Bukefalos 28 år!

Styngflugeägg

Jamtland

Trådstartare
Har för första gången någonsin fått styngflugeägg på hästarna, gissar att det beror på att vi utökat hagen in på en lägda där hästarna normalt sett inte går men som vi pga dålig tillväxt måste använda i år.

Finns det något annat sätt än ryktsten att bli av med dem? Ska jag behandla hästarna på något annat vis nu än att ta bort synliga ägg? Är det väldigt dumt att fortsätta ha hästarna på den lägdan? (Känner dock inte att jag har något val just nu, bete måste de ju ha.)
Något mer än avmaskning i oktober-november jag ska tänka på?
 
Jag tror inte det beror på det utökade betet, om det inte ligger på hetl annat ställe än normalt, utan snarare på att det finns flugor i området det här året.
Jag plockar mina med naglarna tar tid men funkar bra för mig. Jag har testat att spraya pälsglans på benen och tycker det blir en aning lättare att få loss dem då.
 
Finns avsedda knivar att köpa, annars avlagd rakhyvel eller naglar (tvätta händerna efteråt så du inte sprider runt äggen). En del tycker att ordentligt med pälsglans på utsatta ställen hjälper. Får du bort äggen behöver du inte avmaska mot dem. Om du inte har enorma mängder skulle jag inte oroa mig utan bara fortsätta försöka ta bort äggen.
 
@Jamtland
Ryktsten, rakhyvel eller sax . Vadsom funkar och det behövs inget annat än att få bort äggen från pälsen så är problemet borta. Ta bort äggen direkt du ser dem för de kläcks annars inom någon knapp vecka och det är då de kliar och hästen slickar i sig dem.

Tar du bort äggen direkt de syns i pälsen finns inga problem och ingen avmaskning osv.

Veterinärer skriver inte ens numera ut maskmedel mot styngfluga eftersomdet är så lätt att undvika dem, i kombo med resistensproblematiken allmänt gällande maskmedel .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 005
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 895
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp