Svårt att ha råd med häst i dessa tider?

Bansai

Trådstartare
Jag har funderat på det här med att ha häst i en ekonomisk kris, klarar man det om man bor själv och har en medelinkomst? Tycker också det ligger rätt mycket annonser på hästar ute och hörde nån säga att inköpspriset för en häst har gått ner. Men ja, mycket annat har ju blivit dyrare, foder, spån, el...
 
Hade jag haft samma förutsättningar ekonomiskt som för tio år sen så hade det inte fungerat för mig alls. När jag skaffade häst så var nästan den högsta månadskostnaden de 800 kr som det kostade att ha hästen försäkrad och hovslagaren. Stallhyra och foder gick på någon tusenlapp. En halmbal var några kronor och hö kanske max 1,50 kr/kilot. Sen har det ju stadigt ökat till att grovfoder just nu kostar 6-10 kr kg här så det hade aldrig fungerat.
 
Hade jag bott själv i mitt nuvarande hus där jag kan ha hästarna hemma hade det gått.

Men jag hade nog inte kunnat dra runt både barn och häst på min inkomst om jag bodde i lägenhet/stadsvilla.
 
Om jag hade bott kvar i vårt nuvarande hus och sambon flyttat ut hade jag kunnat dra runt allt så som det ser ut idag med häst, hund, bil och boende. Hade jag däremot varit tvungen att flytta till ex lägenhet hade det inte gått.
 
Hur långt är ett snöre? Jag tänker att det varierar extremt både vad hästen kostar i drift och hur mycket annat man är beredd att offra.
 
Det beror ju helt på vart du bor. Vad har du i boendekostnad, vad kostar en stallplats, vill du träna och tävla osv osv.
 
För min del är det främst hösilagekostnaden som stigit de senaste åren. Tror den landar på rund 9 kr/kg i år, dvs över (vet inte hur mycket över 🙈) 1000 kr per månad iaf utslaget på ett år (min häst äter enbart gräs 5-6 mån och vinterbetar också vilken håller nere mängden).
 
Jag har haft tre hästar på lösdrift i Stockholmsområdet och det skulle jag inte ha råd med nu. Nu har jag en i ett bra stall utan ridhus men flera i närområdet.

Såg ett nystartat stall i närheten som annonserar ut plats för drygt 12 000 per månad. Det känns inte som att det är rätt tid att tro att folk kan betala såna summor.
 
För min del är det främst hösilagekostnaden som stigit de senaste åren. Tror den landar på rund 9 kr/kg i år, dvs över (vet inte hur mycket över 🙈) 1000 kr per månad iaf utslaget på ett år (min häst äter enbart gräs 5-6 mån och vinterbetar också vilken håller nere mängden).
I mitt fall är det också främst foderkostnaden som har stigit de senaste åren, och det är den enskilt största kostnaden jag har för hästarna nu (jag har dem hemma, så ingen uppstallningskostnad). Jag har småbalshö, och det landade på lite över 7 kr/kg om jag minns rätt (försöker glömma :p ). I mitt fall, med 1,5 häst (en häst och en shettis) och enbart gräs i ca 4 månader, ligger det detta året på ca 2000 kr per månad utslaget under året.
 
I mitt fall är det också främst foderkostnaden som har stigit de senaste åren, och det är den enskilt största kostnaden jag har för hästarna nu (jag har dem hemma, så ingen uppstallningskostnad). Jag har småbalshö, och det landade på lite över 7 kr/kg om jag minns rätt (försöker glömma :p ). I mitt fall, med 1,5 häst (en häst och en shettis) och enbart gräs i ca 4 månader, ligger det detta året på ca 2000 kr per månad utslaget under året.

Ja förra året var min kostnad drygt 7.2 kr/kg och vid midsommar meddelade leverantören att de pga dålig förstaskörd köpt in foder för att kunna säkerställa att sälja till alla och att priset höjts 1 kr/kg och de brukar redovisa priser exklusive moms. Därav min gissning på typ 9 kr/kg. Brukar få hem fodret lite senare i sommar/höst och då även fakturan.
 
Ja förra året var min kostnad drygt 7.2 kr/kg och vid midsommar meddelade leverantören att de pga dålig förstaskörd köpt in foder för att kunna säkerställa att sälja till alla och att priset höjts 1 kr/kg och de brukar redovisa priser exklusive moms. Därav min gissning på typ 9 kr/kg. Brukar få hem fodret lite senare i sommar/höst och då även fakturan.
Jag betalar drygt en fjärdedel av det du betalar 🙈 trodde vi skulle få en höjning förra året, men det fick vi inte.
 
Försäkringen är det jag tycker höjts mest de senaste åren, kring 1000 kronor per år. Har typ ingen livförsäkring och 60 tkr i veterinärvård.
 
Tycker typ allt blivit rejält mkt dyrare de senaste åren. Stallhyran har höjts två gånger rejält, fodret är dyrare, spån är dyrare, hovslagaren har höjt ordentligt, bränsle för att ta sig till och från stallet är dyrare. Dessutom har ju ens övriga kostnader också ökat, inte bara de hästrelaterade.
Är glad att jag bara har en häst😅
 
Tycker typ allt blivit rejält mkt dyrare de senaste åren. Stallhyran har höjts två gånger rejält, fodret är dyrare, spån är dyrare, hovslagaren har höjt ordentligt, bränsle för att ta sig till och från stallet är dyrare. Dessutom har ju ens övriga kostnader också ökat, inte bara de hästrelaterade.
Är glad att jag bara har en häst😅
Min stallhyra har ökat 100 kronor på fyra år och hösilaget har stått still i pris, spånet har varierat någon hundring upp och ner för en pall. Har väntat på att stallägare skulle höja både stallhyra och priset på hösilage. Då slår de höjda räntorna hårdare för mig!
 
Jag har funderat på det här med att ha häst i en ekonomisk kris, klarar man det om man bor själv och har en medelinkomst? Tycker också det ligger rätt mycket annonser på hästar ute och hörde nån säga att inköpspriset för en häst har gått ner. Men ja, mycket annat har ju blivit dyrare, foder, spån, el...

Själva hästköpet är ju den lilla biten :D månadskostnaderna är höga.
Men det är väl bara räkna på det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 797
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 055
Senast: sweep
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp