Svårfödd bruksschäfer. Fodertips?

Carolininen

Trådstartare
3 år gammal bruksschäfer, hane.
Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte.
Behöver gå upp mer i vikt.
VOM kostar mig idag ca 2000 kr i månaden och jag skulle vilja ge honom mer.
Det finns ju massor av färskfoder. Kan någon rekommendera ett energitätt färskfoder till bra pris som inte innehåller kyckling.

Mvh
 
3 år gammal bruksschäfer, hane.
Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte.
Behöver gå upp mer i vikt.
VOM kostar mig idag ca 2000 kr i månaden och jag skulle vilja ge honom mer.
Det finns ju massor av färskfoder. Kan någon rekommendera ett energitätt färskfoder till bra pris som inte innehåller kyckling.

Mvh
Real? Då kommer du ner i pris iaf.
 
3 år gammal bruksschäfer, hane.
Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte.
Behöver gå upp mer i vikt.
VOM kostar mig idag ca 2000 kr i månaden och jag skulle vilja ge honom mer.
Det finns ju massor av färskfoder. Kan någon rekommendera ett energitätt färskfoder till bra pris som inte innehåller kyckling.

Mvh

Pondus NGL? Finns dessutom i 5-kiloskorv, 150kr/st.

För att få upp honom i hull hade jag lagt till kolhydrater, typ ett torrfoder, och inte vågat fodra på med ännu mer fett.
 
Pondus NGL? Finns dessutom i 5-kiloskorv, 150kr/st.

För att få upp honom i hull hade jag lagt till kolhydrater, typ ett torrfoder, och inte vågat fodra på med ännu mer fett.
Problemet med de torrfoder jag provat är att han bajsar enorma mängder. Känns som att det rinner rakt genom honom.
Med färskfoder har han hård avföring 1-2 gånger per dag.
 
Problemet med de torrfoder jag provat är att han bajsar enorma mängder. Känns som att det rinner rakt genom honom.
Med färskfoder har han hård avföring 1-2 gånger per dag.

Ja, men jag menar att ge ett färskfoder som bas, och sedan toppa upp med ett torrfoder :)
Jag har en hund som är som din, och han håller inte hullet helt utan kolhydrater.
Nu äter han Priima HE, och det håller han sig utmärkt på, trots betydligt lägre andel fett än de tidigare färskfoder han ätit.
 
3 år gammal bruksschäfer, hane.
Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte.
Behöver gå upp mer i vikt.
VOM kostar mig idag ca 2000 kr i månaden och jag skulle vilja ge honom mer.
Det finns ju massor av färskfoder. Kan någon rekommendera ett energitätt färskfoder till bra pris som inte innehåller kyckling.

Mvh
Jag fodrade nästan 2 kg VoH m lax till högaktiv växande hanhund med vuxenvikt 24 kg. Märkte viss skillnad när jag tillsatte mer rött kött (lamm), då lade han på sig mer muskler. Det går att köpa VOM på pall direkt hem, pma mig för kontaktuppgifter.
 
Bild på min fjutt och hans muskelstatus på 2kg vom active lax

FB_IMG_1486492316104.jpg
 
Jag fodrade nästan 2 kg VoH m lax till högaktiv växande hanhund med vuxenvikt 24 kg. Märkte viss skillnad när jag tillsatte mer rött kött (lamm), då lade han på sig mer muskler. Det går att köpa VOM på pall direkt hem, pma mig för kontaktuppgifter.
Jag har tyvärr bara en vanlig frys så får svårt att lagerhålla stora mängder.
Men jag känner ju direkt att jag borde ge min mycket mer.
 
Jag har tyvärr bara en vanlig frys så får svårt att lagerhålla stora mängder.
Men jag känner ju direkt att jag borde ge min mycket mer.
Jag går åt det knäppa hållet så har tre frysboxar bara till hundfoder...

Jag skulle börja med att tillsätta tex rent lamm eller nöt, beroende på vad du ger idag. Kanske lite kolhydrater. Ett kilo foder låter lite även om hunden inte är så aktiv som mina (Fridolf jobbade många många timmar om dagen på den tiden), jag räknar ett kilo per hanhund nu när de i princip vilar 23 h/dygn.
 
Vet du om det går att beställa hem större mängder, antingen från webben eller typ öob? Försökte googla men hittade inte riktigt!
Hur stora mängder tänker du? Jag beställde ca 30kg i månaden när jag hade Ammo. Det är nog mest postnord som sätter stopp. Men real har supertrevlig kundtjänst så kolla med dem annars.
 
Hur stora mängder tänker du? Jag beställde ca 30kg i månaden när jag hade Ammo. Det är nog mest postnord som sätter stopp. Men real har supertrevlig kundtjänst så kolla med dem annars.
Jag vet inte hur mycket det kan tänkas gå åt, vi har 4 hundar som alla väger mellan 17-24 kg. De äter torrfoder idag men är på jakt efter färskfoder som inte blir snordyrt. Tack, ska kolla med kundtjänst och se! :)
 
Hur stora mängder tänker du? Jag beställde ca 30kg i månaden när jag hade Ammo. Det är nog mest postnord som sätter stopp. Men real har supertrevlig kundtjänst så kolla med dem annars.

Vet inte om jag räknar sämst i världen men fick det till att real kostar 20 kr för 400 g?
Räknade ut (om jag inte räknat fel) att mina hundar äter i snitt 500 gram torrfoder per dag/hund. Per kilo kostar torrfodret 43,5 kr. Det blir ju ändå ett gäng säckar/månad att släpa.

Försökte då räkna hur mycket hundarna ska äta motsvarande färskfoder och fick 363 g beräknat på 2%/kroppsvikt/dygn. Kan det stämma? Räknade då på 18 kg hund (de väger 16, 17, 18 och 24).
En av dem blir tjock på luft men de andra behöver mer så antar att det jämnar ut sig.

Så hur mycket blir totalsumman med real per månad? Får inte ihop det.

(Förlåt för trådkap!)
 
Vet inte om jag räknar sämst i världen men fick det till att real kostar 20 kr för 400 g?
Räknade ut (om jag inte räknat fel) att mina hundar äter i snitt 500 gram torrfoder per dag/hund. Per kilo kostar torrfodret 43,5 kr. Det blir ju ändå ett gäng säckar/månad att släpa.

Försökte då räkna hur mycket hundarna ska äta motsvarande färskfoder och fick 363 g beräknat på 2%/kroppsvikt/dygn. Kan det stämma? Räknade då på 18 kg hund (de väger 16, 17, 18 och 24).
En av dem blir tjock på luft men de andra behöver mer så antar att det jämnar ut sig.

Så hur mycket blir totalsumman med real per månad? Får inte ihop det.

(Förlåt för trådkap!)
20 kr för 400 g, blir 60 kr/kg.

Om du räknar med att hundarna äter 363 g per hund och dag, ger det 43,56 kg i månaden. Då borde det kosta 2613,6 kr.

Eller har min hjärna helt torkat ihop? :o
 
Vi hade en mager bruksschäfer som efter ett tag riskerade att bli fet på Granngårdens torrfoder Högenergi.
Vi gav det då det innehåller glukosamin som förlängde hundens hållbarhet.
Den hade både fel i höfter och armbågar men klarade sig överraskande länge faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 332
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp