Svårt att ha råd med häst i dessa tider?

Jag har funderat på det här med att ha häst i en ekonomisk kris, klarar man det om man bor själv och har en medelinkomst? Tycker också det ligger rätt mycket annonser på hästar ute och hörde nån säga att inköpspriset för en häst har gått ner. Men ja, mycket annat har ju blivit dyrare, foder, spån, el...
Det allmänna ekonomiska läget har ju ganska lite att göra med om du har råd med häst eller inte, du får räkna på din egen unika situation. Som jämförelse kan jag nämna att när jag köpte min första häst så hade vi fortfarande kvar ett par mindre bolån med 9 respekt 13 % ränta… Så kolla vad just du skulle få för kostnader för din häst! Jag hade i många år hästen/hästarna inhyrda på ett ställe med fast kostnad per månad där det ingick grovfoder och strö (och bete när det var säsong för det), det gav ju väldigt förutsägbara kostnader, vilket jag då tyckte var bra!
 
Har riktigt billig kallhyra, 1000:- per häst, i Stockholmsområdet, dock delar jag och hon som arrenderar stallet på alla pass, så det blir 1-2 var per dag. Hon är även stamkund hos bönder så de blir överkomligt höpris etc.
 
Det allmänna ekonomiska läget har ju ganska lite att göra med om du har råd med häst eller inte, du får räkna på din egen unika situation. Som jämförelse kan jag nämna att när jag köpte min första häst så hade vi fortfarande kvar ett par mindre bolån med 9 respekt 13 % ränta… Så kolla vad just du skulle få för kostnader för din häst! Jag hade i många år hästen/hästarna inhyrda på ett ställe med fast kostnad per månad där det ingick grovfoder och strö (och bete när det var säsong för det), det gav ju väldigt förutsägbara kostnader, vilket jag då tyckte var bra!

Precis. Jag har noga koll och budgeterar för mina utgifter. Även om det kanske inte framstår som det med hösilagepriset i denna tråden men jag sparar månadsvis och när jag fick nytt pris och också förutsättningarna i stallet ändrades så satte jag undan till höstens räkning och för sedan göra en ny beräkning på månadssparandet till hösilage närnjag har mer faktiska siffror för nästa år.
 
Precis. Jag har noga koll och budgeterar för mina utgifter. Även om det kanske inte framstår som det med hösilagepriset i denna tråden men jag sparar månadsvis och när jag fick nytt pris och också förutsättningarna i stallet ändrades så satte jag undan till höstens räkning och för sedan göra en ny beräkning på månadssparandet till hösilage närnjag har mer faktiska siffror för nästa år.

Utslaget på ett år blir det uppåt 10 kkr/mån för allt hästigt förutom elkostnaden att köra till stallet men den är ju inte så hög.
 
Utslaget på ett år blir det uppåt 10 kkr/mån för allt hästigt förutom elkostnaden att köra till stallet men den är ju inte så hög.
Jag undviker att räkna för noga på hästkostnaderna (🫣) men ligger också därikring för de fasta kostnaderna + träning. Ej inkluderat alla saker som man behöver eller villhöver köpa till häst och sig själv😅🤪
Vill inte veta vad det skulle landa på om jag räknade in exakt allt.. Blunda och betala är min melodi😆
 
Var precis in och kollade vad min häst har snittat på i år och det är knappt 4.3 tkr per månad. Då har jag knappt tränat alls i år och knappt köpt en enda hästpryl. Förra året var summan 7.7 tkr.
 
Jag undviker att räkna för noga på hästkostnaderna (🫣) men ligger också därikring för de fasta kostnaderna + träning. Ej inkluderat alla saker som man behöver eller villhöver köpa till häst och sig själv😅🤪
Vill inte veta vad det skulle landa på om jag räknade in exakt allt.. Blunda och betala är min melodi😆

Jag tjänar inte såpass mycket att jag vågar blunda och betala 😆 Stör mig mest på att boende ensam är så jävla dyrt. Det känns lite lätt ovärdigt att bo i en etta som snart 40 och inte ens kunna stänga om sig när man har familj på besök och ändå är hyran utan el nästan 7 kkr. Men visst jag har nära till jobbet och trivs bra.
 
Jag tjänar inte såpass mycket att jag vågar blunda och betala 😆 Stör mig mest på att boende ensam är så jävla dyrt. Det känns lite lätt ovärdigt att bo i en etta som snart 40 och inte ens kunna stänga om sig när man har familj på besök och ändå är hyran utan el nästan 7 kkr. Men visst jag har nära till jobbet och trivs bra.
Oj, ja det var dyrt!
 
Jag tjänar inte såpass mycket att jag vågar blunda och betala 😆 Stör mig mest på att boende ensam är så jävla dyrt. Det känns lite lätt ovärdigt att bo i en etta som snart 40 och inte ens kunna stänga om sig när man har familj på besök och ändå är hyran utan el nästan 7 kkr. Men visst jag har nära till jobbet och trivs bra.
Många nyproducerade ettor kostar närmre 10 tkr i månaden 🙈 det är mycket pengar för att bo!
 
OT jag var inne på FB marketplace och det var någon som hyrde ut en topprenoverad 2:a på Norrmalm i Stockholm för 5600 kr. Hon som hyrde ut hade gått med 2023 och profilbilden var en typisk selfie/influencer . Det fanns även en topprenoverad 3:a i samma stadsdel för drygt 7000. Hmm, ja, absolut inget tveksamt där.
 
Jag undviker att räkna för noga på hästkostnaderna (🫣) men ligger också därikring för de fasta kostnaderna + träning. Ej inkluderat alla saker som man behöver eller villhöver köpa till häst och sig själv😅🤪
Vill inte veta vad det skulle landa på om jag räknade in exakt allt.. Blunda och betala är min melodi😆
Look at me. Jag vågade! :arghh::arghh::nailbiting:

Jag har gjort det. Räknat in allt utom "onödiga" köp som man bara vill ha.

Nu minns jag inte exakt vad jag kom fram till för kostnad, men det var dyra pengar att hå ha två hästar uppstallade.

Men, jag konstaterade också att en högre stallhyra med mer service gick på ett ut. Bensinkostnader när man har en massa extra pass kostar väldigt mycket.
 
Själva hästköpet är ju den lilla biten :D månadskostnaderna är höga.
Men det är väl bara räkna på det?
Jag tycker hästköpet är den stora delen :o Kommer ta mig många år att spara ihop till en häst, men det kanske beror på att jag har haft häst så länge och är van vid månadskostnaden.
 
Jag sålde min häst 2017 och kom tillbaka till hästvärlden nu i våras då vi köpte en ponny till dottern. Jag fick en smärre chock faktiskt. :o
Stallhyra, hovslagare, försäkring och utrustning har blivit väldigt mycket dyrare. Min totalkostnad för hästen som jag hade är samma kostnad som endast stallhyra nu..
 
Jag sålde min häst 2017 och kom tillbaka till hästvärlden nu i våras då vi köpte en ponny till dottern. Jag fick en smärre chock faktiskt. :o
Stallhyra, hovslagare, försäkring och utrustning har blivit väldigt mycket dyrare. Min totalkostnad för hästen som jag hade är samma kostnad som endast stallhyra nu..
Framförallt försäkringarna, tycker jag!

Även för hund kostar de ofattbart mycket.
 
Ja det är betydligt dyrare att ha häst nu jämfört med för några år sen.
I princip allt har stigit markant i pris. Red en ridlektion för ett par veckor sen. Händer väldigt sällan. Räkningen kom… 650kr. Ridå även där.
Annars är hovslagarkostnaden min ”värsta/tråkigaste” utgift på hästarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 032
Senast: sweep
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp