Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har varit på Solvalla och sett med egna ögon, men i min enfald trodde jag att jag sett fel eftersom INGEN reagerade, men den hade säkert oxå bitit sig i tungan och det måste ju gjort väldigt ont!!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har varit på Solvalla och sett med egna ögon, men i min enfald trodde jag att jag sett fel eftersom INGEN reagerade, men den hade säkert oxå bitit sig i tungan och det måste ju gjort väldigt ont!!

Oj, har du varit på Solvalla? En tunga läker bra , och de små sår som blir av ett litet bett ( som det faktiskt är) så är det läkt på ett par dagar. Det ser oftast värre ut än vad det är.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Vi har ju elstaket till hästar så att använda elstötar för att kontrollera dem är ju något som vi har accepterat..

Vi har elstängsel för att lära dem att hålla sig innan för gränserna. För att inte rymma och skada sig själva och allmänheten. Jag tycker det är en VISS skillnad, och det tänker jag fortsätta tycka.

Och om man accepterar elfösare på andra djur så har man ju beslutat att det inte är fullständigt förkastligt.
Varför det då skall bli värre att fösa på en häst än en ko eller gris har jag svårt att förstå..

Du har poäng här, och jag tycker INTE att det under några omständigheter är okej att använda elpåfösare. Men som sagt, det är lagligt, och det användes. MEN lagen innefattar också hur och när man får använda dem (inte ge för mågna upprepade stötar, ej på skadade djur osv...) samtidigt som att användningen av dem inte är så stora alls.

Har själv varit på besök på ett av Sveriges största slakteri. Grisarna där går självmant in i en bur (Det är väggar bakom dem som trycker på) Här förekommer ingen el alls.
På Nötterna så går de ju i gångar fram till "bultspiltan".. Det folket som finns med där och driver ifall det behövs har förvisso en elpistol på sig, men de använder en annan typ av "stjärtlapp" i första hand. Att anävnda elpåfösare ger snarare mer jobnb för de som arbetar (djuren blir stressade och det ställer till problem i hela hanteringen då). Dessutom så går djuren själva ganska bra i de här gångarna.

Jag var på slakteriet i flera timmar.. Inte en enda gång anvädnes nån elpåfösare då. Då fanns det andra omståndigheter som är värre för djuren.

Får även transportörer i Sverige använda elpåfösare? Isf är det främst där jag skulle kunna tro att användningen är i Sverige..

tillägg: Hästar räknas i huvudsak som sällskapsdjur och itne som produktionsdjur vilket för övrigt gör att vi har en annan "syn" på dem. Det är nog ganska många som skulle klassa det som mer "hemskt" att ge en katt, kanin, hund en elstöt än en ko, gris.. Om vi vill att produktionsdjuren ska leva på samma vilkor som våra sällsakpsdjur skulle vi på många punkter vara tvugna att lägga ner all den typen av verksamhet som innefattar köttuppfödning.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

KL
har nu satt mig in i programmet igår och måste instämma i de som påtalat kuraget och moralen hos de 2 som trätt fram och vittnat. Oerhört upplyftande att någon vågar ta tag i det hela och gå ut på detta sättet. Jag hoppas ÅS åker dit och att ingen sjärnadvokat hjälper, eftersom det verkar tydligt att talesättet ingen rök utan eld stämmer mycket bra i detta avseendet och att de envisa rykten som jagat honom i flera år faktiskt verkar ha en mycket konkret grund.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare


Jag kan ej hitta när det går i repris tyvärr, men jag satt i godan ro i soffan igår och trodde att programmet skulle gå ut på att rentvå ÅS istället blev det tvärtom!!!:eek:
Och snacka om att hålla varann om ryggen....förnekelsens förnekelse...
Och jornalisten från travronden.... verkar väldig smart! :crazy:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Man blir så ledsen ... jag har faktiskt inte lagt mig i diskussionen om just den här anklagelsen för jag har tidigare inte trott i min vildaste fantasi att nån skulle kunna ha sådana tränarmetoder...men min bedömning av programmet är att dessa 2 vittnen är MKT trovärdiga och skulle inte ha ett något att vinna på att bli så bespottade så som dom kommer bli efter det det här vittnesmålet. Istället sitter travgubbarna på rad och ifrågasätter och misstror... usch osmakligt!! Jag mådde illa efter programmet igår. :cry:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sår på tungan gör fruktansvärt ont-det kan mina patienter intyga;vid fraktur av tand/fylln uppstår snabbt ett sår på tungan i reg. ,som är mycket smärtsamt.
Allt annat är humbug och -det tar tid att läka pga. den mångfald av bakt. som finns i munnen !
Det fungerar exakt likadant i hästens mun !
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sår på tungan gör fruktansvärt ont-det kan mina patienter intyga;vid fraktur av tand/fylln uppstår snabbt ett sår på tungan i reg. ,som är mycket smärtsamt.
Allt annat är humbug och -det tar tid att läka pga. den mångfald av bakt. som finns i munnen !
Det fungerar exakt likadant i hästens mun !
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag kan ej hitta när det går i repris tyvärr, men jag satt i godan ro i soffan igår och trodde att programmet skulle gå ut på att rentvå ÅS istället blev det tvärtom!!!:eek:
Och snacka om att hålla varann om ryggen....förnekelsens förnekelse...
Och jornalisten från travronden.... verkar väldig smart! :crazy:

Det finns repriser på tv4. Jag precis uppdaterat mig, men har inte alls samma iaktagelser som dig. Tror det beror på hur man uppfattar saker och ting, framförallt hur man vill uppfatta saker och ting.
Angående anklagelserna, om man nu bara ser till programmet, det som Kvällsöppet valt att fokusera på, så ja, då är ÅS absolut inte rentvådd. Men å andra sidan så är ju tv4´s debattprogram vinklade öht, det vet vi sedan tidigare.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag kan ej hitta när det går i repris tyvärr, men jag satt i godan ro i soffan igår och trodde att programmet skulle gå ut på att rentvå ÅS istället blev det tvärtom!!!:eek:
Och snacka om att hålla varann om ryggen....förnekelsens förnekelse...
Och jornalisten från travronden.... verkar väldig smart! :crazy:

Ganska så intressant att se hur olika man ser på programmet från olika sidor :)

Jag tyckte de klararde Ekdalh o Belindas försök att få det framastå som travet höll varandra bakom ryggen jätte bra.
De vill få Stig H att döma Svanstedth på plats o vilket jag tycker Stig H väldigt bra fick fram att vänta på utredningen.
Oxå duktigt att få Ekdahl att påpeka att de flesta inom travet i te hålle rpå med liknande metoder.

Peter Forssberg var duktig som representant för STC och fick verkligen fram att sånt här får inte förekomma och de avvaktar utredning + att de själva tar tag i saker som exvis drivning.

Travrondens journalist gjorde det han skulle, sökte källor o mer information

Tomas o Disa visade otroligt stort mod o jag tycker de var trovärdiga och duktiga.

Darenius gjorde bort sig tyvärr och fick inte alls fram det han menar, utan satt o fladdrade med papper o pratade om att forografen till ett foto inte ser helheten? Hans motiv är bra, men han får verkligen inte fram dem.

Vad Djuresrätt representanten gjorde där vet jag inte?

TYcker i det stora hela det var ett bra program :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hur då vinklade?? Alla fick ju komma till tals och när Ekdal började ställa frågan till ena vittnet så var jag övertygad om att dom var där i syfte att rentvå honom, att de skulle vittna till hans fördel, det hade jag hoppats på men istället höll jag på att sätta kaffet i halsen!!! :eek:
Och tyvärr tycker jag varken stig H eller chefsveterinären eller travrondsjournalisten tog särskilt allvarligt på uppgifterna, utan istället väljer att inte tro på personerna.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Man blir så ledsen ... jag har faktiskt inte lagt mig i diskussionen om just den här anklagelsen för jag har tidigare inte trott i min vildaste fantasi att nån skulle kunna ha sådana tränarmetoder...men min bedömning av programmet är att dessa 2 vittnen är MKT trovärdiga och skulle inte ha ett något att vinna på att bli så bespottade så som dom kommer bli efter det det här vittnesmålet. Istället sitter travgubbarna på rad och ifrågasätter och misstror... usch osmakligt!! Jag mådde illa efter programmet igår. :cry:

Men helt ärligt?
Tycker du alla bara ska svälja detta med hull o hår o sen dömma en person på det? :eek:
Du mår illa om man ifrågasätter o vill ha mer fakta?? :eek:
Jag gissar du inte skulle känna samma om du var den anklagade för något...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hur då vinklade?? Alla fick ju komma till tals och när Ekdal började ställa frågan till ena vittnet så var jag övertygad om att dom var där i syfte att rentvå honom, att de skulle vittna till hans fördel, det hade jag hoppats på men istället höll jag på att sätta kaffet i halsen!!! :eek:
Och tyvärr tycker jag varken stig H eller chefsveterinären eller travrondsjournalisten tog särskilt allvarligt på uppgifterna, utan istället väljer att inte tro på personerna.

Hade du föredragit om de sagt,
-Ja med då så, då går vi o stänger av Åke Svanstedt på livstid o nä med se, här kommer polisen o ska kasta honom i färgelse på livstid?

:eek:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Och tyvärr tycker jag varken stig H eller chefsveterinären eller travrondsjournalisten tog särskilt allvarligt på uppgifterna, utan istället väljer att inte tro på personerna.

Fick de prata till punkt ordentligt som vittnena fick. *bara en tanke*

Annars hänvisar jag till humelibumlans inlägg. Som sagt man ser det man vill se, och även jag tycker att det var starkt gjort att vittnena orkade framträda, oavsett orsak, för de lär få ett h-e i den skyddade verkstad travet ändå är.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

...men min bedömning av programmet är att dessa 2 vittnen är MKT trovärdiga

Men du, jag har två vittnen här som såg dig råna en bank imorse. Polisen kommer säkert snart och knackar på hos dig. Vaddå rättegång...det behövs väl inte.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag mådde ialla av att se hästen i sulkun bli piskad av kusken!! trots att den gjorde sitt bästa för att springa så fort den kunde men fick bara mer pisk...
men det är väl bara normal drivning??
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men du, jag har två vittnen här som såg dig råna en bank imorse. Polisen kommer säkert snart och knackar på hos dig. Vaddå rättegång...det behövs väl inte.

Har du?? Kan du namnge dom då?? Har de också vittnat i tv?? Skulle nog inte tro det va...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 017
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp