Bukefalos 28 år!

Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

En allmän fundering till alla.
Varför är alla så ilskna på varandra?
Vad är det som man vill uppnå?

Och är det alltid bara kvinnorna som vill klösa ögonen ur X-et/den nya?
För några män som gastar - "Jag hatar honom", om något eX eller den nya, det har jag aldrig hört i samband med barnen.

Min Ex-man, de stora barnens Pappa och min Sambo har ett mycket bra sammarbete om barnen.
De har nämligen samma inställning till det hela, barnens behov kommer först.
Och det gör att de både kan tycka bra om varandra och vara trevliga mot varandra.

Varför skall folk krångla till det så dant genom att bråka om de stackars barnen?
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Herregud, har ni barnen VARANNAN helg, och tycker det är besvärligt att ungen kommer då och då därimellan? Han borde ju vilja ha barnet på halvtid.
Och nej, ett barn behöver inte bli otryggt av att ha två olika hem och åka mellan dem,dricka välling på ett ställe och sova på ett annat - däremto ska DE ALLTID ha trygga vuxna omkring sig och känna att båda stäleln är HEMMA och att han ALLTID är välkomemn oavsett om han är sjuk,besvärlig eller kommer på "obekväma" tider för er.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Jag blir uppriktigt lika ledsen varje gång jag läser om familjer som inte kommer överens om barnen. :cry: Tror alla ni som har tjafs om era barn med era respektive verkligen inte att det inte påverkar barnen? (Snuffsan behöver inte ta åt sig - jag vet att du gjort vad du kunnat)

Att du t ex inte ens kan åka med till h*ns mamma utan FÖRST måste hem till dina föräldrar för att du inte står ut med henne. Barn är inte mindre vetande/mindre smarta. Nog förstår dom även det som inte är sagt i ord, även handlingar visar en hel del av vad man tycker.

Jag ser DAGLIGEN sviter av dåliga föräldrarelationer (OBS! inte barnens fel) i mitt arbete som lärare. Alla dessa maktkamper mellan skilda föräldrar, min vecka, mitt barn, min tid etc. Vem ser till barnens bästa i dessa maktkamper? Oftast handlar det mest om förlorad prestige, han hittade en ny före mig, hon gick ifrån mig så då ska jag...

Blä... jag spyr på detta och hoppas intensivt att JAG själv aldrig någonsin kommer att uppföra mig på det viset om jag får barn och om vi bestämmer oss för att gå olika håll.

Javan
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Inte_Ung skrev:
Varför har de inte växelvis boende?
Det är faktiskt det vanligaste i dag.

Därför att mamman inte vill det! Det är lite av det jag stör mig på, varför kan hon inte låta oss ha honom mer tid, förutbestämd tid, när hon inte orkar med, och klagar på att hon får slita med sonen i veckorna. Det vore bara så mycket enklare för oss om vi visste när han skulle hit.

Är det så svårt att förstå?
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Gör upp ett schema då, som ngn nämnde tidigare så kan soc /familje rätt hjälpa till med sånt.
Då vet du ju säkert när ni ska ha barnet å inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Nu menade jag inte "bra" som i allmänt bra för föräldrar utan bra för dem som tycker de har barnet för ofta :smirk:
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Jag har två bonusbarn, där den äldsta bonusdottern bor hos oss jämt, och den yngre bonusdottern bor hos oss varannan vecka.
Jag kommer ok överens med barnens mor, även om vi har vääldigt olika syn på ansvar eller barnuppfostran. Barnen älskar jag som mina egna, även om bonusdottern som bor hos mamman varannan vecka ibland är lite "svårtillgänglig" de första dagarna hon kommer tillbaka hit. Frågar någon hur många barn jag har, säger jag spontant tre, och jag är jätteglad över att jag känner så. (Min man och jag har även en gemensam son)

karim skrev:
Problemet jag känner, är hans mamma. Hon förväntar sig att vi ska vara hennes personliga barnvakt.

Grattis, vad kul att ni får ha 4-åringen lite mer! Koppla bort känslorna för mamman, och gläds åt att få ha barnet! Oavsett anledning som mamman har till barnvaktsbehov. Fokusera på att det är även DIN familjemedlem som kommer hem! Så känner jag med "mina" bonusdöttrar - det är ju MINA bonusdöttrar. Att du har knepigt med mamman är ju absolut inte barnets fel, och inget barnet ska märka av!

karim skrev:
Är inte vi till för sonen, inte som avlastning för mamman? Hur fungerar det för ni andra som lever i en "modern" familj?

Såklart vi har barnen här om mamman ska bort någonstans. Tveklöst. Helst av allt skulle jag vilja ha dem här jämt.
Om du ser ur barnets perspektiv - det spelar väl ingen roll av vilken anledning h*n ska vara hos er?

Jag kan förstå din irritation mot mamman, men snälla försök koppla bort det. Varken du eller barnet mår ju bra av det.

Visst kan jag ha åsikter om barnens mammas sätt att hantera vissa situationer åxå, men det är ju inget barnen "har med att göra".

Hoppas det löser sig för dig/er!
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

karim skrev:
Därför att mamman inte vill det! Det är lite av det jag stör mig på, varför kan hon inte låta oss ha honom mer tid, förutbestämd tid, när hon inte orkar med, och klagar på att hon får slita med sonen i veckorna. Det vore bara så mycket enklare för oss om vi visste när han skulle hit.

Är det så svårt att förstå?
Här finns hjälp att få i sådana fall.

http://www.fk.se/foralder/separation/samarbets/index.php

Alla föräldrar, även pappor, kan kräva växelvis boende.
Varför gör inte din sambo det?
Tingsrätten dömer i sådana fall, och de dömer i princip alltid halva tiden var om ena föräldern vill det och andra vill ha fulltid själv.
Undantagen brukar bara vara i avdelningen kriminella.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Precis den attityden jag saknat ja!! Precis det är vad som saknas hos många "bonusföräldrar" och frånskilda föräldrar.

Då min dotter var i den åldern (på den tiden träffade hon fortfarande sin pappa var 3:e lör-sön) hände det ibland att jag behövde ha en barnfrihelg pga en tenta. Ringde jag (flera veckor i förväg) pappan och hans nya sambo var svaret: "Fan också....jaja, vi får väl försöka ordna nåt. Hon kan kanske va hos farmor eller nåt. Vi får se. Men då slipper vi sen nästa helg va?"

Ringde jag mina föräldrar sa mamma "Har du tenta, då KAN hon väl sova över här den helgen. Oh, så härligt! Får jag prata med henne med detsamma så jag får höra vad hon vill ha för middag och om hon vill ha glass och om vi ska lägga pussel...."

Gissa vem det var roligast att lämna dottern till? Och gissa var dottern trivdes?

Barn är en gåva, ett privilegium, en bonus. Förstår man inte det ska man avstå både från egna och från bonusbarn.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Eftersom tråden inte handlade om mej så tänker jag inte en bemöda mej att förklara nå närmare för dej hur denna "dam" är funtad!

Än en gång snabb att dra slutsatser utan fakta....
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Inte riktat just mot dej!

MEN! Om man inte själv varit med om det tycker jag inte man kan sitta och predika och döma och allt va fan det heter!!! :mad:
En liten öm punkt då jag gråtit floder och slitit mitt hår för att få det att funka, försökt förståt HUR hon tänker, varför hon gör som hon gör. Dock utan resulat. :cry:

Jo jag vet att man ska se till barnens bästa naturligtvis!
Därför visar vi inte nåt för barnen hur illa vi tycker om mor deras.
Jo visst vet dom ändå pga mors uppförande som inte alls bryr sej i att barnen ser/hör.
Hon försöker tvärtom svartmåla oss på diverse vis.
Inte bara för barnen utan lärare, gemensamma bekanta mm.

Att jag sitter med i bilen när vi hämtar dom, vit i ansiktet av illamående, darrar i både röst och händer tror jag inte gör någon skillnad. Dom märker nog det oxå...
Det är inte pga ilska jag darrar, utan ovetskapen om vad som kan hända nu. För med henne vet man aldrig...
När hon vill ha nåt av oss så är hon len som en katt, får hon det inte så blir hon :devil: själv!!! :crazy:

Som någon skrev; man får försöka så gott det går att koppla bort ex:n och bara tänka på barnen.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Norrlänning skrev:
Eftersom tråden inte handlade om mej så tänker jag inte en bemöda mej att förklara nå närmare för dej hur denna "dam" är funtad!

Än en gång snabb att dra slutsatser utan fakta....

Jag kan inte se någon slutsats i denna fråga.

" Jag undrar så hur hon skulle beskriva dig?"

Var ser du den?
Jag ser en fråga jag.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Det var nog mig hon svarade ... Jag står dock fast vid att har man en gång lyckats skaffa barn ihop (dvs varit så nära att man faktiskt har sex) får man väl tamefan fundera på hur man ska lösa det efteråt????

Javan
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Jag tycker också att det är konstigt att någon som man först väljer att leva sitt liv med och skaffa barn med, d.v.s. måste tycka är en toppenperson, sedan plötsligt förvandlas till fiende och monster.
De goda sidorna brukar inte bara gå upp i rök så där.
Undantag är ju vid olika missbruk, men jag menar i det normala, friska fallet.

Och också att underkänna sin livskamrats smak, genom att idiotförklara exxet, det har jag också svårt att förstå.
Jag skulle allvarligt undra hur någon då kunde välja mig, om den tidigare valt en idiot?
Och att förklara bort det med att livskamratens eX är sårad av min livskamrat för att jag kommit in i bilden, det skulle få mig att undra om livskamraten är en sådan som sårar sina partners.
Och då skulle jag undra när jag kommer att bli sårad.
Jag borde ju så att säga stå på tur för det i ett sådant läge.

Att vara en människa som försöker att undvika att såra dem som man tidigare har älskat, det tycker jag är en viktig och fin egenskap.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

chrysler skrev:
Nu menade jag inte "bra" som i allmänt bra för föräldrar utan bra för dem som tycker de har barnet för ofta :smirk:

Du skrev ju att trådskaparens sambo hade det "bra" som inte hade mer än varannan helg.
Att man överhuvud taget kan resonera som att det skulle vara "bra" att slippa ha barnet "för ofta" kan jag inte för mitt liv förstå.

Som Snuffsan säger: barn är ett privilegium. Inte en belastning eller något man "ställer upp som barnvakt" för.

Behöver jag hjälp med barnen någon gång, frågar jag naturligtvis i första hand deras pappa, i andra hand min mamma.

Klintan: :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Som jag skrev i ett till inlägg så var det ren ironi.
Det lät som om det var jobbigt att ha barnet mer än varannan helg å då skrev jag att han hade det "bra" som bara hade varannan helg.
De flesta föräldrar vill väl ha sina barn heltid.
Men sedan förklarade hon att de ville ha barnet mer men på mer planerade tider å då är det ju en annan sak.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Norrlänning skrev:
Men JAG förstår dej, då jag har erfarenhet och vet vad det finns för ex...

Efter ett par mordhot och diverse andra trevligheter så är även jag fullt medveten om "vad det finns för ex"... Din erfarenhet är kanske inte bara den gångbara, ty vi är många med erfarenheter...
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Fast personer kan förändras...och visa mer av sina dåliga sidor och de bra "försvinner" i mängden. Kanske ville man inte se de dåliga heller när man skaffade barnet ihop.
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

*räcker upp handen* Jag vill svara :D

Jag tycker också att det är konstigt att någon som man först väljer att leva sitt liv med och skaffa barn med, d.v.s. måste tycka är en toppenperson, sedan plötsligt förvandlas till fiende och monster.
De goda sidorna brukar inte bara gå upp i rök så där.
Undantag är ju vid olika missbruk, men jag menar i det normala, friska fallet.

Nu utgår jag från "vårat fall"..
Sambon träffade exet, dom var kära och glada i två månader då hon kläcker nyheten om att hon är gravid. Hon vill inte göra abort - Han vill pga att han tycker att dom har varit ihop för kort tid och att han redan då kände att det inte skulle hålla så länge till.
Nåja, han ville ta sitt ansvar och kände att han tyckte om henne såpass att han ville försöka reda ut förhållandet så att det blev bättre. Han tog sitt ansvar.. han fick ta allt ansvar när barnet kom.
I 2 år stod han ut med i princip allt :eek: , sen tog han pojken och flyttade.
Det är 8 år sen..
Under dom 8 åren så har hon knappast funnits där för sin son mer än periodvis,
hon har bråkat om dom mest underliga saker.. :crazy:
Soc har varit inblandade mer än två och fem ggr pga hennes vilja att förstöra för sambon.

Jag har inte funnits med i bilden så länge, men det jag sett räcker och blir över! :eek:
Jag förstår inte, hur mycket jag än försöker analysera hennes agerande, hur hon kan göra på detta vis!
Jag förstår inte hur en mamma kan göra så mot sitt eget barn :cry:
Det gör faktiskt väldigt ont när jag tänker på det, hur hade denna goa pojke blivit om han inte hade haft en pappa som verkligen tog hand om honom, som har engagerat sig så i sin son.. och som alltid har funnits där för att "plocka upp" honom efter sin mammas påhitt.

Skillnaden mellan trådskaparen och sambon är nog den att sambon aldrig gnällt över att det blivit huxfluxiga ändringar när det gäller umgänget. Däremot kan han bli förbannad för att det påverkar pojken så att han blir ledsen och sårad! Jag blir bara ledsen när vi inte blir tillfrågade om saker utan det bestäms över våra huvuden.
Lilleman har smygit sig in i mitt hjärta och det verkar som han trivs där. Om hans mamma skulle vilja lämna honom hos oss mer än vad han är nu, då skulle jag spricka av glädje!


Sambon och hans ex kan väl prata om saker som tidpunkt för hämtning/lämning, men sen är det nog stopp! Dom blir mest ovänner om dom försöker sig på annat snack.
Jag och hans ex kan prata lite mera allvar.. men det är svårt för ibland verkar hon tro att vi är bästa vänner för att vid nästa samtal skrika och skälla ut mig.
Nu bryr jag mig inte om det längre, jag erbjöd henne min vänskap & stöd - hon försökte vända den mot sambon - jag avslutade den!

Just nu är vi inne i en ganska lugn period, dels för att tingsrätten har beslutat om umgänge och boende tills utredningen är klar.. och den kan varken sambon eller hans ex ändra på..

Det är först nu före Jul som Lilleman har blivit lugn och riktigt trygg, strålande glad och väldigt lättsam :love:
Tänk om han alltid kunde få vara såhär..
Är det en slump att detta inträffar samtidigt som hans mamma inte varit "tillgänglig" på lite mer än 1 månad? Knappast.. så här lugnt har vi inte haft det sen i början av vårat förhållande :crazy:

Man kan inte älska alla, man kan inte hjälpa alla.. det är vad jag tror iaf! Men det upptäcker man nog inte förrens man försökt.
Och det ska gudarna veta.. att vi iaf har försökt vara tillmötesgående, snälla (läs: mesiga!) hjälpsamma och förstående.
Till svar har vi fått polisanmälningar och förtal.
Det finns säkert änglar som står ut med det och ändå älskar dom som dom försöker hjälpa.. men då är jag nog ingen ängel utan en människa med fel, brister och för att inte tala om känslor!

Att vara en människa som försöker att undvika att såra dem som man tidigare har älskat, det tycker jag är en viktig och fin egenskap
Det är en underbart fin egenskap!
Men om man sårar någon genom att älska någon annan, är man då en människa med dåliga egenskaper?
Om man inte gör något medvetet för att såra, utan istället håller upp handen för att skydda sig själv så att inte slaget som väntar en träffar alltför hårt.. är det också en dålig egenskap?

Inte_Ung, det du beskriver låter toppen! :bow:
Men jag iaf, blir inte förvånad när det inte är en verklighet för många. :(
 
Sv: Styvfamiljer - hur mycket ska man "ställa upp"?

Men ni har ju ställt upp - på barnet, det är ju barnet som det handlar om.
Inte exxet.
Ett Ex är ett Ex är ett ex, den får ta hand om sig själv om den inte uppför sig på ett trevligt vis.
Men barnen är ju alltid barnen och de skall inte vara stridsmedel i en infekterad relation.
Din sambo har varit en bra pappa.
Han tycker inte att det är bökigt att exxet trasslar om sonen för egen del, utan för att det påverkar sonen.

Vissa förhållanden börjar på kant, fortsätter på kant och slutar på kant.
Kanske att slutet och det som kommer därefter speglar hur det har varit medans det var.

Men det vanligaste måste ju i alla fall vara att det någon gång funnits en bra och fungerande familj i ett förhållande som är långt och lämnar en massa barn efter sig?

Jag var tillsammans med mina stora barns Pappa i 14 år, vi var gifta i 10år av dessa.
Och jag skulle väl inte varit det och skaffat 2 barn om det inte hade varit bra på en massa sätt?
Men det är antagligen en stor skillnad på de långa förhållandena som går åt skogen mot de korta.
I ett förhållande som varar i 14 år, där har man faktiskt kämpat en hel del innan man låter det gå i tusen bitar.

Min Ex-man och jag är numera som syskon.
Jag har inga syskon att jämföra med, men han har en hög systrar så han måste ju veta vad han talar om.
Efter 14 år tillsammans så känner man varandra ganska så väl, och det vi uppskattade hos varandra då det uppskattar vi fortfarande.
Och det vi inte gillade det slipper vi, men vi har ändå en stor vana av att hantera varandras dåliga sidor.

Varför är människor så aggresiva mot varandra?
Jag har så svårt att förstå det.
Vad vill de uppnå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 809
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 514
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp