Bukefalos 28 år!

Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF.

Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga sulor. Inte haft minsta problem i hagen eller så, men märks om man gått med honom på grusväg att om det kommit lite större grus/sten så har han linkat, och han går gärna i gräskanten.

Nu i samband med att det frös på så blev han ju halt/stapplig på ena fram, kommer och går tämligen förvirrande. I hagen är det slätt (så slät en hage nu blir, stor gräshage) och där är han för det mesta ohalt, men kan halta till och från där med, kan variera inom en och samma minut med.

Till/från hagen är det knöligt (påfrusen söndertrampad lera), och där har han väldigt svårt att gå. Kom lite snö nu vilket gjorde det en aning bättre, men fortfarande har han tydligt ont av det. Finns tyvärr ingen annan väg att gå heller =/

I alla fall, sulöm är han, och om/när snön kommer försvinner ju antagligen problemet. Frågan är ju om/när den gör det..

Hovis tyckte att det finns ju eg två alternativ om inte snön kommer typ nyss, endera slår man på skor (ev med hela sulor, men kan ju räcka bara med skor), eller så avvaktar man och ser om det ger sig och sulan härdar.

Personligen är jag ganska skeptisk mot 'härdningsteorier' överlag, dels så vet man ju inte OM det ger sig. Och även om det gör det, så hur mycket tolererar man hur länge liksom. Om det inte ger sig, så blir det ju följdproblem. Om hästen går och avlastar/spänner sig etc för den har ont ger det ju följdverkningar i resten av kroppen.

Samtidigt är ju sko en 1½-åring INTE vad man önskar sig - alls. Jag har ju fått göra det en gång förr, då pga halka. Och det gick aldrig att plocka av skorna igen, och den hästen hade aldrig haft minsta ömhetsproblem eller liknande innan. Men efter en skoperiod, trots avskoning när det var mjukt, så hon ömmade. Så vi tvingades slå på skorna, och sen fick hon förbli skodd. Och med tanke på att den här herrn visat att han har känsliga sulor, så kan jag nästan ta gift på att det kommer inte fungera speciellt bra att sko av igen..

Förra unghästens hovkvalitet tycktes inte ta någon skada dock av att skos så ung, men det är ju också en aspekt att ta med...

Så, pest eller kolera, det är frågan? Jag vet vad jag 'instinktivt och spontant' tycker, men vill gärna höra hur ni andra hade resonerat?

Förresten - boots är inte ett alternativ. Han är alldeles för fipplig och för livlig och i bästa fall skulle jag få leta boots på heltid, i värsta fall skulle han lyckas fastna med dem eller rispa kompisarna med dem eller liknande :crazy: Annars hade ju det varit en väldigt trevlig lösning.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag hade satt på hästen skor - hade inte velat ha en unghäst som kanske inte rör sig vad den ska i hagen pga av att den är öm i sulorna samt att när den då rör sig så går den troligen och spänner sig för att den "väntar" på att det onda ska komma i fötterna. Är den öm i sulorna för att den har tunna sulor så kommer den ju alltid att ha tunna sulor - med eller utan skor. Dessutom är närmar vi ju oss en period med frusen mark med stormsteg och den är ju inte snötäckt hela tiden.. (nu vet jag ju visserligen inte var du bor..!).

Hinner inte motivera mitt svar mer än så men jag återkommer kanske senare! Hoppas du förstår mitt resonemang dock.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Bor i Norra Uppland. En normal vinter ligger snön från ungefär nu och till våren.

Hur stora oddsen är för en normal vinter är en annan femma. Förra året var det blött, plus och gräs i januari..

Han rör sig i hagen, i samma omfattning som innan, han tycks inte besväras av att han vissa steg haltar där. Så minskad rörelse är i dagsläget inget problem. Däremot är det det där med att spänna sig och felbelasta. Han ser helt ren och obesvärad ut i hagen förutom de där stegen nu och då, dock så hur det ser ut och hur det är är ju inte alltid samma sak.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Du vet ju hur min unghästs hovar har sett ut?
Ganska dålig kvalitet, gått sönder och därav hovöm.

På henne har hovarnas kvalitet förbättrats MASSOR på det senaste året och i år knatar hon på is och grus utan några större besvär!

Hon är alltså fortfarande oskodd (var tänkt att skos till vintern i år pga hovarnas kvalitet + att hon nu aktiveras en del men det behövs absolut inte längre).

Så om lilleman har samma utveckling (med förbättrad hovkvalitet vartefter) så skulle jag nog försöka avvakta någon-några veckor och se om snön kommer?

Ponnyraserna brukar ju kunna klara sig oskodda, vet du hur släkten är i hovarna?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kvaliten på Lillens hovar är prima. Där finns inte ett något att anmärka på. Hårda, fina hovar. Inga sprickor, nöts inte ner för hårt eller liknande. Så det är inte dålig hovkvalitet så 'generellt' i grunden, utan 'bara' lite känsliga sulor (nu går han ju inte spec mkt på grus, mkt möjligt linket på grus hade gett sig om han gått på grus mer rutinmässigt, jag noterade ju det vid trän inför utställningen, och sen vid utställningen).
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag hade nog skott utan tvekan faktiskt, fast kanske provat med bara framskor först och sett om det räcker.
Fick också börja sko min unghäst alldeles för tidigt pga hålväggar (hovarna flöt ut och väggarna "släppte" när de inte fick skornas stöd).
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jo blir det skor är det bara fram vi talar om.

Jag kände ju instinktivt att 'sko!'. Hur mkt jag än ogillar att sko småttingar, så de ska inte gå och ha ont.

Samtidigt så jag är ju då som sagt övertygad om att det är skor på permanent från dess, vilket inte känns så kul. Dessutom kan jag se exakt hur kul den där lille kan ha med brodd med.. håjajaja..

Men känns så himla synd med att sko, han har så himla fina hovar..

Men jag ska fundera på det närmsta dagarna, och ÖNSKA mig snö, massor med snö! Hovis kan ju iaf inte göra något den här veckan (och hur sjutton man ska få in det nästa vecka är en gåta, må - ons är tvärkörda för mig, och oddsen för att han kan just på torsdag är ju.. eh.. vi glömmer det va..)

Men är fortfarande intresserad av att höra andras kommentarer och åsikter, och ev erfarenheter!
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag hade också skott utan tvekan. Är hästen sulöm nu så kommer den ju med största sannolkihet inte kunna gå barfota när den ska börja jobba ändå så varför bekymra sig om att det inte skulle gå att sko av... Behöver den skor så ska den väl ha det? Har den dessutom bra hovkvalitet så lär du förhoppningsvis slippa problem med tappskor o trasiga fötter och då är det väl inte till besvär att den är skodd (förutom att det blir lite dyrare).

Utan att på nåt sätt vara dryg så undrar jag varför man är rädd att inte kunna sko av igen... behöver hästen skor redan som 1,5 åring så lär den behöva det resten av livet liksom.
Du får gärna förklara resonemanget...
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Min kompis 3-åring är jättesulöm och hon har ju naturligtvis skor och tjocka sulor och då funkar det bra. tunna sulor hjäpte inte. Nu är han ju 3 år och det är ju skillnad mot din bäbis. Men jag hade nog skott den fram. Som en annan sa i tråden, man vill ju att unghästar ska röra sig så mycket som möjligt. tror inte att han härdar sig! På kompisens häst satte det sig i huvudet och fortfarande när han kommer till gruspartier så tvärnitar han för han tror att det ska göra ont i fötterna.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag hade också skott utan tvekan. Är hästen sulöm nu så kommer den ju med största sannolkihet inte kunna gå barfota när den ska börja jobba ändå så varför bekymra sig om att det inte skulle gå att sko av... Behöver den skor så ska den väl ha det? Har den dessutom bra hovkvalitet så lär du förhoppningsvis slippa problem med tappskor o trasiga fötter och då är det väl inte till besvär att den är skodd (förutom att det blir lite dyrare).

Utan att på nåt sätt vara dryg så undrar jag varför man är rädd att inte kunna sko av igen... behöver hästen skor redan som 1,5 åring så lär den behöva det resten av livet liksom.
Du får gärna förklara resonemanget...

Att man - och jag - inte vill sko en så ung är ju för att hovarna är ju långt från färdiga, och man vill inte gärna låsa dem med skor då.

Ang att inte kunna sko av igen, så han har inte ömmat på något underlag utan grusväg med stort grus innan. Dvs han går i hagen på varierande underlag utan problem, på gräs, på skogsstigar etc. Han har hitills inte gjort, och behöver inte heller på ett bra tag, göra sådant jobb att jag måste vara på de där grusvägarna. Alltså har vi en häst som klarat de underlag han utsätts för prima, och som har prima hovkvalitet och fungerar bra barfota.

Nu har han i samband med att söndertrampad lera frös på blivit öm. Hade den inte kommit hade han ju inte blivit öm.

Om jag skor på, så är det en väldigt stor risk att jag sen inte kan sko av, för då klarar han inte att gå barfota på den mark/i den miljö han gjorde innan.

Jmf med förra ungisen. Hon hade INGA problem med något underlag, inkl grusväg. Fin hovkvalitet etc. Hon skoddes som 1½åring pga ishalka, för att kunna brodda och ge henne grepp. Hon gick inte att sko av sen, då ömmade hon. Dvs, att sko henne under den begränsade period då det fanns behov, ledde till att jag 'förlorade' möjligheten att ha henne barfota som 2 och 3-åring.

Och den här killen kommer mest troligt att behöva skor iaf fram när han börjar ridas in ja. Men han är 1½ nu, och skorna ligger alltså ca 1½ år framåt i tiden. Tid som jag gärna skulle ha honom oskodd, för hovarnas skull, på.

Sen, när de sätts i arbete, då skor jag på 'allt', det senaste de får pjuck är första vintern de är i arbete, då behöver de brodd, och efterföljande sommar är de i sådant arbete att de behöver det ändå.

Men där är han ju inte nu, och han har långt kvar tills dess.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Min kompis 3-åring är jättesulöm och hon har ju naturligtvis skor och tjocka sulor och då funkar det bra. tunna sulor hjäpte inte. Nu är han ju 3 år och det är ju skillnad mot din bäbis. Men jag hade nog skott den fram. Som en annan sa i tråden, man vill ju att unghästar ska röra sig så mycket som möjligt. tror inte att han härdar sig! På kompisens häst satte det sig i huvudet och fortfarande när han kommer till gruspartier så tvärnitar han för han tror att det ska göra ont i fötterna.

Rör sig gör han ju tack och lov som vanligt ute i hagen, hade han stått hade han redan haft skor på. Så jag är inte orolig för han inte ska röra sig, utan just att han ska fortsätta ömma, och det ska ge spänningar/sättningar.

Kommer snön är jag dock övertygad om att det ger sig. Jag tror inte så mkt på härdningsteorier som sagt, däremot på att det här är en 'akut' sulömhet utlöst av knägglet, och får den lägga sig (dvs inget retar sulorna mer på ett tag) så är jag övertygad om att vi är tillbaka där vi var innan. (och ev får samma problem i vår, beror ju på vad det blir för vår).

Och SMHI lovar inget bestämt :crazy:

Hovis verkade vara mer inne på att vänta lite, men det är ju jag som bestämmer *hehe* Och jag vill/tänker absolut inte vänta länge på den där snön/en förbättring. Samtidigt vill jag inte panika och slå på skor heller.

Men spontana, instinktiva känslan var 'sko!' som sagt. Även om det grämer mig. Och även om jag VÄLDIGT gärna hade velat ha det UTANFÖR broddsäsong *rullar med ögonen* Skaderiskn känns skyhög, och det bidrar säkert till snöönskandet..
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Men rätt utförd skoning med lämpligt beslag behöver ju inte nödvändigtvis göra skada. Kolla på travarna, där skos nästan alla 1,5-åringar eftersom de börjar jobba i den åldern. Jag håller helt klart med om att det smidigaste är att låta dem vara oskodda så länge det går men tycker att rädslan för att sko tidigt är överdriven. Bättre en skodd unghäst som rör sig ledigt och avslappnat än en ömfotad som spänner sig och blir "rädd" för smärtan... Sen är det givetvis extra viktigt att skoningen på en så ung häst är rätt utförd men du har ju en hovis du är nöjd med så det är väl inte ett problem
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Nej jag är ju helt för att sko dem om de behöver, även i 'späd' ålder. Det är det här när behovet är under en begränsad period, men gör att/riskerar att göra att de behöver skor permanent sen i förtid som får mig att inte 'bara slå på' utan tänka igenom.

Och jag tycker sällan travare har fina fötter, sen om det är skorna eller hovslagarna är ju en annan femma ;)

Mitt sto fick ju ingen märkbar påverkan på fossingarna, förutom att hon fick strålröta såfort hon skoddes. Men hon fick inga deformerade hovar, dålig hovkvalitet eller oproportionerligt små hovar eller så. Och jag skulle (med tanke på hur och när jag förlorade henne..) inte tveka många sekunder att sko på en liten en av samma anledning (halka) i framtiden.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kom just på en sak... kan du inte plasta hovarna då? Som man gör på barfotatävlande travare. Det var min hovis inne på att göra på en av mina hästar som hade aktionsproblem och helst skulle behövt träna barfota. Han menade att det skulle hålla för travträning (ja kanske inte i sex veckor men säg tre-fyra iaf) och då lär det ju hålla för att gå i hagen. Vad jag förstår så bygger man upp en "sko" av plast som härdar. Det blev aldrig aktuellt på min häst av olika skäl men det borde ju kunna funka för dig... värt att kolla kanske? Finns säkert nån av de duktiga hovisarna härinne som har bättre koll än jag på om det kan tänkas funka.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Alla travare är ju i princip skodda från det de är 1½ år.
Ingen av de som jag fått hit som fölston direkt efter en tävlingskarriär har haft några bekymmer med att gå barfota, så det är väl inget att hänga upp sig på.
Däremot kan det väl vara lämpligt att sko med flap-skor, och sen se till att sko om ofta.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kom just på en sak... kan du inte plasta hovarna då? Som man gör på barfotatävlande travare. Det var min hovis inne på att göra på en av mina hästar som hade aktionsproblem och helst skulle behövt träna barfota. Han menade att det skulle hålla för travträning (ja kanske inte i sex veckor men säg tre-fyra iaf) och då lär det ju hålla för att gå i hagen. Vad jag förstår så bygger man upp en "sko" av plast som härdar. Det blev aldrig aktuellt på min häst av olika skäl men det borde ju kunna funka för dig... värt att kolla kanske? Finns säkert nån av de duktiga hovisarna härinne som har bättre koll än jag på om det kan tänkas funka.


Jag frågade om man inte kunde lägga på något. Pratade inte specifikt material. Men dels så blev det tydligen lätt SVINHALT på snö/is, och det är ju inte så bra. Och sen så tyckte hovis att när de gräver efter mat i hagen under snön, så håller det tyvärr oftast dåligt. Och herrn är tyvärr en riktig grävmaskin, både inne och ute (han är en hömördare *s*)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Alla travare är ju i princip skodda från det de är 1½ år.
Ingen av de som jag fått hit som fölston direkt efter en tävlingskarriär har haft några bekymmer med att gå barfota, så det är väl inget att hänga upp sig på.
Däremot kan det väl vara lämpligt att sko med flap-skor, och sen se till att sko om ofta.

Nej jag har inte heller haft problem att sko av andra, men just pga hur förra unghästen blev, och att den här som sagt haft/har känsliga sulor innan. (Jag är tämligen anti till att låta de gå länge och ömma vid en avskoning med).

Varför flappisar? *nyfiken* Iofs aldrig sett så små flappisar som den här killen skulle behöva, men..

Blir det skor var jag mer inne på samma lösning som förra damen fick - dvs nätta travskor (fast normalbreda, inte de där smala smala) och så liten låg brodd. (som ändå kommer få matte se skräcksyner..)

Finns guldskor i liten size?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Som sagt, håller det för travträning så håller det nog för grävning i hagen... men det där med halkan är ju lite värre. Flapskor ger hoven bra flexibilitet eftersom du bara spikar i främre delen av hoven och sulan inte låser trakterna. Guldskor finns som smala travskor, de går även bra att kapa och använda ihop med flapsulor

Edit: med smala menas normala travskor, smala i förhållande till en ridhästsko
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Med flapskor har ju hoven möjlighet att röra sig mer. Sen är ju inte risken för tappskor lika stor.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 942
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 247
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 469
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp