Sv: Subaru forester
Vi har precis köpte en Subaru Forester.
Fick den för ca 1½ månad sedan lagom till alla snöoväder.

Vi har modellen med turbomotor (inte den allra häftigaste) och det rekommenderas nog om du har tänkt att köra mycket hästsläp.
Den är suvärän att köra med, särskilt på slingriga landsvägar. Väggreppet är bra och man behöver inte sakta ner i kurvorna.
För branta backar har den en hillholder som är jättebra. Man behöver inte trampa på bromsen alls utan bilen står i dragläget och det är väldigt praktiskt.
Den känns väldigt säker att köra i halt väglag.
Den slirar inte ett dugg och jag har kört om både bussar och bilar från stillastående som inte tar sig upp för backar.
Den har blivit utnämd till årets dragbil och man kan verkligen förstå det. Den drar suveränt och har stötdämpare som verkar göra färden mycket bekvämare för hästen.
Våran häst har varit MYCKET lugnare i släpet sedan vi bytt bil.
Den är jättebra att köra också med släpet bakom sig.
Nackdelen med bilen är att den drar ca 1,2 vid landsvägskörning, alltså inte den mest bensinsnåla.
Den inbjuder till ganska busig körning och det är ju inte alltid så bra...
Det var mycket bil att tvätta vid besöket i tvätthallen. Puh, den är stor och bred.
Vi har köpt till extraljus och lastmatta (och drag, såklart

).
Extraljusen är bra om man kör mycket landsväg som vi gör. Lyser upp långt och ut på sidorna.
Lastmattan var suvärän.

Lassade in tre balar halm i nya bilen (sambon såg ut såhär

). Men, det märktes knappt att det hade varit halm i den efter jag hade tagit ut mattan och skakat.
För övrigt kan jag berätta att det gick in tre halmbalar och tre stora fodertunnor när vi var hos bonden och handlade foder.
Jag tycker det är en perfekt bil för oss som har häst, bor på landet och kör mycket landsväg.
Jag tycker att ni ska slå till! Men räkna med att väntetiden är ganska lång på nya bilar, 3-4 månader.
Vi köpte en 2004:a och behövde bara vänta tre veckor.
Dessutom fick vi rabatt på sammanlagt 48´vilket inte var helt fel.