Jag vet inte om det är ett krav men att frågan överhuvudtaget ställs visar ju på att personen som ställer den anser att jag är "i vägen" eller ett hinder . Vilket ju inte är en trevlig känsla. Jag skulle känna att jag var tvungen att motivera varför jag anser att jag bör få vara ivägen så att säga.
Hela grejen med att be att få gå före är ju att man tycker att man har lite mer bråttom än den andra personen, min tid är lite viktigare än din i den här situationen. Jag borde inte behöva vänta på att du ska bli klar.
En mer rimlig konversation blir tex: Att börja med att be om ursäkt för att man är "så otrevlig" att man vill tränga sig före. Sedan ange anledning och därefter lätta till ett om det är ok med dig, det vore snällt osv för att visa att man absolut inte måste. Då visar man att man dels inser att det är lite otrevligt att anse att man ska få tränga sig före (min tid är viktigare än din) och att man därför också bör ha en god anledning till att göra detta otrevliga tex jag har en läkartid, min buss går snart eller vad det nu är sen öppnar man för att den andra ska kunna säga nej och bäddar fin för att den inte ska känna sig dum om den gör så.
Således blir frågan om man gör den med lite social polityr: Åh, Hej! Ursäkta jag undrar om jag skulle kunna få smita emellan med mina burkar? Jag planerade lite tight och har en buss jag behöver hinna med, det vore hemskt snällt?
Då kan den andra svara: Javisst inga problem jag är inte stressad så det går bra.
Eller: Åh tyvärr jag ska med samma buss, men jag försöker skynda på så fort jag kan.
Social polityr är där för att den andra personen inte ska behöva känna sig obekväm, utan den blir det mer av ett krav, när man inte bäddar för ett mjukt nej så att säga.