Bukefalos 28 år!

Surrogatmamma - köpt barn?

Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Även om det kommer finnas undantag med systrar som gör varandra den tjänsten så kommer det att skapa ytterligare klyftor och ytterligare möjlighet till att utnyttja de som redan har det sämst.

Exakt! Hur drar man en gräns när det väl finns en laglig öppning? Det är ungefär som att assistenter som säljer sex till handikappade ska behandlas som ett undantag.

Att anhöriga ger bort en njure handlar ju enbart om överlevnad, inte precis guldkant på vardagen. Kanske skulle den situationen underlättas om fler donerade organ efter döden.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Har för mig att det inte finns några egentliga lagar runt det än.
Lagen förutsätter att den som föder barnet är dess moder. Därför har vi bara regler angående fastställandet av faderskap, eftersom något fastställande av moderskap inte behövs, eftersom den som fött barnet är den som är den juridiska mamman.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Ja men då är det ju nästan exakt som jag gissade i ett inlägg ovan :D

Fördelen med den haken är att jag tror det förhoppningsvis minskar risken för att folk inte tänker igenom saken först. Det kräver ju verkligen dels att man helt litar på varandra, dels att alla inser att de kan bli fast i en situation där surrogatmamman och spermiepappan har delad vårdnad medan DNAmamman inte har juridiska rättigheter. -låter som en situation som man bör hålla till släkten och nära vänner.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Okej. Så om majoriteten överlever innebär det att ett försvar är onödigt? Har du förresten tittat på bilderna från Libyen nu de senaste dagarna? Är det vi ser din definition på välbefinnande? I så fall får jag väl tipsa Wellness-redaktionen om att lemlästade människor är det nya fredagsmyset! Skämt å sido, din nonchalans gentemot människor som har levt med krig och hot om krig är direkt skrämmande. Jag saknar nästan ord.

Jovisst är det att understryka yttrad nonchalans gentemot människor, som var meningen med inlägget!

Vad är definition av välbefinnande? jag menar annat än god hälsa, psykisk och fysisk, mat, frihet från förföljelse, ekonomi osv.

Om barn för de totaldesperata människorna som pysslar med IVF osv i åratal är en "guldkant på tillvaron". Så tycker jag allt att "välbefinnande" kan motsvara det vår militär skyddar oss för. Inte exakt motsvarande underdrifter såklart, men ungefär samma hänsynslöshet.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Nu pratar jag om någons syster i Sverige, tydligt flera gånger. Inte en fattig kvinna i Indien.

Om militärer, roa dig med att läsa skildringar från Krimkriget, 1 världskriget, shell shock, 2 världskriget osv. För kvinnoperspektiv, läs om varför Florence Nightingale är så ikoniserad, läs en hel bok om vad hon gjorde. Kanonmat att döda säger jag bara.

Och fortsätter till inlägget precis före ditt, vad inläggaren än säger mår jag illa av att folk skriver på det sättet om andra människors kroppar att utnyttja. Det känns faktiskt respektlöst mot den människa som är prostituerad. Och som förtjänar respekt som människa, oavsett yrkesval. Om än hon också förtjänar hjälp av lagen och av människor. Jag skriver hon, eftersom till och med prostitutionsutredningen respekterar de manliga prostituerade betydligt mer än de kvinnliga :o Vi har jämställdhet enligt lag i Sverige! Låt oss snälla försöka vara jämställda även i prostitutionsutredningar och när vi talar om människor av olika kön i likvärdiga situationer. Då kanske vi en vacker dag dessutom blir jämställda i realitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Om barn för de totaldesperata människorna som pysslar med IVF osv i åratal är en "guldkant på tillvaron". Så tycker jag allt att "välbefinnande" kan motsvara det vår militär skyddar oss för. Inte exakt motsvarande underdrifter såklart, men ungefär samma hänsynslöshet.

Ironi går mycket sällan fram i skriven text. jag tror att skulle bli tagen på större allvar om du slutade gissa och raljera, och i stället presentera fakta.

Det låter som om du anser att staten har en ansvar mot de totaldesperata människor som står i beredskap att använda surrogatmamma att få sin vilja fram. Är det desperationen som är det viktiga här? Jag har själv varit en av de där människorna som stått i kö för ivf och jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver. Ja, barn var trevligt att få, och värt att kämpa för, men livet hänger inte på det, och det hade således inte varit värt att gå över lik för. Ingen annan ska behöva drabbas av min barnlöshet det på det sätt som en surrogatmamma exploateras. Då är adoption en utmärkt lösning. För övrigt är det mycket sällan som en surrogatmamma är svaret på fruktlösa ivf-behandlingar.

Jag tror inte att det är någon idé att förklara hur skruvad din parallell med soldater är. Men som en ledtråd: Man dör inte för att man inte får barn. (Men man KAN dö i samband med en förlossning.)
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag trodde det var en åsiktsdiskussion.

Läs gärna om mina inlägg btw. Vet inte varför du fått en känsla av att jag tycker staten har ett ansvar att förse med surrogatmödrar. Visst jag kanske låter raljerande när jag ber någon som missuppfattat mig läsa om ett inlägg. Men jag tror jag nu skrivit tre fyra gånger att jag verkligen inte tycker att staten ska förse med surrogatmödrar, det blir långtråkigt.

Jag har skrivit att det är svårt att förbjuda. Det är det. Det är rent praktiskt svårt.*

Åsikt nummer två är att jag inte tycker det är förenligt med feminism att betrakta kvinnor som större offer än män om de befinner sig i jämförbar position.

Det är allt.

(*Det är väl klart att det antagligen är ganska lätt att förbjuda folk att betala för det inom landet. Men det kan nog vara svårt att spåra vad som hänt och ev betalats utomlands. Speciellt om det är lagligt i det landet. Som exempel har jag använt Finland. Inte tex Indien.

Som exempel har jag föreslagit fängelsestraff för föräldrar som återvänder in i landet med en misstänkt bebis. Som svar trodde jag att jag skulle få ett intressant motargument om hur vi rent praktiskt kunde göra för att hindra surrogatmödraskap utan att riskera åstakomma mer lidande än vi försöker stoppa.)
 
Senast ändrad:
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Läs gärna om mina inlägg btw. Vet inte varför du fått en känsla av att jag tycker staten har ett ansvar att förse med surrogatmödrar.

Det beror nog på din soldatjämförelse, och din passus med "varför ska vi ha ett försvar?", som jag tycker blev mer förvirrande än klargörande.

Och vad gäller män som offer så har du redan fått ett antal repliker på det påståendet. Manliga prostituerade är lika mycket offer som kvinnliga, tex. Jag tror att du får svårt att hitta någon som inte skulle skriva under på det.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jo jag erkänner att det nog kanske ändå verkar vara få på buke som skulle tycka det.

Uppfattningen om att många manliga prostituerade valt sitt yrke för att få lite extra sex + pengar som bonus, som jag irriterade mig på (och trodde kanske var en allmän åsikt), kommer ju från en rapport från Rfsl, tror jag, kan ha varit en officiell rapport från socialstyrelsen också. Kan vara svårt att återfinna för mig nu..
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Kl

Program om surrogatmammor från Indien osv programmet heter heter barn till varje pris?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 521
Senast: cassiopeja
·
Relationer En man blir ihop med en kvinnan när hon redan är gravid. Kvinnan vill inte veta av den biologiska pappan då han sagt att han inte kommer...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 252
Senast: Svartfot
·
Z
Övr. Barn Jag är 22 år gammal och arbetslös. Bor tillsammans med min sambo på en gård som vi köpte gemensamt för två år sedan. Jag är gravid och...
2
Svar
26
· Visningar
2 945
Senast: Equilina
·
Övr. Barn Fler människor blir hjälpta med tidigare barnlöshet. Teknik och kunskap har spridit sig i stort format runt omkring i delar av världen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 410
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp