Svårt å hålla mig kvar..

8

89madde89

När jag rider barbacka är det svårt att hålla sig kvar. Jag har i och för sig bättre balans nu än förut. Men det är fortfarande svårt. Man ska slappna av samtidigt som man ska "hålla i sig" med benen. Och det är jobbigt. Någon som vet något bra tips man kan tänka på?

Sv: Svårt å hålla mig kvar..

Ha tyngden i rumpan & låt benen bli lååånga..
Knip inte fast dig med hela benen utan knip mjukt endast med låren & låt underbenen hänga lite mera avslappnat.

Och låt dig gunga med :)

Man bör inte hålla i sig med benen för då hindrar man hästens rörelser, utan istället följa med i rörelsen.
Balansen och lättheten, dom avslappnade benen, beror på lite olika saker. För mig har det handlat om att öppna höfterna, stärka magen, skapa smidighet i ben och midja. RyttarYoga är bra.

En annan bra sak är att titta upp och hålla blicken i samma höjd hela tiden, inte sitta och titta ner på hästen t.ex. Det ger stor effekt när man travar bland annat, man får mycket bättre balans.

Du kan också "fuska" med att hålla i dig med något runt halsen på hästen tills du blir säkrare. Ett grimskaft, ett rep eller någon annan rem i lagom längd.

Med helskodda ridbyxor blir det inte så halt.

Förstår ditt problem, haha.. Så fort jag rider barbacka så blir min häst tokig - han ÄLSKAR det och matte kan aldrig sitta kvar, haha..

Han hoppar och studsar och brallar iväg utan att tänka sig för riktigt. Har dessvärre slutat rida barbacka nu eftersom jag aldrig sitter kvar..

Så ja tack, fleer tips eller andr handfasta råd! Hoppas du inte tycker att jag kapade tråden bara.

haha så det FINNS folk med samma problem som mig:p Dock kan jag aldrig slappna av varken med sadel eller barbacka. Jag är ju en spänd person av naturen och är spänd vare sig jag promenerar eller ligger ^___^

Jag brukar sätta fast ett schabrak med en elastisk täckesgjord och sitta på det. VÄLDANS mycket lättare! :bump:

Brukar också ha problem med det! Förstår inte heller hur man ska kunna knipa åt med benen samtidigt som man ska slappna av:confused: . Nåt som jag har märkt är bra är att man ska luta sig ganska mycket bakåt när man t.ex. travar, det ger samma effekt som var man håller blicken. Om man t.ex kollar ner på hästen så hamnar man framåt med kroppen och då blir det skumpigt, om man kollar rakt fram så lutar man nog sig automatiskt lite bakåt.:)

lillsyrran: Det borde man prova, låter helmysigt!:)

Jag hade också det problemet förut. red bara barbacka ngn gång ibland på ridskolan (väääääldigt sällan) och jag vågade då inte galoppera utan avstod från det... När jag fick medryttarponny red jag lite mer barbacka, dock bara på vägen ovanför stallet i skritt och trav med ett stigläder runt halsen...
Men så gick sadeln sönder och det fanns då två alternativ att rida henne på
  1. Med "ridjorden"
  2. Barbacka
Så ibörjan var det ridjorden jag red i, men det var så obekvämt att ja gred mer och mer barbacka. En gång bestämde jag mig för att testa lite galopp, men backade i sista stund, me ndå tog hästen allt i egna händer och började galoppera, vilket var mycket skönare än trav :p
Så nu, på min häst, rider jag jättemycket barbacka, i alla gångarter, i skogen överallt!
Och jag inte ramlar av, inte ens när hästen gör små bocksprång :p
Så mitt tips är:
Rid barbacka! :D

Okej, det är ju väl värt att prova med schabrak och täckes-gjord. Kan ju ine bli värre, haha! Tack för tipset!!

Jag rider väldigt mkt barbacka på min häst, som är väldigt pigg och hoppig, och har kommit underfund med att jag gör följande; sitter ner tungt med rumpan, rak i ryggen, och det viktigaste: ha benen som om du har stigbyglar, dvs lite lätt böjda och med tån uppåt! För då om du skulle råka i obalans så ramlar du inte framåt som du gör om benen är slappa och tån pekar neråt.
jag rider så och har inte ramlat av hittills! Senast idag träffade vi på massa rådjur som hoppa fram och Pigge(hästen min) blev rejält rädd och kastade sej snett bakåt, men jag satt kvar!:)

Min häst tycker det är så obekvämt att känna som en het potatis med en klick smör på, så han smyger fram i skritt, trava och galoppera vägrar han utan sadel!

Jag kan hålla med dig lite grann där. På vissa hästar går det kanppt att sitta på medan en häst jag ridit blir det som man sitter i sadel ungefär. Kan inga bra tips, kanske att försöka slappna av och låten benen hänga

Det bästa jag gjort för att träna min balans barbacka var att hoppa barbacka. Bara små hinder på 30 - 40 cm. Men fortfarande barbacka. För att utveckla allt lite mer skulle vi slå knut på tyglarna och släppa dem! Det var riktigt roligt och det var då jag kom på knepet/känslan med att rida barbacka. Men det krävs dock en häst man litar på :D

Att göra: Tung rumpa, långa ben, upp med tån, sträck upp dej, upp med blicken, fram med magen.....:)

Att INTE göra: Knipa med benen, tårna ned, luta framåt, titta ned

Rid inte snabbare än att det känns bekvämt. Rid lämplig häst i början. Lär dej att hitta din egen balans, för även med sadel så är det ju inte meningen att man ska klamra sig fast i sadeln. Gör även balansövningar utan häst tex stå på ett ben på en balansplatta eller liknande.

Jag rider min hopp/fälttävlans häst barback ca 2 ggr/ vecka. Jag jobbar henne ordentligt i dressyr, ibland hoppar jag även små lydnads hinder. Skrittar även ut och klättrar ibland.

Både jag och hästen är mkt mer avspända utan sadel än med, jag har mkt svårare att sitta bra i sadel än utan, men ju mer jag rider barbacka dessto bättre blir det i sadel.

För mig fungerar inte vojlock med gjord eller liknande, är bara i vägen, ibland kan jag rida i ett tunnt täcke om det är kallt ute (helklippt häst).

Det ända negativa är att det blir äckligt i rumpan när hästen svettas, ridbyxorna blir ganska smutsiga.

Kämpa på, det kan bara bli bättre. :banana: :bump: :banana:

tänk inte på att du ska " hålla i dig " med benen, slappna bara av! det kanske skumpar lite, men ju mer du spänner dig desto svårare kommer de bli att sitta ordentligt. sen om du tycker det är jobbigt o rida barbacka tycker jag du ska göra det ofta! jag red bara barbacka på min medryttarhäst i ca 3 månader innan hon skulle få föl, och OJ vilken balans ja fick! :p så det är bara att träna på!

Ha tyngden i rumpan & låt benen bli lååånga..
Knip inte fast dig med hela benen utan knip mjukt endast med låren & låt underbenen hänga lite mera avslappnat.

Och låt dig gunga med :)

precis, och sträcka på sig o fram med brösten ;)
kan säga att alla hästar jag hållt på med i stort sett har vart fruktansvärt skumpiga och jag har alltid gillat att jobba hästarna barbacka, dels för att jag velat träna min balans och det har tagit tid innan jag hitta knapparna hur jag skulle sitta för att samtidigt kunna slappna av o kunna jobba hästen korrekt, sen när jag väl slappnar av så får man ju som svar att hästen slappnar av och kan jobba hästen ordentligt, nu sitter jag som fastlimmad brukar jag få höra :D trots att min häst är en tok och bara vill springa på, men slappnar man av så slappnar han av o blir sammarbetsvillig själv, och jag kan jobba hnm i alla gångarter även hoppa. fast många bra gärna vill sätta hjärtat i halsgropen då :D fattar inte varför :angel: han som är så Lugn :smirk:
nackdelen är ju den att man får bra svårt o gå dagen efter :angel:

Testa att bara skritta ute i skogen, det är avslappnande både för dig och hästen, och då slappnar du oftast av både i säte och med benen. Svårt att hinna med att spänna sig när det finns så mkt träd att titta på.;) Annars är det nog övning som ger mest, ju oftare du rider barbacka, desto säkrare blir du. :D

Någon som listat ut knepet med att hålla sig kvar när hästen gör en 180-gradersvändning från galopp? Det har inte jag lyckats med iaf, och lär förmodligen inte göra det heller. :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 726
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur