Svårfångad skeptisk häst *långt*

Noteca

Trådstartare
Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta går bra bara man är lugn i sina rörelser. Tjejen som äger hästen har bara haft den sen början av sept. Det har fungerat bra hela tiden och hästen har varit stabil om än lite fundersam och skeptisk till sitt nya hem, naturligt enligt mej. Vi kan kalla denna för A
Första tiden han var här fick han gå själv då en av de tidigare hästarna var enormt elak mot denna nya A. De rök ihop så pass att det inte gick att ha dem i samma hage trots rel stor yta. Dessutom skulle den "elaka" säljas och det var onödigt att ta risker i onödan. Ingen visste dock innan ihopsläpp att den "elaka" skulle vara så hemsk. Den hade inte tidigare visat sånt beteende.
Nåväl den elaka såldes och A släpptes i hagen med de andra, vilket fungerade jättebra. Iom att den elaka försvann så blev den ersatt av en annan, kallar honom B, samma dag, så ihopsläppet var med två nya, A och B, även om A inte var ny på gården längre.
Efter diverse bråk så "vann" A rangen och blev högst.

En kort tid senare ska en av de äldre hästarna flytta och får gå själv i en egen hage, då hon var så brunstig och bråkade med ett annat sto och B.
I samband med detta börjar A bli svår att fånga i hagen. Det är som om han var rädd för händerna när man sträcker fram dem mot honom för att knäppa på grimskaftet. Han fnyser högt och kastar sig runt/bakåt, utan synlig anledning och utan att någon människa har ändrat sitt beteende i samband med intag?!
Vi kommer överrens om att en orsak KAN vara att det hänt mycket på en gång och han blivit lite osäker på sin plats i människo/hästflocken.

Vi börjar ta med en liten godis för att han ska få en positiv bild av att bli fångad och det går bättre och bättre. Vissa dagar far han runt som en idiot i hagen utan att man ens gjort något, vid ett fåtal tillfällen går det bara inte att närma sig honom, han bara springer allt han kan och frustar så fort man tar ett kliv mot honom, och han får vara kvar ute till nattfodringen, då kommer han snällt som inget hänt, är inte rädd, gör inget alls...??

Nåväl, får ordning på det hela och det har fungerat bra i snart 2mån.
Så i tisdags blev B dålig i magen och förstoppad och sattes i egen hage för att kunna observeras hur mycket han bajsat, och sen vänjas upp på hö igen efter en av vet ordinerad svält.

Samma dag som B byter hage, den eftermiddagen var A svår att fånga, visade samma beteende som tidigare, fast inte så han rusade runt bara skepsis och fnysningar och gick undan när man närmade sig, men kom endå och lät sig fångas efter ca 20min.

Dag 2 var han värre, kom inte alls och började även att rusa runt utan anledning. Fick godis första gången tjejen skulle hämta honom, det har ju fungerat tidigare, men han tar godiset och så fort hon rör handen fnyser han och kastar sig runt för att sedan komma igen, eller rusa runt. Får helt enkelt inte in honom och han blir kvar ute till nattningen och då kommer han och är som vanligt, inget problem alls.

Dag 3 går till en början ganska bra, hästen är social och vill komma med in, men man får inte röra honom. Tidigare har vi klappat/strykt honom på bogen innan vi närmar oss huvudet och då har det gått bra, men nu får man inte peta på honom, han springer iväg och frustar. Rusar iväg utan att man rört sig. Ingen gör något plötsligt eller hotfullt och det hjälper inte att lämna kvar de andra ute med honom eller ta in dem så han blir själv. Hästen blir bara mer och mer avståndstagande så vi lämnar honom i hagen till nattningen. Men jag får inte fatt i honom då heller. Han kommer till staketet men när jag går in i hagen lunkar han därifrån, går jag ut kommer han efter osv. Går jag emot honom rusar han. Jag hade inget val än att lämna hästen i hagen över natten, det var OMÖJLIGT att närma sig. Självklart hade jag velat ta in honom, men jag kunde inte stå där hela natten och försöka.

Så, min fråga är helt enkelt vad ni skulle ha gjort. Hästens beteende är för mig obegripligt, då han rätt som det är kommer och inte reagerar alls på att man tar i honom. Jag förstår inte vad han menar eller vad han vill, gör ni?!
Ägaren ska ta kontakt med förra ägaren och rådfråga, men det skadar inte att fråga här med.
Hästen är INTE min, men jag vill och försöker allt jag kan för att hjälpa ägaren, och det blir indirekt mitt problem eftersom det är jag som äger gården. Kan tillägga att det inte spelar nån roll vem som försöker fånga honom när han håller på. Vi provade att skicka in en helt för hästen okänd person men icke. Han kom fram och var nyfiken och trevlig men gick undan om personen rörde sig det minsta.

Kom inte med några påhopp om djurplågeri för att han fick vara ute över natten, jag hade inget val, och det kändes inte bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Det kan ju vara så att han har ont någonstans. Jag skulle nog göra en grundlig kontroll av hästen, både av vet och equiterapeut el liknande.

Knepigt bekymmer. Enda konkreta tipset jag har i.ö är att inte ge godis förrän grimskaftet är ikopplat, så att han inte kan ta det och sticka.

Jag hade ett isis-sto som ibland inte ville att man skulle ta i henne, men hon hade diverse åkommor, bl.a proteinöverkänslighet och blev öm i kroppen emellanåt.
 
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Jag tror inte på att han har ont någonstans, dels för att han är vet besiktad förra veckan för att försäkra honom, och dels för att det är grimman/huvudet du inte får ta i. Iochförsig får man inte närma sig honom alls när han håller på, men annars är det just huvudet han är rädd om...

Men tack för ditt svar!
 
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Vad vet man om hans bakgrund? Har han alltid varit så här? Hur gammal är hästen?
 
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Det kan nog bli ett långt svar det här och du får själv avgöra vad som är bra eller dåligt!
En ide jag har är att han kör med dig, prova med att gå ut i hagen med en del skivade morötter. Hästen kommer fram, får morot och du vänder ryggen till och går därifrån, upprepa det ett antal gånger under dagen. Inget krav än men efter ca fem ggr måste du kunna ta på hästens bog innan morot utdelas, eller om den är skygg fortfarande ska den kunna stå stilla en stund vid dig innan morot ges. Prata lugnt hela tiden!

Utöka lite i taget tills du kan knäppa på grimskaftet. Det är nu som de flesta gör fel tyvärr!;)
Grimskaft på, nu ska du in hästskrälle! Aj, aj det gäller att ha is i magen och genast ge morot och beröm samt släppa loss häst igen.

Fortsätt med det några gånger så slappnar han säkert av lite mer;) Det är förmodligen en lite självsäker häst du har i din hage. Kom ihåg att han måste känna att det är han som vinner på det genom din/er upskattnig och morötter, mycket beröm är ett måste!:) Som det är nu känner han att det är inte så mycket att förlora.

Jag hoppas att det funkar, jag är inte så bra att skriva ned mina tankar om saker och ting. Det är en relativt långsam metod och tålamodsprövande:smirk: men funkar oftast, det finns fler metoder!

Kramis
 
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Mycket bra ide, det är det! Men grejen är den att han utan problem kommer fram till dej och låter sig få godis eller leter godis på dej, men så fort du rör dej sticker han. Går du lugnt efter honom och pratar lugnt och uppmuntrande så springer han bara runt runt och frustar högt.
Från början, eller sist han var såhär, gjorde vi just så att han fick godis när han kom fram till en, och sen gick vi igen, men det har inte fungerat denna gång, han hämtar bara godiset och sticker sen, så han är värre denna omgång. Du kan inte närma dej honom alls, utan han måste komma till dej, men du får inte röra honom. Han VILL komma in och kommer fram til grinden om man kommer och går utanför hagen, men går du in så går han.

Men jag ska endå säga åt ägaren att prova detta.

Jag har nu kommit på ett sätt att få in honom iallafall, men det löser inte problemet då han inte lär sig något av det. Jag spänner helt enkelt upp elsnören från grinden och som en gång till stalldörren så han går lös in.
Först skulle han inte göra det heller, utan sprang ut i hagen igen så fort nån rörde sig... Fick tillslut mota honom bakifrån från hagen för att han skulle välja att gå in. Ingen bra lösning som sagt, men jag kan ju inte låta hästen vara ute natt efter natt?

Väl inne så låter han sig bli rörd på utan större reaktion, han kan spänna sig lite men andra gånger gör han inget alls.
Jag tror också till viss del att han kör med oss.

Hur hade ni gjort? Lämnat hästen ute eller "linat" in den?
 
Sv: Svårfångad skeptisk häst *långt*

Njae, han har väl inte vad ägaren vet haft sånna här saker för sig, men hon ska ringa till fd ägaren och fråga. han är 8 år och fd ägaren har haft honom sen han var 1. Han var huvudskygg redan då och de har jobbat massor med den biten och han är fortfarande huvudskyg men ok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 891
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp