Svår att transportera

Sv: Svår att transportera

Knapplån


Snälla du, ha INTE hästen lös för guds skull! Jag har sett med egna ögon vad som kan hända med en häst som bara har för långt grimskaft i hästfinkan (den satt ändå fast!) så vad som kan hända med en lös häst i en tvåhästars finka utan mellanvägg får mig att vilja skaka dig tills du får in i skallen vad jag har i min skalle... Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt men jag får rysningar bara jag tänker på det... :crazy:
Hästen kan "volta" över frambommen, fastna halvhängande på rygg. Försöka ta sig under sen försöka backa tillbaka och fastna så. Om den försöker vända... om den LYCKAS vända och sen lägger sig så finns ju frambommen där som en eventuell blockering när han ska resa sig...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det kan mycket väl funka att ha honom lös men i min värld är det otänkbart och lika knäppt som att köra häst i finkan sadlad och klar till exempel.

Ang att knyta fast hästen i ringen under fönstret (längst fram i finkan alltså) låter för mig även det lite skumt. Då kan ju nästan samma sak hända, alltså det om att hästen försöker ta sig över frambommen och voltar och fastnar hängande halvt på rygg.... eller?

Och snälla... Stoppa inte in en liten shettis som experiment till en sån häst. I alla fall inte innan det finns en kamera så du kan stanna direkt om du ser att den lille håller på trampas till köttfärs...

(ta inte mitt inlägg så hårt. det är inte menat hårt, utan det är bara personliga reflektioner och tankar från min sida i kombination med erfarenheter av trista händelser)

En häst kan gå över bommen oavsett om den är knuten med kort eller långt grimskaft. Oftast sker det för att hästen får panik för att den inte klarar av att balansera sig.
Däremot kan incitamentet att gå över bommen bli mindre eftersom hästen balanserar upp sig bättre när den har möjlighet att svänga sitt tunga huvud (ca 60 kg) vilket den har bäst möjlighet att göra när den är knuten med långt grimskaft.

Knyter man under fönstret står hästen tajtare mot frambommen (mindre chans att komma över) än när den är knuten kort i frambommen och kan därför backa en bit.

Däremot förordar inte jag att ha hästen helt lös, jag vill inte att den ska kunna vända sig i transporten under färd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 594
Senast: Tennessee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 967
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp