Bukefalos 28 år!

Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Bara hoppas att han inte tänker använda brodden till att slå hål på sina egna ben. Särskilt idag, då han går med för höga brodd (det var 3/8" broddhåll, jag hade varit duktig och köpa små lååååga brodd, i 5/16".. Så har någon nisse borrat gängorna fel.. *sucka*)

Förtydligande: 3/8 dels gänghål har inget med höjden på brodden att göra och det finns brodd i gäng 3/8 ner till 5 mm.

Jag vill bara poängtera det även om jag vet att alla ni som "ser" mitt inlägg förstår att dimitionen på gängorna inte har ngt med broddens höjd att göra. Det finns brodd i 5/16 som är drygt 2 cm höga oxå.;)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

:banana: Va härligt.
Har följt tråden på avstånd men slutet gott kan man väl säga :D


Jo förhoppningsvis iaf (slutet gott alltså).

Herrn håller på att gör av med överskottsenergi för fullt nu, det skuttas och far. Och i förmiddags hängde jag på låset hos ridsportsnasaren, och bytte 5/16 brodden mot 3/8 brodd, men lika låga. Så nu har jag bytt ut elitbrodden han ju tyvärr fick knalla ut med igår till låga brodd. Så nu borde han ha det ännu bättre och enklare =)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Tycker att det är synd att du valde att sko honom. Jag ser på min flock att de inte gillar läget med knögglig hage, varese ston eller föl är nöjda MEN de få gillar läget ändå. Här sätts inte på några skor på djur som inte rids. Där jag står har vi inga möjligheter att spara en paltt hage till varje flock, däremot kan jag släppa mina djur i ridhuset varje dag så de får rajsa ordentligt. Dessutom så minst halva hagen slät att röra sig i.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Tycker att det är synd att du valde att sko honom. Jag ser på min flock att de inte gillar läget med knögglig hage, varese ston eller föl är nöjda MEN de få gillar läget ändå. Här sätts inte på några skor på djur som inte rids.

Varför ska folk hålla på principer bara för att?...

Min skodde jag därför att han nötte bort det mesta av sina hovar. Hade inga som helst betänkligheter kring det.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Varför ska folk hålla på principer bara för att?...

Min skodde jag därför att han nötte bort det mesta av sina hovar. Hade inga som helst betänkligheter kring det.
FÅr nog ha lite åsikter om det hela då det är en ponny född hos mig och jag har mamman som har likadana hovar:smirk: Principer o principer, nästan alla barfota hästar ogillar knöggel, ska man sko alla för det?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

FÅr nog ha lite åsikter om det hela då det är en ponny född hos mig och jag har mamman som har likadana hovar:smirk: Principer o principer, nästan alla barfota hästar ogillar knöggel, ska man sko alla för det?

Jag skor alla som har ont av att gå barfota, inte de som bara tycker att det är lite besvärligt (vilket även skodda hästar gör). Flera av mina unghästar har blivit bättre med åren, men varför tvinga dem att lida under tiden?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Tycker att det är synd att du valde att sko honom. Jag ser på min flock att de inte gillar läget med knögglig hage, varese ston eller föl är nöjda MEN de få gillar läget ändå. Här sätts inte på några skor på djur som inte rids. Där jag står har vi inga möjligheter att spara en paltt hage till varje flock, däremot kan jag släppa mina djur i ridhuset varje dag så de får rajsa ordentligt. Dessutom så minst halva hagen slät att röra sig i.

Jag hade hellre sluppit sko jag med, men när han slutade röra sig ute i hagen med passerades - för mig - gränsen. Bägge sulorna sviktade ordentligt med.

Hade jag haft ridhus eller liknande så hade jag nog gjort som du, släppt där så de kunnat få röra sig där dagligen, och väntat ut eländet. Men jag har ju tyvärr inte det, och det är ingen snö alls i sikte tyvärr, utan det ska vara endera fortsatt påfruset, eller så ska det töa, lite om vartannat, så risken är inte bara att det här underlaget fortsätter, utan också att det blir värre =/
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

FÅr nog ha lite åsikter om det hela då det är en ponny född hos mig och jag har mamman som har likadana hovar:smirk: Principer o principer, nästan alla barfota hästar ogillar knöggel, ska man sko alla för det?

Jag har eg inga principer, lika mycket som jag ogillar att sko en tvååring, lika lite gillar jag att se de ha ont.

Så för mig blir det mer en individuell avvägning, och ffa en avvägning om hur mycket och hur länge så att säga. har man möjlighet att t ex släppa i ridhus spelar det in, är det en kort period och man sen vet det är över spelar det in. Är hästen mycket eller lite besvärad etc spelar också in.

Men en (strax) tvååring som inte rör sig mer än snigelskritt i hagen, och där det inte inom överskådlig tid finns någon förändring i sikte, och där anledningen till snigelskritten är ont i fossingarna, och det inte finns möjlighet att släppa på annat underlag (hade jag haft t ex en paddock som höll sig mjuk hade han fått gå där t ex) ja då skor jag hellre. Och det har inte med någon princip att göra.

Så jag skor inte alla barfota som ömmar, men jag låter inte bli att sko alla barfota som ömmar heller, utan det beror helt på.

Och rent allmänt tror jag inte Welsh heller har strikta, rigida principer heller, utan också avgöra från fall till fall. Om hon skulle skott i det här fallet eller ej är svårt att uttala sig om, då det är svårt när man inte sett hur herrn rör sig etc. Alltid svårt i text, man får en bild, som kan stämma, eller inte.

Jag har ju fått höra att 'skulle aldrig sko en tvååring som ömmar lite' - och det skulle INTE jag heller. Inte ens fundera på saken. Däremot en som ömmar mycket. Men vad mycket resp lite är är svårt att förmedla i text.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

KL

Nu har inte jag läst hela tråden, bara början och slutet, men har en liten undran eftersom jag har liknande problem med min ena häst.

Hon är ett 18 år gammalt varmblodssto, har bara varit avelssto åtminstone de sista 10 åren. Har inte gjort något annat än gått i hagen och varit ut på en och annan promenad på grusvägar. Hon har enl hovslagarn jättefina hovar och superbra hovkvalitét. Jag tycker dom är grunda och ser ut som kalleAnkafötter, men jag är ju bara en amatör... Vet inte hur länge hon gått oskodd, men antagligen nästan hela livet.

Nu när det är så där ojämnt och hårt att gå på vissa ställen i hagen (vid grinden och på ett stället till som dom måste över för att komma till träd) vill hon oftast inte gå varken ut eller in. Man får hämta henne i hagen och leda in henne, och då går hon så sakta och med mulen nära marken. Man riktigt ser hur hon tycker det är jobbigt.

Ska man sko en sån häst??? :confused::confused::confused:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Är det bara vid just ingången det är knöligt, och hon 'når det hon behöver' i hagen om hon håller sig till oknöliga delen, skulle jag inte sko.

Även arabvalacken, som är skodd men utan sulor, undviker det knöligaste om han kan (fblherren märker ju inte av det, har ju sulor fram), men går de obehindrat i hagen (och kan undvika ev knöliga ställen i hagen) så skulle inte jag sko.

Om hon däremot är besvärad i större delen av hagen, står på samma plätt hela dagen för hon inte vill röra sig etc då skulle jag fundera på lösning. Kanske inte behöver vara just sko, utan hagbyte, barfotaboots eller vad det finns för alternativ?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Skodde ju kacklet fram :smirk: pga sulömhet. Här räckte det med att slå på små nätta guldskor:love: inga sulor krävdes:bow:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Det är ca 15 m vid ingången, sen är det "slät" mark där hon går bra. Sen finns det en passage till nästa hage som också är knögglig. Hon måste inte igenom där men väljer ändå att gå dit. Så fort det tinar lite så jag får ner stolpar i marken ska jag förstora hagen åt andra hållet, där är lite mera gräs som borde vara lite mjukare.

Det känns jobbigt att se hur hon ömmar, men det känns ändå onödigt att sko när man vet att det är något övergående. Vissa dagar den här veckan har det ju varit lite mildare, och då har hon ju inte haft problem alls. Även islänningen med guldskor går ju väldigt försiktigt där det är så här ojämnt och hårt.

Antingen snö eller några plusgrader önskar jag mej!!!
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

*kl*

Min, som är lika gammal som Alex ömma herre, är av veterinären ordinerad o-knögglig hage och box på nätterna.

Hon slutade röra på sig, svällde upp och blev öm.

Nu fanns det som tur var en sådan hage ledig och jäklar vad hon springer nu när det inte gör ont! Den stackars gamla herren hon går med suckar bara när hon står på bakbenen och försöker få igång honom :rofl:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Skodde ju kacklet fram :smirk: pga sulömhet. Här räckte det med att slå på små nätta guldskor:love: inga sulor krävdes:bow:


Sålänge snön inte kommer är jag rätt säker på att det skulle räckt finemang med 'bara' skor här med. Mend et var det där med snön.. Nu tycks den ju inte ha minsta plan att hitta hit, men när den gör det så kommer det bli otäcka styltor med så små fossingar (skor). Det var det jag och hovis diskuterade längst, hur sjutton man gör med styltrisken. Iom att det nu 'krockar' med jul, och han är ledig öve rjul och därför har 'tjockt' hela januari sen, så kunde han heller inte lova att han kunde sko om med kort varsel ens om jag åkte dit. Vilket innebar att vi kom fram till att någon form av snöklampsskydd måste dit. Och hovgrips på barmark på sulöm - det kändes som för stor risk.

Jag hoppas dock snön tänker komma, så ska han 'bli av' med sulorna och få små söta ponnyhufgrips istället nästa skoning. Eller så kan det bli en riktig vinter med riktigt med snö, så kan jag slita av pjucken igen, ännu hellre.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kan det ha varit så att hon skaffat låga 5/16" då hon trodde det var sådana broddhål han skulle få (det är ju ändå en liten ponny), men fick skruva i de 3/8" broddar hon råkade ha hemma (för höga) så länge?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kan det ha varit så att hon skaffat låga 5/16" då hon trodde det var sådana broddhål han skulle få (det är ju ändå en liten ponny), men fick skruva i de 3/8" broddar hon råkade ha hemma (för höga) så länge?

Ser som sagt inte coaris inlägg, men antar han skrivit något om brodd och höjd som svar på mitt att ponnyn går med fel brodd.

Och är precis som du tror. Jag använder 3/8 elitbrodd och inget annat. Det är alltså det enda jag har hemma. Så hög brodd vill jag inte ha på den lille, utan så låååg som möjligt. Så jag ringde hovis och frågade vad det var för gängor på broddhålen på pjucken som ponnyn skulle få. 5/16 gängor. Så jag köpte låååga 5/16 brodd.

Bara för att sen inse att skorna är felbroddade, alla andra var 5/16, och det ska vara 5/16, men det var 3/8. Vilket ju inte heller hovis noterat förrän vi skulle skruva i brodd.

Så ligisten fick ju 3/8 elitbrodd (det enda som fanns att tillgå, hovis hade också bara elitbrodd i 3/8). Men hellre för hög brod dän ingen (= såphalt).

Men i lördags förmiddags bytte jag 5/16 brodden mot lika låga 3/8 brodd.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Så himla klurig jag är som lurade ut hur det låg till ;).

God Jul!
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 941
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 246
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 469
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp