Bukefalos 28 år!

Svår häst

fjonkan

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst, ett sto som är 8 år. Köpte henne i somras och var väldigt nöjd. Utbildad till lätt A men inte tävlad, trafiksäker och lugn att hantera.
Allt började väldigt bra, hon gick på bete me dom andra hästarna var väldigt trevlig att rida ut på, vi saknade ridbana på förra stället en tid. Lite svår att rida på bana rusade väldigt mycket i början, men det blev mycket bättre! :)

På hösten bestämde jag mej dock för att byta stall eftersom jag ville ha tillgång till manege. Efter att jag bytte stall blev hästen som förbytt..
Rusar bara när jag rider trycker ner huvudet och springer undan. Är rädd för precis allt, rädd för alla ljud i manegen kan plötsligt lyfta galopp och rusar i hela manegen förrän jag får stopp på henne.
Det har blivit väldigt jobbigt att rida och jag känner mej usel och värdelös...
Har ni några tips hur jag skall göra för att lugna ner henne?
Hästen blev vet.besiktigad och benen röntgade i sommar och allt var ok. Hon får som mat på morgon ½ lite r krafft blå mysli + 1 mått mg och till kvällen 1 dl linfrö, ½ liter havre + ½ liter krafft blå mysli + elektrolyter. och ca 15 kg torr hö/ dag.
 
Sv: Svår häst

Är foderstaten uträknad? Behöver den verkligen allt det kraftfodret?
Om du inte har uträknad foderstat bör du skaffa det och förhoppningsvis kunna dra ner på kraftfodret. Du behöver inte mer överskottsenergi.

Trivs hästen i övrigt i nya stallet? Hästen har fått byta miljö två gånger på relativt kort tid och vissa hästar är känsliga för miljöombyte.

Ge det lite tid och se vad som händer. Om hästen inte trivs överhuvudtaget (och inte bara strular i ridningen) så får du överväga att byta stall igen. Är det själva bytet den reagerar på är det ju dock inte säkert att det blir bättre av att byta igen.

Ta det lugnt med hästen och acceptera att det kan ta tid för den att ställa om sig till nya miljön. Hästen visar tydligt att den nu känner sig osäker. Låt det ta tid. Ta små steg i taget och stressa inte på.

Nästa steg är att ta hjälp av tränare. Problemen verkar för stora för att du ska lyckas lösa dem helt på egen hand.

I övrigt är det svårt att ge några mer specifika råd då det skiljer sig så från häst till häst.
 
Sv: Svår häst

Håller med Saigon ovan, se över nya stallet - miljön osv, är det mer eller mindre liv och rörelse? Min häst blir lugnare om det händer mer i ett stall, är det för lugnt "hittar hon på" saker att jaga upp sig för till exempel. Går hästen ute med andra hästar eller själv, hur skiljer sig rutinerna?

Foderstaten är också viktigt, mitt dynamitpaket till häst gick på kraft förut som vi nu helt plockat bort på grund av bra silage och hennes temperament - nu går hon alltså endast på ensilage och är ändå en tävlingshäst, så kraftfoder är individuellt.

Sen blir vissa hästar lite "jobbigare" på höst/vinter, refererar än en gång till min som blir tokig så fort det är kallt ute hehe.. Man får hitta sätt att aktivera dom på, ett slow feed nät funkade för oss.

Ta hjälp av en tränare, maila eller ring och förklara din situation så att du verkligen får tag på någon som kan hjälpa dig med hur du ska lösa vardagen också. Lycka till :)
 
Sv: Svår häst

Hur är utevistelaen i nya stallet? Har hon stor hage och fler hästkompisar? Får de tillräckligt med foder i hagen under dagen? Försök få till att hästen är ute med kompisar åtminstone 12 h om dagen- hon gick ju ute dygnet runt innan på bete...

När du rider i manegen: rid tillsammans med en av hennes hagkompisar och låt den visa att det inte är farligt. Blir hon rädd i ett hörn- be hagkompisens häst ställa sig där då och rid förbi helt okomplicerat...Börja med att rida ut med hästkompisen och avluta när hästen är avrastad i manegen, på ett enkelt och positivt sätt.
 
Sv: Svår häst

Hade min häst ätit så mkt kraftfoder hade jag ramlat av varje dag... Han är i tävlingskondis och äter bara grovfoder och linfrö.

Se även över stall (trivs den i boxen, hagkompisar). Daglig motion? Finns det någon tränare eller annan skicklig ryttare som kan rida den ett tag för att se om beteendet är annorlunda med annan ryttare? Hur passar sadel/sadelgjord?
 
Sv: Svår häst

Håller med flera här. Varför fodra sig till problem? Dessutom är det en onödig kostnad. Det har ju kommit forskning som säger att de allra flesta hästar klarar sig på enbart bra grovfoder men ändå fortsätter folk att slentrianmässigt ge en massa annat.
 
Sv: Svår häst

Understimulerad?
Sommartid på bete är dom flesta hästar coolare än vintertid med kanske mindre hagar och mer innevistelse. En häst som är van att arbeta blir snabbt stökig utav överenergi. Hur fungerar hon vid tex tömkörning? Låta henne ligga och rulla på i galopp och kunna jobba henne ordentligt från marken så hon får ur sig lite energi och kan varva ner lite.
Som andra skriver, behöver hon allt kraftfoder? Har hon hästkompisar och lång hagvistelse? Hur mycket motionerar du henne?
Många faktorer man kan se över som kanske kan lösa problemet.
 
Sv: Svår häst

Håller med flera här. Varför fodra sig till problem? Dessutom är det en onödig kostnad. Det har ju kommit forskning som säger att de allra flesta hästar klarar sig på enbart bra grovfoder men ändå fortsätter folk att slentrianmässigt ge en massa annat.

:bow::bow::bow:

Inte helt ovanligt att man får dra ner på kraftfodret på en del under vinter, och om dom inte håller hullet öka höet. Ofta mindre utevistelse och sedan rör sig hästarna mindre i hagen tack vare underlaget som blir under vintern.
Och om hästen även byt stall så kanske det även är mindre hagar eller utan hästkompis i hagen och det gör enorm skillnad på de flesta.

/Camilla
 
Sv: Svår häst

Hon går ensam tyvärr.. Tyvärr går hon ute bara från ca 10-17.. :( Har försökt att få sällskap åt henne men, de flesta vill inte att att hästarna går tillsammans pga skaderisken.. Hon har mycket att tugga på i hagen. Har kastat in små granar och tallar åt henne.
Jag har slutat ge havre åt henne men myslin tar jag inte bort. Hö får hon ca 15 kg om dagen.
Hon blir riden 6 gånger i veckan. Just nu har jag inte möjlighet att gå på lektion..
Har en kusin som har erfarenhet av heta hästar och hon rider henne 1 gång i veckan.
Jag har prövat att longera henne före jag börjar rida och tycker att det har fungerat bra, hon är mycket lugnare och lyssanar mycket bättre. Har även börjat träna henne från marken i manegen, vilket fungerar bra.
Sadeln är utprövad av en sadelprovare så jag vet att den passar, blev utprovad före jul.
Jag skall ha en massör att komma ut och känna igenom henne. Det kan ju vara att hon är spänd i musklerna.
Någon som har liknande erfarenheter?
Tack för alla tips! :)
 
Sv: Svår häst

Varför inte ta bort müslin? Vad är det du vill täcka upp med den? Har du en uträknad foderstat så att du säkert vet att müslin behövs?
 
Sv: Svår häst

Min arab är väldigt lättpåverkad, han står okså ute bara 6-7 timmar i dagen, men eftersom mitt jobb tillåter, åker jag ut varje morgon för att promenera med honom eller låta honom springa fritt. Före jag rider honom varje kväll blir han longerad i båda varven i alla gångarter, då får han busa av sig med bocksprång o lek. När jag väl sitter upp lyssnar han på mig mycket bättre o uppför sig som en gentleman.

Detta beror säkert mycket på att han är arab o hingst dessutom, men vad vet jag, de funkar på min "heting" iallafall!

Han går även med ett "happy mouth"-bett, han har lugnat ned sig en massa efter att jag bytt ut det!
 
Sv: Svår häst

kl

Jag ska vara lite kärringen mot strömmen här nu, men ibland är det inte så enkelt som att räkna sig till vad hästen behöver.

Jag håller med om att hästen definitivt inte verkar behöva mer energi - men samtidigt kan man inte lita på matematiken alltid heller. Hästar ska absolut klara sig på ett bra grovfoder, men alla har inte ett så bra grovfoder och det är inte verkligen inte alla hästar som är "tabellhästar". En del är lättfödda och en del svårfödda. Eftersom hästen får magnesiumtillskott antar jag att foderstaten är uträknad? Nyfiken fråga: varför elektrolyter?

Ang. longering innan ridning - även om man menar att "rasta av" hästen överskottsenergi så får den konditionsträning samtidigt. Tänk på att hästen verkligen ska jobba med huvudet också under uppvärmningen/avrastningen.

I och med att hon ändå rusade på bana även i början skulle jag gissa, utan att ha sett hästen, att det sitter mycket i skallen på hästen. Ge henne tid, var lugn och sansad själv försök ha tålamod. En massör eller ET är en bra idé för att fånga upp eventeuella låsningar och spänningar... kanske fundera på att ställa av henne ett tag så att hon får "landa" i det nya miljöombytet?
 
Sv: Svår häst

Tycker du har fått många bra svar, vill bara inflika att vissa hästar behöver mer stimulans än vad din häst får.
En av mina tidigare hästar som var van att gå ut mycket eller på lösdrift, i flock blev som förbytt när han blev uppstallad på en anläggning, ensam i en hage. Jag fick lägga väldigt mycket tid på att förströ honom bara för att ha en vettig häst att rida. Jag flyttade rätt så snart då det var uppenbart att han inte trivdes med att gå på det sättet o jag inte kunde vara där två gånger per dag.

Det kan ju göra mycket bara hon får en kompis, även om du inte kan påverka ute-tiderna. Vet själv att det är svårt att påverka på en anläggning, men i värsta fall kanske du måste byta?
 
Sv: Svår häst

Hej

Din häst påminner mig om min egen hon vill gärna komma ifrån arbete med att springa och leta efter ljud som kan skrämma henne. Tex grus som smattrar på sargen mm. För att komma till ridning gör jag många avsaktningar, tempoväxlingar ( men inte för grova), inte rida samma övning för många gånger, för då blir hon sur. Ridning går ofta ut på att hålla hennes humör balanserat och glad. När hon är på sitt sämsta humör och letar ljud har jag mössa på. För söker under ridningen hålla mig lugn och aldrig låta henne rusa iväg i hennes fart. För min häst vill lösa uppgifter med fart, och i hennes fart.

Det jag gjorde fel med min ridning på denna häst att jag satt och bromsade mycket i början innan jag fick hjälp. Nu har jag hittat en modell, aldrig låta henne rusa, då byter vi uppgift. Inte ta kampen, utan låta henne vara den som tror att hon har rätt. Men för den delen inte låta henne ta över ridningen. Här fungerar det inte att logera innan, för att trötta ut henne hjälper inte. Då tröttare hon är desto fart blir det.

Hoppas att du hittar någon lösning, kan kanske din vän som rider en gång i vecka titta när du rider och ge dig lite tips?

Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 375
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp