Svårlastad häst!

Stopp ett slag. Vill du känna dig extra säker, behöver du 2 bommar! Eller ännu hellre ett galler, ett kraftigt. Ett "säkerhetsgaller"! :D

Min tidsstudiefundering gällde närmast hur lång (läs kort) tid, man har ens teoretisk "säkerhets"-nytta av bommen. Inte att "tjäna tid" någonstans.

Nu vill jag avsluta debatten för egen del, men först ett försök att åskådliggöra, hur jag menar.

Scen 1; Tänk dig, att du (inte du personligen) står bakom din transport, med hästen ståendes därinne. Ingen bom. Du har koll på hästen, den är lugn, obekymrad och kollar lite vad du gör, du greppar lämmen, hästen fortfarande lugn, du lyfter lämmen, hästen fortfarande lugn, du reglar lämmen, hästen fortfarande lugn, du .... No problemas!

Scen 2; Samma som 1, men med bom... BOM??? Va f*n då för?? :confused:

Scen 3; Samma förutsättningar som 1. Du har koll på hästen, den står still men verkar lite orolig, du greppar lämmen, hästen trampar lite och ser mer orolig ut, du lyfter lämmen, hästen rycker bakåt, du lägger ner igen för säkerhets skull.

Scen 4; Samma som 3, men med bom. Du sätter för bommen bakom den oroliga hästen, du greppar lämmen och hästen trampar och ser mer orolig ut (men so what? Du har ju bommen), du lyfter lämmen och hästen rycker bakåt (men so what?), du reglar lämmen bakom din nu nervöst trampande (i bästa fall) häst.

Mitt sätt att se på dom olika scenariorna.
1 Allt rätt och under kontroll. Som det skall vara.
2 En bra fråga. :)
3 Du törs nog inte åka idag. Nåt är fel, ordentligt fel. Du måste fundera över vad, jobba med orsakerna och närma dig nr 1.
4 Nåt är fel, men du bryr dig inte, för bommen löser ditt problem för ögonblicket. Samma sak när du åker hem igen. Och nästa gång. Men kanske inte varje gång? Och framför allt, vad mera är fel? För att något är fel i situationen ovan, är helt klart! Att lära dig av hästen, bryr du dig inte om. Att lära/träna med hästen inte heller. Inte så länge du kan köpa "säkerhets"-prylar, som gör jobbet.
Men för evigt kommer du att beskriva hästen som "besvärlig att lasta och man måste ha säkerhetsbom".

Alltså inte personligt menat!
Bara(hihi) mina tankar.
Må gott!

LIA

PS! Visst ja, dom är så lite avtrubbade som tänkas kan. Mer nyfikna och aktiva får man leta efter. NH-tränade? Ingen aning. Däremot är JAG NH-tränad! :D
 
Jo du har rätt :smirk:. Ordet "kass" var första bästa som ploppade upp så jag vet att du inte sagt det, angående NH-människa så ser inte jag heller någon skam i att vara det. Jag ska omformulera mig; jag är ingen tränad NH :D.Men nej låt inte bli mina inlägg, hade varit tråkigt.
Adjö för ett tag, för nu ska jag till hästen och "vi måste inte gå så fort när det är halt underlag"-träna :).// Kristel
 
Bara en förtydelse; när jag säger att jag alltid leder i grimskaft så menar jag att jag aldrig leder i bara grimman.

Och för mig är snäll=uppfostrad... kanske tokigt, men det var så jag menade.
 
Vilket bara bevisar, hur viktigt det är, att vi alla använder språket någorlunda seriöst. :idea:

Tänker närmast på en diskussion jag hade med en yngre bekant, som ihärdigt försvarade sin rätt att använda ord efter eget gottfinnande. Att jag hotade med att vi, i konsekvens därmed, så småningom skulle återvända till apstadiet, togs inte på allvar. :p

Hästvokabulär för mig....
snäll= inte elak, men kan trampa på mina fötter
osäker= trampar troligen på mina fötter
glad= trampar på mina fötter
pigg= se het
het= se osäker+glad samtidigt
framåtbjudning= behövs inte spöt?
mycket motor= bromsa!
halt= typiskt hästproblem i alla betydelser
samarbetsvillig= underlättar
uppfostrad= kan kolla samarbetsvilligheten
lärd= vet vad jag vill
vällärd= gör ibland/ofta vad jag vill
färdiglärd= utopi
lastning= inte nu igen
tränad (mentalt)= en bit på väg
vältränad (")= halvvägs framme
fulltränad (")= ??? ej existerande
m fl

:confused: :confused: :confused:

LIA
 
öh..vad var det där om nån slags anordning som tvingar in hästen, det lät väldigt korkat tycker jag. hästen blir ju panikslagen. den lär ju bara få mer fobi för transporter om den är med om sånt där. Det finns många sätt som visserligen funkar men som gör hästen mer osäker. tex så finns de ju dem som kastar grus på hästen bakifrån då den kastar sig in och då genast sätts fast utan någon chans att backa. :mad:Tänk på att det man gör med hästen ska man kunna göra fler gånger.
Jag tror det bästa är att bara ta det lungt med honom, inte börja tjoffsa med linor och grejer utan öva. gå in och ut med honom flera gånger utan att sätta fast honom. eftersom står han inne längre och längre..
lycka till ;)
 
bommen är bra för, om inte hästens säkerhet, så för människans säkerhet!
Även om rampen går lika fort att fälla upp som att fälla för bommen, så kan det vara livsfarligt vid utsläpp ur transporten, då rampen kan åka ner med en j***a känsla om hästen tex har lyckats tagit sig lös och prejjar bakåt... inte så kul kanske om man står och håller på att släppa ner rampen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp