Studsmatta?

Sv: för att

För att det är mycket roligare att studsa än att inte göra det.

glt

Visst är det så, det håller jag med om. Det är jätteroligt att hoppa på studsmatta och väldigt bra på många sätt. :bump:

Men det är inget en tvååring + en fyraåring ska göra vare sig utan tillsyn eller båda samtidigt.
 
ständig

Som jag har uppfattat frågan så handlar det om ständig tillsyn eller inte. Har du varit där sett att det funkar, tittar till det då och då är sannolikheterna att nåt händer extremt låga.

skulle åt hända, dvs en extrema osanolikheten, så får de ont. inte mer.

glt
 
läkare

läkare är bra på att veta vad som händer när det händer. när det inte händer har de mycket mer begränsad kunskap om.

det är inte ett normalt expertområde för läkare.

glt
 
erfarenhet

forskning och beprövad erfarenhet.

eller för att göra det lite tydligare. Det händer att tvååringar hoppar i bassänger med för djupt vatten, men de dyker extremt sällan.

glt
 
Sv: Studsmatta?

När det gäller tvååringar så är det oftast behövligt med så gott som ständig tillsyn, i vissa situationer. Tex utomhus, eller på en studsmatta. Eller i närheten av vatten. Vissa tvååringar är otroligt företagsamma, utan att behöva besöka BUP.

Fråga vilken läkare (ortoped?) som helst, det handlar inte om "extrema osannolikheter" när det gäller barn och studsmattor. Och det kan bli mycket, mycket värre än bara lite ont.
 
Sv: läkare

läkare är bra på att veta vad som händer när det händer. när det inte händer har de mycket mer begränsad kunskap om.

det är inte ett normalt expertområde för läkare.

glt

Och när det gäller barn och studsmattor så vet de väldigt mycket. Jag skulle tro att exv CillaW har bra mycket mer erfarenhet och kunskap om just det här än du.
 
expert

Cilla W är expert på hur man lagar barn (och vuxna) som gått sönder. Riskanalys ingår säkert i utbildningen.

Golit är rätt hyffsad på och utbildad på risker, riskbenägenhet, utvecklingspsykolgi osv.

Men tror att jag skulle kunnna spika upp hur många diplom som helst. Du har redan bestämt dig för vad du vill tro.

glt
 
Dyka!

Nu vill jag vara lite petig. Vi pratar om två-åringar som dyker från höjder eller i vatten.

Det är extremt onormalt (om man inte håller i dem och de slänger sig ut i ett fritagningsförsk)

glt
 
Sv: Studsmatta?

Skulle ni lämna en tvååring och en fyraåring själva utan tillsyn på en stor studsmatta?

Nej det skulle jag inte. Jag tycker överhuvudtaget inte att små barn ska hoppa på studsmattor utan nät. En 2- och en 4 åring har dessutom både skillnad i koordination och vikt.
Jag låter dock mina 3- åringar (där det bara skiljer något kilo och liknande koordination) hoppa på vår studsmatta med nät runtom. Jag håller dock ett vakande öga men sanningen är att om något skulle hända skulle jag ändå inte hinna fram för att förhindra det.
 
Sv: läkare

läkare är bra på att veta vad som händer när det händer. när det inte händer har de mycket mer begränsad kunskap om.

det är inte ett normalt expertområde för läkare.

glt

Det händer betydligt oftare om man hoppar studsmatta än om man inte gör det.

Vi får in en eller två ungar per jourpass med studsmatteskada. Det är inte "extremt osannolikt".

En (större) unge till på studsmattan ökar risken betydligt för att den mindre studsas/knuffas omkull eller av.
 
Senast ändrad:
med bruten nacke?

det som inte dödar härdar.

Fast golit har skyddsnät på sin matta, det blir roligare så.

Men frågan är om det är katastrof att för ett eller sju ögonblick lämna barnen på mattan.

Svar Nej.

glt
 
imperfekt

Vad som händer om... ja.

mer begränsat varför händer vad och hur ofta.


Annars skulle begravningsentreprenörer vara de bästa läkarna.

glt
 
inga

inga som i små barnaår dyker rätt ner i backen nej, äldre som gör samma sak. ja.

glt
 
Sv: med bruten nacke?

det som inte dödar härdar.

Fast golit har skyddsnät på sin matta, det blir roligare så.

Men frågan är om det är katastrof att för ett eller sju ögonblick lämna barnen på mattan.

Svar Nej.

glt

Ja, bruten nacke har jag sett efter studsmatteolycka.

Det kanske inte är katastrof att lämna barnen på mattan några ögonblick, men jag skulle inte göra det. Jag skulle å andra sidan inte låta två barn hoppa samtidigt.

Om vi hade studsmatta. Vilket vi inte har.
 
eller

Riskavståndet på en kulspruta är 1500 meter i exakt eleveringvinkel.

Dödligt avstånd är 2-500 meter.

En kille körde sin volvo med nervad ruta 1500 meter från platsen där man sköt KSB från höften (rambo-stilen)

han fick kulan i tinningen och dog.

1/10 sekund före eller efter så hade han levt idag. Rutan uppe samma sak. 0,01 grad annan vinkel på rambosprutan (som alltså vinglar fram och tillbaka) samma sak.

En sexåring som hoppar i mattan med sina stupfulla 15-åriga kusiner skulle jag inte tycka vara toppen, men en stillsam fyraåring, med en tvååring är av många skäl lugnare.

glt
 
Sv: expert

Men tror att jag skulle kunnna spika upp hur många diplom som helst. Du har redan bestämt dig för vad du vill tro.

glt

Jag har också diplom, fast de är totalt irrelevanta i den här diskussionen. Du skulle nog småle åt dem. Jodå, jag har en väldigt bestämd åsikt i det här speciella ämnet. Dvs en tvååring har inte på en studsmatta att göra utan uppsyn. Och absolut inte tillsammans med ett annat barn samtidigt. Hoppar gör man ensam och under uppsikt, när man blivit lite äldre kan man hoppa utan den ständiga uppsikten, fast fortfarande ensam på mattan. Det finns inget du kan säga eller skriva med dina finurliga formuleringar som får mig att ändra på den åsikten. :D
 
Sv: imperfekt

mer begränsat varför händer vad och hur ofta

glt

Varför: Fler än ett barn/person samtidigt på studsmattan, inget skydssnät, bristande uppsyn av de små barnen, krockar på mattan, landar tokigt på mattan eller ramlar av med studs. Ingen har påstått att tvååringar med vilje dyker av mattan med huvudet före, men en tvååring har dålig styrsel på kroppen, balansen är inte fullt utvecklad och de har inte en vuxens verklighetsuppfattning (tex hur högt det är eller hur mycket man slår sig om man ramlar av). Vår tvååring väger minst 16 kg (och är lång för sin ålder), det blir en del om man lägger till fart/hopp/studs...

Hur ofta: Alldeles för ofta! Ring vilket lasarett som helst och be om siffror på studsmatterelaterade skador. Du vill inte se det här som ett problem och du har troligtvis redan bestämt dig för att det inte är så farligt. Som du uttryckte det "det som inte dödar härdar". Det är väl inte osant i sig, men inget jag (eller många med mig) har lust att praktisera på tvååringar och studsmattor.
 
Sv: Studsmatta?

Jag tror hon hjälpte barnen upp och lämnade dem. De är så små så den minsta tar inte sig upp själv...Nä, jag sa inget! Jag har lärt mig att tiga!

Ännu värre var det igår när jag mötte fyraåringen knatandes själv på gården med alla tunga maskiner som kommer farandes! Då visste både mormor och svägerska vart fyraåringen var.

Jag tycker det är ganska vanligt i lantbruksmiljöer att barnen får springa lite vind för våg. Jag tillhör nog de mest daltiga, mina barn fick inte vara själva nere på gården förrän de var 10 år

Han som är åtta får studsa utan tillsyn på studsmattan. Men jag tycker att när han har kompisar här så slänger jag ett getöga på dem då och då och ser till att de håller sig till reglerna.

Men så händer det också, då och då, att små barn förolyckas eller skadas i den här miljön. Jag tycker det verkar hända något fall varje år, visst var det en treåring som ramlade av traktorn och blev överkörd förra året och en tvååring (?) som dog i våras? Det var iofs inga studsmattor inblandade...men lantbruksmiljön är svåröverskådlig och farlig för små barn. Vem skulle komma på idén att låta så små barn leka fritt utan uppsyn i en verkstadsmiljö? Eller i en hamn? Eller på en flygplats? Visst, jag överdriver, jag vet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 410
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Med värme minns Monia Häggkvist sin tvååring Zelensia. Den största chocken över att hästen är död har lagt sig – men fortfarande ställer...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
636
Senast: Efwa
·
Hästvård Min tvååring har varit svullen i båda kotorna bak i några dagar. Ingen ömhet, hälta, feber och ingen direkt värme att tala om. En...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp