Bukefalos 28 år!

Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Var hittar jag det logiska i ditt inlägg?

Med fysisk skada syftade jag på bestående skada på hästens kropp. Vad jag vet orsakar inte elpåfösare någon sådan synlig skada, lika lite som ett elstängsel. Därmed inte sagt att det inte är en väldigt obehaglig och kanske direkt smärtsam upplevelse för hästen.

Jag beklagar om det inte med all önskvärd tydlighet framkom att detta är en metod jag definitivt tar avstånd ifrån.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

I min värld känns det högst osannolikt att Å.S ska ha tagit risken och ha beordrat personalen att köra med el?

Där föll hela trovärdigheten för den modiga människan som vågade kliva fram och anklaga Å.S...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Risken fÖr fysisk skada ,Är i alla hÄndelser inte sÄrskilt stor , enl.vedebÖrande.dvs.skonsam metod,rent fysiskt !
Vet du-jag hade faktiskt hÖgsta betyg i svenska ,
vilket jag inom parentes sagt, hade i samtliga Ämnen
(utom i idrott ).
BÄst i hela skolan !
Sug pÅ den du- om vi nu ska vara sÅ nÄsvisa.

Hur skriver du igentligen??

Kan du översätta?


AM
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Knapp

Detta börjar ju bli absurdt :crazy: Jag har haft en mycket bra kompis som jobbat där som hästskötare, inte en grisfösare så långt ögat nådde. Jag har varit där flertalet gånger, jag såg ingen grisfösare då heller. Detta är, enligt egna källor, enbart ett fruktansvärt rykte han fått omkring sig, som spunnit vidare och tillslut har det nått detta klimax!

F.ö. tycker jag det är bra om hästsporterna granskas, men på detta sätt, med flertalet faktafel och riktigt ful vinkling på programmet, det är inte rätt väg att gå. Tro inte på allt ni ser, ta reda på det själv om ni ska ha en åsikt i det hela! Tycker ni trav verkar vara en hemsk och brutal sport, så börja hjälpa till i ett travstall, eller far iväg till en travbana när det inte är tävlingsdag, så ni kan gå på stallbacken och kolla. Tycker ni dressyr, hoppning eller what ever är djurplågeri, så far dit och kolla, men börja inte tro på nåt som nån säger åt er att tro. Gör din egen uppfattning istället.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ur artikeln:

"Grisfösare är en liten stav med batteri i. Den används för att fösa grisar och nötkreatur. Det märkliga är att det kallas djurplågeri när man använder det på en häst men inte när den används på andra djur."

I mina ögon också minst sagt märkligt. Det borde vara förbjudet på alla djur.


Det finns redan lag på att de är förbjudet att använda på andra djur också..
Om nån som kör djurtransporter använder dom så skall det anmälas pga skade risk på djuren.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men då borde det, logiskt sett, inte finnas grisfösare till försäljning heller. Eller?:confused:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag försökte att belysa risken för skada.
Och den kan man ju inte anse vara så stor eftersom att elektrikst stängsel anses vara det mest skonsamma som också är effektivt. QUOTE]

Däri får man ju faktiskt räkna in längden av elchocken samt styrkan. En snabb liten knäpp av elstaket (hästen rycker ju undan av stöten och lär sig att inte göra samma sak igen) eller en ev (jag kan bara spekulera då jag inte har någon som helst kunskap om grisfösare) betydligt starkare och mer ihållande elchock. Vad gör mest skada? En grisfösare kan ju dessutom inte hästen själv välja att rycka undan ifrån.. Det är en väldigt stor skillnad på dessa två anser jag. Elstaket är både säkert och effektivt i mina ögon då hästen väl lärt sig (vilket den gör rätt fort - den är ju inte helt korkad) inte går på staketen utan håller sig undan vilket minimerar risken för att de ex ska sparka in ett ben mellan två plank (även om det är säkerhetsavstånd mellan planken) Jag har varit med om häst som stoppat ut huvudet genom just sånt staket och inte riktigt fått till det när den ska in igen och fastnat och fått panik.:(
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men då borde det, logiskt sett, inte finnas grisfösare till försäljning heller. Eller?:confused:

*kl*

(hoppar in svarar flera på en gång...ingen behöver känna sig personligt påhoppad.)

Nä, det vore det logiska att förbjuda "grisfösare helt... men i Sverige har man den inställningen att man ska kompromissa så långt att det är rent löjligt ibland.

Faktum är att man får köpa och inneha "grisfösare", men dom får bara användas när veterinär godkänner det :confused:. Personligen tycker jag väl att det hade varit enklare att införa någon form av licens.

Vad gäller, vilka har nämnts tidigare i debatten, elpistoler så har dessa mycket mera "kräm" än vad en grisfösare har, grisfösaren ska vålla smärta och obehag medans en elpistol ska fullständigt immobilisera en människa. Numera finns 3:e generationens elpistoler där man försöker med att jonisera en "kanal" fram till offret så att man kan slå till på flera meters avstånd genom själva luften utan några sladdar.... problemet är mest att någon enstaka människa med hjärtsvikt kan eventuellt avlida pga av att man använder elpistol på vederbörande - men man kan då ifrågasätta alternativet som i de flesta fall är att sätta en kula i vederbörande, vilket ju är helt humant och riskfritt :grin:

Jag anser f.ö. att elpistoler såväl som pepparspray och andra "less-than-lethal" vapen borde ingå i alla länders polisiära arsenal - annars finns det inget alternativ då det är för lite med en batong men mindre lämpligt att skjuta folk. Men att använda grisfösare för att "träna" hästar tycker jag är fullständigt förkastligt.

Och Åke då... ja, så länge som det saknas riktiga bevis så ska vi man inte vara för snabb att fördöma, men om det är sant så hoppas jag på ett kännbart straff - sådär 6 månaders fängelse samt djurförbud.

Tyvärr så är min tilltro till massmedia tämligen låg....

Men nog fasen förekommer det en hel massa elände runtom i hästsverige såväl på ridsidan som på travsidan, men man får helt enkelt försöka att klämma åt dom som man tar på bar gärning sas. Även om det finns dom som är värre och dom inte är ensamma så måste man börja att nysta någonstans i härvan och all början är bra.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ett bra elstängsel ger en betydligt kraftigare stöt än en elpåfösare.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Om han inte kan behärska sj inför en reporter som sänder direktsäning:mad: undra då hur humöret är när kameran inte är på och när det gäller pengar:confused:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Om han inte kan behärska sj inför en reporter som sänder direktsäning:mad: undra då hur humöret är när kameran inte är på och när det gäller pengar:confused:

Sänder direkt?

Ja du, hur han är kan du se i dagliga travsändningar på tv... Alla lopp spelas in!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men fler än en reporter kan ju reta upp sina intervjuoffer till max. Vilket väl är poängen också, det är ju det som säljer lösnummer i tidningar och får tittarsiffror i TV.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

I mina ögon var Åke själv dömd när han överreagerade som han gjorde. Jag har sett fula grejer i travet och minst lika fula i western. Och jag är övertygad om att alla andra hästsporter också har sina fulingar.

Kvittar om man är amatör eller proffs. Lägg ner det här med att tvinga era djur till något dom inte förmår göra!!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

I mina ögon var Åke själv dömd när han överreagerade som han gjorde. Jag har sett fula grejer i travet och minst lika fula i western. Och jag är övertygad om att alla andra hästsporter också har sina fulingar.

Kvittar om man är amatör eller proffs. Lägg ner det här med att tvinga era djur till något dom inte förmår göra!!

Vad tycker du han borde gjort?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Försökt hålla sig lite lugn?

Nu vet man som tittare visserligen inte riktigt vad som hände (hur mycket reportern egentligen var på honom) men han borde kanske själv ha förstått hur hans agerande skulle göra sig i TV... Speciellt enligt oss som inte känner honom (han verkar ju tydligen vara ganska känd för sitt temperament annars).


Och märk väl att jag inte menar att döma honom nu. Jag har ingen aning om vad som förekommer eller inte förekommer i hans stall, men visst hoppade jag till lite av reaktionen.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

kl

Jag tror inte att grisfösare funkar på hästar i praktiken. Första reaktionen blir nog att springa fortare, men det är tveksamt om hästen håller sig i trav, och då försvinner ju liksom poängen. Men när man använt den mer än några gånger och hästen inser att det inte funkar att fly så lär den istället slå... och ja, då vill i allafall inte jag sitta bakom...

Angående reaktionen på Åke så tycker jag att han höll sig förvånansvärt lugn. Jag har sett betydligt värre reaktioner från hans sida för betydligt mindre...
Men jag tycker också att det är en fullt förstålig reaktion.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Försökt hålla sig lite lugn?

Nu vet man som tittare visserligen inte riktigt vad som hände (hur mycket reportern egentligen var på honom) men han borde kanske själv ha förstått hur hans agerande skulle göra sig i TV... Speciellt enligt oss som inte känner honom (han verkar ju tydligen vara ganska känd för sitt temperament annars).


Och märk väl att jag inte menar att döma honom nu. Jag har ingen aning om vad som förekommer eller inte förekommer i hans stall, men visst hoppade jag till lite av reaktionen.

Fast han tar sig ju tid, mitt under en trav kväll då han inte har många minuter över att svara på dessa frågor och han besvarar dem lugnt o trevligt. Vad finns det mer att säga??

Åke är dessutom känd för sitt humör, så jag kan lova dig att hela trav sverige satt på nålar när reportern gick in o undrade om hon visste vad hon gav sig in på..

Varför besöktes inte Åka hemma på gården på bestämd tid när han hade tid att prata? Som de andra som var med i programmet??

Jag tror helt enkelt det var den reaktionen de ville ha o sökte efter...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Förlåt för direktsäningen inte helt riktigt av mej att skriva det:bow:!
Men står man som centrum för utfrågning bör man kanske vara så proffsig i det läget att man kan behärska sej eller??? Jag förstår att han är med en hel del i bild på tv han tävlar på hög nivå vore konstigt annars eller!!?? Du håller på med djur du är ska va profitionell kusk agera där efter! Har själv övertagit en travare för många år sen som skulle kvalas in men han klara inte den pressen och han fick veta att han levde sluta med att varje gång han fick på sej en sulky på sej la han sej! även han stod i träning hoss en känd kusk!
Man får ha vilka åsikter man vill om sporten men man kan ju ändå ana att skrapar man på yttan finns det en heldel , som sagt var det handlar om pengar!!!!!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det är naturligtvis ingen slump att Svanstedt gör reklam för "El-On" på ryggen....:devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 020
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp