Svårt att ha råd med häst i dessa tider?

Beror ju på.
Själv är det skogen seden många många år så inte några pengar på tävling och träningar är väldigt sparsamt med.
Är utbildad hovslagare så även om utbildningen gick på en hel del så är det sedan länge ihop jobbat.
Har fördel att kunna ha hästarna hemma på egen mark och lånar ytterligare lite till, även om jag inte hade haft egen mark så vet jag hur jag kan få låna alternativ arrende billigt.
Jag har tillgång till tillräckligt mycket mark så mina inte behöver stödfodras från slutet av april/ början av maj till någon gång i november utan klarar sig utmärkt på det som finns i hagen.

Grovfoder är ändå den högsta kostnaden för mig nu mer då jag bara har 2 så kan inte köpa storbalar utan får hålla mig till dyrare hö eller plastade småbalar.

Så skiljer massor beroende på vad du vill göra med hästen och hur du vill hålla hästen.
 
Båda har visserligen 120 i veterinärvård och likvärdigt liv-försäkring (den med billigare försäkring har 6 tusen mer i liv). Sen är det lite valprabatt men mkt stor prisskillnad då försäkringarna i övrigt är väldigt likvärdiga.

Bytte från agria till folksam på vår golden när agrias valprabatt löpt ut. Minns inte exakt hur stor prisskillnad det var, men den var stor.

Nu har vi fått nyttja hennes försäkring för första gången på 7 år. Ska bli intressant att se hur folksam är. Tidigare erfarenhet av agria (dock häst) har alltid varit smidigt och utan konstigheter.
 
Bytte från agria till folksam på vår golden när agrias valprabatt löpt ut. Minns inte exakt hur stor prisskillnad det var, men den var stor.

Nu har vi fått nyttja hennes försäkring för första gången på 7 år. Ska bli intressant att se hur folksam är. Tidigare erfarenhet av agria (dock häst) har alltid varit smidigt och utan konstigheter.

Jag har varit väldigt nöjd med Folksam, de har ersatt allt till hund och katt utan knot. Hunden var dessutom ganska gammal när jag använde försäkringen.
De kan vara lite långsamma med att betala ut, lite beroende på vilka handläggningstider de har för tillfället. Har aldrig direktreglerat utan skickar in efteråt för att få med mediciner osv samtidigt.
 
När jag bestämde mig för att betäcka mitt sto 2020 så kostade tre hästar 7000 kr ihop. När fölet väl var fött kostade två hästar 7000 kr. Inte skoj precis.

Nu kostar de tre 9000 kr i stallhyra/månad, hovslagare 3050 kr (skoning 1650 kr och verkning 700 kr) per gång och försäkring 7000 kr/år.

Det är svindyrt och med ökade bensinkostnad + längre till stallet så går jag numera back varje månad.

Men enda sättet är att räkna på hur mycket det skulle kosta för just dig och sen sätta av de pengarna på ett sparkonto i x månader. Sen vet du om du har råd och har dessutom fått ihop buffert alternativt inköpskostnaden för hästen.
 
Hah! Jag betalade knappt 300kr/månad för 60 vet vård inkl 6 FORL/TR. Inget liv. 2500 självrisk och 15% rörlig. Har bytt till Folksam där jag betalar drygt 200 men med 3000 självrisk och 25% rörlig.

Kattförsäkringar är dyra och man får inte mycket.
 
Hah! Jag betalade knappt 300kr/månad för 60 vet vård inkl 6 FORL/TR. Inget liv. 2500 självrisk och 15% rörlig. Har bytt till Folksam där jag betalar drygt 200 men med 3000 självrisk och 25% rörlig.

Kattförsäkringar är dyra och man får inte mycket.
Och jag betalar 150 kr för 60 vet där allt får användas till forl. 1500 i självrisk och 25% rörlig. Hästen kostar 600kr för 60 vet och 5 i liv, så liv delen kostar typ 500kr per år...
 
Varmblodig ridhäst hos Agria och "bondkatt" hos Lassie. Hästen har 3500 +25% i självrisk

Jag svär att jag ska regga om Megara som brun huskatt. Hon är i den dyraste av fyra kategorier raskatter :meh:

Lassie ger mig 378/månaden för 160 tsk. Jag ska definitivt byta men nu är jag låst vid Folksam till nästa maj, attans.
 
Tycker att högsta ersättningen på 120' i vetvård börjar kännas lite lågt och undrar när möjligheten att kunna försäkra för ett högre belopp erbjuds.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 017
Senast: tuaphua
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 047
Senast: sweep
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp