Svallkött

Sv: Svallkött

Silvernitratprodukter vill man inte ha ut i grundvattnet o skall användas restriktivt.
Har Lotagen hemma. Måste var 4-6 år gammalt- borde nog kasseras:angel:
 
Sv: Svallkött

knapplån

Jag har läst om svallkött i flera trådar och alltid undrat vad det är för ngt. Jag kan kanske gissa mig till det mhja svaren här i tråden men hur ser det ut? varför eller när eller vad man ska säga bildas det?
 
Sv: Svallkött

Har pa Irland sa anvander vi Coppersulphate pa svallkott och det har funkat utmarkt pa de hastar jag har sett... Tar bara ett par dagar och sen ar det bra, lamnade inget arr pa min hast heller :)
 
Sv: Svallkött

Fast den dagen jag skrev ursprunginlägget var såret faktiskt rent förjävligt. Gegga är ett milt ord:crazy:
 
Sv: Svallkött

kopparsulfat blir det nog pa svenska ja, ett klarblatt pulver, funkar utmarkt pa svallkott
 
Sv: Svallkött

Om du tänker dig att läkningen av såret växer utåt. Det fortsätter liksom bildas nytt kött utanför såret. Kan bli enorma, ofta svampiga bullar. När sedan övertäckning av såret med skinn ska bildas spricker det. Svårt att förklara. Kanske någon har en bra bild.

Min unge man fick en enorm tumör när han skadade sig på stänget. Sköter man inte det hela från början och är vaksam när man ser att det börjar bildas svallkött får man skära bort det hela. Eftersom jag inte var där och kollade tillräckligt noga slutade det hela med en tur till djursjukhuset och en blodig historia när köttet skars bort. Där var åtta hekto. Det hela läkte dock fint och idag syns ingenting.

Tack för rådet om spolningen, Peter, ska jag lägga på minnet.
 
Sv: Svallkött

Tack för svaret. Jag har nog aldrig sett detta ngn gång. jag antar att det bara är lite större sår som blir så?
 
Sv: Svallkött

Lotagen är det man "brukar" använda och det får granulationsvävnaden att dra sig tillbaka.
Är det större ytor kan man lägga en lotagendränkt kompress (som ska "matcha" sårytan någotsånär) över, sen bomull (eller helst Vetgee) och linda om med oelastisk linda.

Har dock följt en sårläkningsprocess på mycket nära håll (stora sår, mycket svall) och behandlat den med lotagen MEN även med Aloeomslag (köpt gele) med mycket lyckat resultat.
Dessa sår tvättades med klorhexidin varje dag, luftades och sen la jag på omslag.

Spolade även med vatten varje dag i början, men ytorna var för stora för att det skulle räcka.
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött

Oki, håll i dej. Ser inte vackert ut - ändå är det inte de "värsta" jag har...



dag38-1.jpg


Senaste bilden på "såret" ser ut såhär.
DSC02142.jpg
 
Sv: Svallkött

KL
har också använt Lotagen på svallskött, och i kombination med en aloevera/mineralsalva. datum står på bilderna. Lotagenet fick jag utskrivet av veterinär.





 
Sv: Svallkött

Omslag med Aloevera blomma minskar svallkött ,infektion och svamp hur otroligt det än låter försök få tag på en riktig Aloeverablomma -dela och lägg köttsidan på såret .

Mvh mia

Aloe Vera är direkt olämpligt på svallkött. Vävnaden består av en överdriven bildning av bindvävsceller, fibroblaster. De växer så fort så inte hudceller hinner med att växa över. Aloe Vera har visats stimulera fibroblaster, Det kan alltså förvärra svallköttet.

Lapispenna är ett vanligt handelspreparat, inte läkemedel. Kan hjälpa på svall kött med mindre yta. Lotagen, zinklimlinda och cortisonsalva kan också hindra överdriven bindvävsbildning. HH

Du är en mäniska med mycket kunnande ,dock håller jag inte med dig i detta .

Jag har haft en häst som skar av båda tåsträckarsenorna och hade fruktansvärt fula sår som man även transplaterade hud till på Strömholm .

Man skar svallkött massor av gånger på honom och fortfarande efter 8 månader så var inte såren läkta och man skar svallkött ända tills jag i ren desperation faktiskt bestämde mig för att prova Aloevera blomman !

Så jag hoppas inte Moderatorn plockar mitt inlägg !
Gubben tyckte jag var galen men när han såg resultatet efter 3 dagar när det var dags för bandage bytet och såg att såret läkt ihop flera mm så har han aldrig mer sagt något . Helt plötsligt läkte såren på 3 månader trots att han spräckte upp dom 2 gånger .

Dessutom slapp han Streptocellinsalvan och även svampen försvann .

Så är det något jag använder så är det Aloevera blomman ,dock kan jag fortfarande faktiskt tveka vid ett nytt sår om det verkligen har sån stor effekt .
Men när jag tänker på min häst och hur såren läkte så fort jag började med Aloe veran så försvinner min tvekan :)

Och jag säljer varken Aloe ver blommor eller dess geler /produkter så jag tjänar inget på att berätta denna historia ....

Mvh Mia
 
Sv: Svallkött

Jag fick ju oxå lotagen utskrivet som det enda som kunde hjälpa.
Veterinärerna såg dock mkt skeptiskt på om det öht skulle läka (det fanns fler stora sårytor på insidan av benet) och det var på håret att han dömdes ut.
Dock såg såren äckliga ut och bara över en natt med aloeomslag (obs! jag säljer inte heller aloe) så hade såren fått en frisk färg och man såg att läkningen satte fart från sårkanterna. Jag bara chansade eftersom jag inte tyckte att lotagenet hjälpte så som jag önskade.

Vet kikade på hästen senast i september och han var mkt förvånad över hur snabbt och fint det hade läkt ihop och jag berättade att jag använt Aloe och han sa då att det funkar väldigt bra på vissa typer av sår.
 
Sv: Svallkött

Det såg ju så där lagom trevligt ut. Men nu vet jag hur det ser ut. Jag tror inte att jag har sett det ngn gång, inte så mkt i alla fall.
 
Sv: Svallkött

Jag betvivlar inte din observation. Men man kan inte dra principiella slutsatser av den. Då måste man ha många likartade sår och behandla en del med AV en del med ngt annat. Slumpen fixar mkt här i världen.

Det finns en del studier om aloe vera. Kaufmann t ex fann att AV fördröjde sårläkning av brännskador gm att bindvävnaden växte fortare än vad hudcellerna hann med.

Kaufman T, Kalderon N, Ullmann Y, Berger J. Aloe vera gel hindered wound healing
of experimental second-degree burns: a quantitative controlled study. J Burn Care
Rehabil 1988;9:156–159.

Det finns studier som tyder på att AV kan stimulera bindvävens tillväxt och påskynda läkning av ”normala” eller svårläkta sår. Men vid svallkött är ju problemet att fibroblasterna som skapar bindväven växer för fort. Man försöker på olika sätt hämma denna överdrivna bildning. Då känns det jättefel att stryka på ngt som kanske stimulerar fibroblasterna.
HH
 

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 741
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 840
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ponnyn fick spark i hagen för ett par veckor sedan. Tur bara ytligt och läkt bra men har nu skapats lite svallkött. Är det ett måste...
2
Svar
22
· Visningar
2 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp