum där det är 30, och hade kommit över första delen, Elis gick som tur var bredvid vagnen och höll i fotstödet, och när han hade klivit ut i gatan och jag hade kommit ut med framhjulen så åker en volvojävel fort som sjutton förbi framför oss. Det var en knapp dm mellan oss, jag var en millisekund från att dunka in vagnen i sidodörren på honom. Tur att jag inte gjorde det för Alvin satt ju där i :o Usch vad rädd jag blev, och vad synd att ingen polis var i närheten.
 
Sv: Studsmatta?

Jag är en sådan mamma som låter äldste sonen springa i förväg. Men det är faktiskt alltid så att jag har i bakhuvudet att jag måste kunna hinna ifatt honom. Och jag kollar bilar hela tiden, så jag vet var han är.
Varför låter du honom göra så? Är det för att han ska få mer frihet? Alternativet ( att hålla i handen eller vagnen) är förståss tråkigt kanske, men känns det inte säkrare på det viset?
Ju närmre stan vi kommer med alla bilar, desto mer koll vill jag ha, och när vi är i centrum måste han gå med mig. Inte absolut hålla i vagnen eller mig, men gå bredvid. Hålla hand och vagn måste han när vi går på övergångsstället.

I går höll vi på att bli överkörda. Gick på övergångsstället i centrum där det är 30, och hade kommit över första delen, Elis gick som tur var bredvid vagnen och höll i fotstödet, och när han hade klivit ut i gatan och jag hade kommit ut med framhjulen så åker en volvojävel fort som sjutton förbi framför oss. Det var en knapp dm mellan oss, jag var en millisekund från att dunka in vagnen i sidodörren på honom. Tur att jag inte gjorde det för Alvin satt ju där i :o Usch vad rädd jag blev, och vad synd att ingen polis var i närheten.
Det där råkade jag ut för nåär jag var i Malmö sist. Stod vid ett övergånsställe och skulle över, en buss stannade och släppte över mig och alldeles lagom till jag har gått förbi/nästan har gått förbi kommer en bil bredvid och kör förbi mig. Missar mig med någon dm kändes det som. Kunde billisten inte räka ut att bussen släppte över fotgängare?
 
Sv: Studsmatta?

Ja, lite för att han ska få mer frihet, han hinner upptäcka stenar och brunnar och pilla med löv och sådant som han vill. Det är en bit att gå från oss till stan, mest på bakgator med väldigt lite trafik. Och då kan han gärna gå några meter framför. Jag ser långt innan om det kommer bilar, så det känns absolut inte farligt.

Men ju närmre stan vil kommer desto mer koll vill jag ha, sista etappen är genom en park och därefter vet han att han måste gå med mig, inte hålla vagnen men bredvid oss.
 
Sv: Studsmatta?

En annan som kör om bussar smyyyyger förbi, är livrädd ifall det kommer ut någon framför.

Den här bilen hade ju sett oss, det är ju tydligt när man går över först det ena körfältet och är på väg mot det andra. Men han hade väl brått till nåt, gubbfan :grin:
 
Sv: Studsmatta?

Ja, lite för att han ska få mer frihet, han hinner upptäcka stenar och brunnar och pilla med löv och sådant som han vill. Det är en bit att gå från oss till stan, mest på bakgator med väldigt lite trafik. Och då kan han gärna gå några meter framför. Jag ser långt innan om det kommer bilar, så det känns absolut inte farligt.

Men ju närmre stan vil kommer desto mer koll vill jag ha, sista etappen är genom en park och därefter vet han att han måste gå med mig, inte hålla vagnen men bredvid oss.

:o För mig känns det lite osäkert. Men det är kanske för att jag då måste ha koll på två stycken samtidigt, samt även på bilarna runt mig. Jag tror lite grann att min syn påverkar mig där negativt. Jag har själv svårt i trafiken ibland, flera gånger har jag gått över en väg trots att det kommit en bil, för jag har helt enkelt inte sett den trots att jag tittar noga. :o Det är lika obehagligt varje gång när jag ser bilen och är halvägs över!

Jag är som en vallhund, vill ha mina barn samlade och samlar ihop dem hela tiden! :D
 
Sv: Studsmatta?

En annan som kör om bussar smyyyyger förbi, är livrädd ifall det kommer ut någon framför.

Den här bilen hade ju sett oss, det är ju tydligt när man går över först det ena körfältet och är på väg mot det andra. Men han hade väl brått till nåt, gubbfan :grin:

Ja jag förstår inte varför folk vågar chansa så. Risken att det går någon som bussen stannat för vid ett övergångsställe är kanske liten? :angel:
Jag drog nästan in tårna i ren förskräckelse!:rofl:
 
Sv: Studsmatta?

Jag hade hellre lämnat mina barn ensamma på en studsmatta än att gå över ett övergångsställe där en buss stannat för att lämna mig företräde. Riskanalys är mitt mellannamn.
 
Sv: Studsmatta?

En femåring tycker jag absolut att man kan lämna en stund...men jag tror inte att han kommer att vara nöjd med att studsa ensam!

Varför hade ni tänkt att köpa en sån liten?
På mina svärföräldrars land har de en jättestor matta och där studsar vi allihop med de minsta i mitten och de flyger så de kiknar, men de minsta barnen får bara studsa om det finns vuxna eller större barn (typ över 10-12 år) med.

Nu med ett barn som inte tar hem kompisar ännu tänkte vi att det räcker med en liten (de stora vi hittat här där vi bor kostar tusentals kronor) och att han oftast hoppar själv men att vi vuxna säkert hoppar med honom ibland.

Det är bättre att den är stor så att han landar på den och inte brevid. Sen tycker jag att skyddsnät är praktiskt.

glt
Det finns inga skyddsnät att köpa här (vi bor inte i Sverige) och det var väl också därför jag tänkte att vi kunde köpa en liten för att de är lägre och inte så högt att ramla nedför.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 411
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Med värme minns Monia Häggkvist sin tvååring Zelensia. Den största chocken över att hästen är död har lagt sig – men fortfarande ställer...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: Efwa
·
Hästvård Min tvååring har varit svullen i båda kotorna bak i några dagar. Ingen ömhet, hälta, feber och ingen direkt värme att tala om. En...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp