Bukefalos 28 år!

Svåra besvär med allergi pga svartmögel, vad har hyresvärden för ansvar?

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Jag flyttade till mitt nu varande boende i Juni och har sedan dess fått mer och mer allergiska besvär, nu senaste två månaderna har jag haft svåra besvär som har yttrat sig i att mina ögon/läppar svullnar svårt, så pass att min torra hy inte kan följa med vilket leder till stora sprickor. Har även torra fläckar på låren som nu blivit så illa och funnits så länge att de är djupa sår och kommer bli mycket synliga ärr. Vad har hyresvärden för ansvar när en hyresgäst blir svårt sjuk pga de inte sköter fastigheten?
Det kommer ge bestående men pga det väldigt fula ärren jag kommer få. Hur ska jag ställa mig till det? Som 23 årig tjej som förstör dettta mitt självförtroende otroligt mycket. Känner mig väldigt äcklig, har inte kunnat jobba pga jag inte ens kan sitta ned. Vi ska inte ens börja tala om lidandet jag går igenom och alla pengar jag lagt på krämer/medicin mm.
Nu ska jag kräva en utredning och vill att de testar mig mot mögel igen så att jag har "bevis" att ge hyresvärden.
Vad tycker ni är rimligt i denna situation? Vem ska man kontakta? (förutom då läkare för ny remiss till hud för utredning samt hyresvärden)
tips?råd? någon? :cry:
 
Flytta så snart det bara går.
Självklart hade jag gjort detta för länge sedan om jag hade haft råd och möjlighet.
Nu har jag ej det och därför rågar jag om hjälp med hur jag ska göra och tackla hyresvärden. Samt de bestående men jag kommer få. Kanske svårt att sätta sig in i situationen. Men jag är förbannad och vill ha ersättning för mitt lidande och jag kommer ha ärr för livet. Det känns inte okej för mig att bara flytta (vilket jag inte kan eller har kunnat) och sen leve mer fula, STORA ärr resten av livet.
 
Är du medlem i hyresgästföreningen? Om inte så gå med och be dem om hjälp. De kan driva din fråga på ett helt annat sätt än vad du kan göra själv.
 
Vill inte din hyresvärd komma och undersöka lägenheten ska du kontakta miljökontoret i din kommun som kommer ut och gör en undersökning och skickar en uppmaning till fin hyresvärd att åtgärda skadan. Finns en mögelskada har du rätt till hyresnedsättning. Hyresgästföreningen kommer inte att hjälpa dig med ditt fall om du inte redan är medlem, men de brukar hjälpa till med allmän info.
 
Kommunens Miljö & Hälsa verkar vara ett bra tips. Sedan tror jag inte du kan få så mycket av hyresvärden, annat än rättelse (de gör vid sin fastighet).

Ärr, skador etc är din egen försäkring i första hand som ersätter.

Först gäller det ju att konstatera att det verkligen finns fel i fastigheten och vad de i så fall består i.
 
jag är förbannad och vill ha ersättning för mitt lidande och jag kommer ha ärr för livet. Det känns inte okej för mig att bara flytta (vilket jag inte kan eller har kunnat) och sen leve mer fula, STORA ärr resten av livet.

Den frågan får du ta med ditt försäkringsbolag, men alltså.. Jag hade hellre bott under en gran i skogen än i ett boende som gör mig sjuk oavsett orsaken är mögel eller något annat elände.
 
Svar till "alla"
Är med i hyresgästföreningen, vi fick nyligen en så gick med då (innan hade ett mindre företag dessa lägenheter, de är sedan 1 oktober sålda och ägs nu av ett större företag)
Har ej hemförsäkring eller en personförsäkring har inget av värde och har faktiskt skjutit på det pga detta. Så har inget försäkringsbolag att kontakta så att säga. Som sagt hittar jag inget boende inom rimliga avstånd från jobbet (måste kunna pendla och har satt 3 timmar om dagen som max för vad jag orkar pendla varje dag, nyligen vara sjukskriven för utbrändhet)
Dessutom har jag ingen som skulle kunna hjälpa mig att flytta saker, när jag flyttade hit fick jag hjälp av en fd kollega, han var den enda som kunde tänka sig ställa upp (på mitt jobb är vi hundratals men nä alla var för upptagna) tyvärr finns han inte i livet längre. Ekonomiskt skulle jag aldrig ha råd till en flytt egentligen. Har ett väldigt (VÄLDIGT) lågavlönat jobb och som ovannämnt precis varit sjukskriven. Precis klart mig, levt på mindre än existensminimum. Såld massvis med saker så jag haft råd med mat istället.
Det är självklart lätt att säga "men flytta"
Men för en som inte har släkt, vänner eller bekanta (de få människor som är mina vänner bor 4-5 timmars bilresa bort) samt usel ekonomi så är det inte så lätt kan jag lova. Inte så att jag bara sitter här och tycker synd om mig själv hela dagarna utan att försöka hitta en lösning.

Ska kontakta hyresgästföreningen och se vad dem föreslår mig att göra. Har varit hos läkare idag som nu skickat remiss till hudkliniken. Har dokumenterat med bilder och videos skadorna på badrummet samt hur jag ser ut pga det. Tänker skicka detta till hyresvärden igen och se om någon faktiskt kommer göra något åt saken.
 
Hemförsäkring är bra att ha, om det blir en läcka eller brand kan du annars åka på att betala hela renoveringen själv, det kan bli några hundra tusen.
 
Hemförsäkring är bra att ha, om det blir en läcka eller brand kan du annars åka på att betala hela renoveringen själv, det kan bli några hundra tusen.

Antog lite att det var sådant man har en hemförsäkring till ja :)
Hade dock inte planerat att fortfarande vara i livet så trodde aldrig jag skulle få användning av en!
Just nu bor jag ju med 2 andra (snart 3 andra) så jag ska luska lite i hur en hemförsäkring kommer gälla när man hyr ett rum.
 
Hemförsäkringen täcker ditt eget bohag, inte mer. Det finns tillägg (om man bor i bostadsrätt t ex) som täcker ytskikt och liknande ansvar man har som bostadsrättföreningsmedlem.

I hemförsäkringen kan man sedan baka in lite annat, som t ex rättsskydd och lite andra delar.

I Sverige har vi generellt ett stort ansvar för att skadebegränsa. Kort sagt måste du alltid göra vad du kan för att begränsa skada, som t ex i det här fallet inte bo kvar om du vet att det gör dig sjuk.
 
Om hjälp med flytt behövs kan det säkert ordnas på något vis. Jag har en vän där nere och åker nedåt ibland. Hojta till bara!
 
Hemförsäkringen täcker ditt eget bohag, inte mer. Det finns tillägg (om man bor i bostadsrätt t ex) som täcker ytskikt och liknande ansvar man har som bostadsrättföreningsmedlem.

I hemförsäkringen kan man sedan baka in lite annat, som t ex rättsskydd och lite andra delar.

I Sverige har vi generellt ett stort ansvar för att skadebegränsa. Kort sagt måste du alltid göra vad du kan för att begränsa skada, som t ex i det här fallet inte bo kvar om du vet att det gör dig sjuk.
Om hjälp med flytt behövs kan det säkert ordnas på något vis. Jag har en vän där nere och åker nedåt ibland. Hojta till bara!


TACK!


Jag letar för fullt, men får inte tag i någon av de hyresvärdar som finns här idag. Inte så konstigt dagen innan jul. Men har iaf skickat mail på olika lägenheter som ska hyras ut mer än 3 månader. (just pga det är så svårt för mig att flytta och att jag inte kan flytta tillbaka hit så vill jag iaf ha minst 6 månaders andrahandskontrakt)
Finns en del studentlägenheter som hyr ut, men de får jag ju inte hyra numera :/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 866
Senast: vtok
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 735
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp