Svårfödd bruksschäfer. Fodertips?

Min hund äter Fodax. Mycket nöjd med fodret. Jag vet inte om det är speciellt energitätt, men min icke soffpotatis-sällskapshund (cocker spaniel) klarar sig på betydligt mindre än den rekommenderade givan.

Fyra kycklingfria varianter:

Vilt - 10 kg för 419 kr/42 kr/kg. Innehåller främst nötkött men även vilt av olika slag. Detta äter min hund.
Balans - 10 kg för 369 kr/37 kr/kg. Främst gris men även kalkon och lax.
Energi - 8 kg för 428/54 kr/kg. Gris och lax, marnadsförs som energitätt.
Vuxen - 8 kg för 476kr/60 kr/kg. Nöt och gris.

Om nötkött är eftersträvansvärt är kanske vilt, som innehåller ca 70 % nötkött, det bästa för dig. 2 kg/dag skulle kosta ca 2400 och om ditt nuvarande foder kostar 2000 för 1 kg/dag är det ju en förbättring. Du kan ge 1,6 kg/dag för samma summa som du betalar för 1 kg/dag nu.

Fodaxbilen kommer till mig två ggr/månad.
 
NGL i femkiloskorv är som sagt prisvärd, 30kr kg. Även Priimas färskfoder är prisvärt. Jag tycker 40kr/kg är ganska dyrt när man behöver ge mycket.
Jag är åf för Priima och tar 449kr för 15 kg av deras Priima Special, dvs inte ens 30kr/kg. Billigare om du köper fler.
 
Vet inte om jag räknar sämst i världen men fick det till att real kostar 20 kr för 400 g?
Räknade ut (om jag inte räknat fel) att mina hundar äter i snitt 500 gram torrfoder per dag/hund. Per kilo kostar torrfodret 43,5 kr. Det blir ju ändå ett gäng säckar/månad att släpa.

Försökte då räkna hur mycket hundarna ska äta motsvarande färskfoder och fick 363 g beräknat på 2%/kroppsvikt/dygn. Kan det stämma? Räknade då på 18 kg hund (de väger 16, 17, 18 och 24).
En av dem blir tjock på luft men de andra behöver mer så antar att det jämnar ut sig.

Så hur mycket blir totalsumman med real per månad? Får inte ihop det.

(Förlåt för trådkap!)
Du kan köpa Real i 4kgs korvar, då kostar det 36kr/kg.
 
NGL i femkiloskorv är som sagt prisvärd, 30kr kg. Även Priimas färskfoder är prisvärt. Jag tycker 40kr/kg är ganska dyrt när man behöver ge mycket.
Jag är åf för Priima och tar 449kr för 15 kg av deras Priima Special, dvs inte ens 30kr/kg. Billigare om du köper fler.
Priima verkar inte ha något utan kyckling?
 
Nej, det har de tyvärr inte, men Pondus NGL är utan kyckling :)även deras original är utan kyckling, den finns också på storkorv till samma pris.
Pondus ligger närmast just nu.
Eller så köper jag torrfoder och kompletterar med.
Har ju endast ”vanlig” frys.

Uppenbart efter den här tråden är iaf att jag har gett honom för lite mat. Trots att han fått nästan dubbelt av rekommenderad mängd.
Känner mig lite du eftersom jag alltid har sagt ”titta på hunden, är den tjock får den för mycket, är den tunn får den för lite”
Blir fascinerad av alla feta schäfrar jag ser och undrar hur många ton mat de äter🫣😅

Min förra schäfer var också tunn men mer åt det sunda hållet så jag har liksom aldrig lyckats få en tjock schäfer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 330
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp