Svårt att jobba idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tankarna snurrar och det är svårt att koncentrera sig på jobbet. Med tanke på händelserna igår så känns mina livsval hotade. Hela min identitet känns hotad. Hela meningen med livet känns hotat. Vem är jag utan mina livsval och mina intressen? Ett tomt skal? Ett jävla mähä som bara stirrar in i en vägg? Det här är inte ett dugg kul.
 

Ja, det måste man. Men det varierar hur besvärligt och tidskrävande det behöver vara. En del hus ÄR mer lättskötta än andra. Mitt förra hus var så mycket besvärligare att sköta både inne och ute. Det var HÖGT, och det krävdes en väldigt hög stege eller lift för att man skulle kunna måla högst upp. Till och med maken, som inte är höjdrädd, tyckte att det blev för bra... Med nuvarande hus fixar man det mesta från marken eller med en trappstege... ;)

Förra huset hade två våningar, och det upplevde jag som VÄLDIGT mycket jobbigare att städa än nuvarande pyttehus på knappt 70 kvm (det förra var ca 120 kvm). Jag kan ägna en timme åt att städa detta huset, med resultat att jag har ett välstädat hus. En timmes städning i det förra huset var som en droppe i havet...

Trädgården till nuvarande hus är också mer lättskött. Den förra hade bland annat en tråkig grusgång som var mitt ständiga dåliga samvete. Här räcker det som regel att klippa gräset och dra lite ogräs närmast husväggen.

Summa summarum: Jag lever mycket enklare och bekvämare i nuvarande hus :) .
Jag har bott i åtskilliga hus och aldrig reflekterat över att det skulle vara någon skillnad. Där jag bor är det alltid stökigt för jag stökar till snabbare än jag städar.
 
Just ja, ett hyrt hus kan jag inte sätta upp solceller på.

Det är så galet mycket begränsningar med hyrt hus. Jag har ju bott i åtskilliga och det har alltid varit något fel på dem som jag inte kunnat ändra på, typ fula tapeter, fula köksluckor, fel sorts stril i duschen, trångt kök, dragigt, kalkhaltigt vatten o.s.v. i all oändlighet. I ett eget hus kan man ändra. Det hänger bara på tid, ork och pengar.
 
Just ja, ett hyrt hus kan jag inte sätta upp solceller på.

Det är så galet mycket begränsningar med hyrt hus. Jag har ju bott i åtskilliga och det har alltid varit något fel på dem som jag inte kunnat ändra på, typ fula tapeter, fula köksluckor, fel sorts stril i duschen, trångt kök, dragigt, kalkhaltigt vatten o.s.v. i all oändlighet. I ett eget hus kan man ändra. Det hänger bara på tid, ork och pengar.
Med rätt hyresvärd är jag rätt säker på att man får tapetsera och måla om lite luckor om man har en öppen dialog :)
 
Med rätt hyresvärd är jag rätt säker på att man får tapetsera och måla om lite luckor om man har en öppen dialog :)
Haken är att jag inte vill betala när jag inte äger huset. Jag kan inte heller kretsloppsanpassa huset. Inga solceller och inget att säga till om gällande avloppet. Hur hur fan ska jag klara livet som pensionär om jag måste betala hyra till någon annan? Det går inte ihop. Just den detaljen är en stor knäckfråga som oroar mig väldigt mycket. Jag har bara knappt 21 år kvar till pensionen. Och som jag sa vill jag vara garanterad att aldrig mer behöva flytta mot min vilja. Det har jag gjort tillräckligt många gånger. Jag genuint hatar otryggheten i en hyrd bostad.
 
Haken är att jag inte vill betala när jag inte äger huset. Jag kan inte heller kretsloppsanpassa huset. Inga solceller och inget att säga till om gällande avloppet. Hur hur fan ska jag klara livet som pensionär om jag måste betala hyra till någon annan? Det går inte ihop. Just den detaljen är en stor knäckfråga som oroar mig väldigt mycket. Jag har bara knappt 21 år kvar till pensionen. Och som jag sa vill jag vara garanterad att aldrig mer behöva flytta mot min vilja. Det har jag gjort tillräckligt många gånger. Jag genuint hatar otryggheten i en hyrd bostad.
Vill du bo i huset så får du göra som du gjort hittills, nämligen hitta ett förhållningssätt som får det att fungera. Och vet du vad? Jag tror faktiskt att du kan fixa det. När du skriver hur mycket du lyckats åstadkomma helt på egen hand så blir jag grymt imponerad av dig :)
 
Vill du bo i huset så får du göra som du gjort hittills, nämligen hitta ett förhållningssätt som får det att fungera. Och vet du vad? Jag tror faktiskt att du kan fixa det. När du skriver hur mycket du lyckats åstadkomma helt på egen hand så blir jag grymt imponerad av dig :)
Det är så jag själv tänkt. Att det bara är att hitta sätt som fungerar. Men jag har hamnat i gungning och tvivlar när jag nu hört att jag sannolikt är "defekt" och "inte kan". Tidigare har jag varit som en humla. Humlor vet inte att de egentligen inte kan flyga, men gör det ändå.
 
Det är så jag själv tänkt. Att det bara är att hitta sätt som fungerar. Men jag har hamnat i gungning och tvivlar när jag nu hört att jag sannolikt är "defekt" och "inte kan". Tidigare har jag varit som en humla. Humlor vet inte att de egentligen inte kan flyga, men gör det ändå.
Äh folk säger så mycket att hälften vore för mycket :meh:

Man skall inte lyssna på vad folk säger heller. De har en tendens att lägga hinder i vägen för en bara :p
 
Äh folk säger så mycket att hälften vore för mycket :meh:

Man skall inte lyssna på vad folk säger heller. De har en tendens att lägga hinder i vägen för en bara :p
Jag känner mig i underläge hos psykologen och tar tyvärr åt mig av det han säger.
 
Det är så jag själv tänkt. Att det bara är att hitta sätt som fungerar. Men jag har hamnat i gungning och tvivlar när jag nu hört att jag sannolikt är "defekt" och "inte kan". Tidigare har jag varit som en humla. Humlor vet inte att de egentligen inte kan flyga, men gör det ändå.

Jag har också blivit liknad vid en humla många gånger genom åren, fast då mer att humlor borde inte kunna flyga, men gör det ändå. Inget med betoning på att de "vet inte att de egentligen inte kan". Dina förutsättningar kommer inte ändras till det sämre om du får svart på vitt att du inte borde kunna, det tar ju inte bort att du kan ändå. Det borde ju snarare underlätta gällande verktyg och strategier.
 
Jag har också blivit liknad vid en humla många gånger genom åren, fast då mer att humlor borde inte kunna flyga, men gör det ändå. Inget med betoning på att de "vet inte att de egentligen inte kan". Dina förutsättningar kommer inte ändras till det sämre om du får svart på vitt att du inte borde kunna, det tar ju inte bort att du kan ändå. Det borde ju snarare underlätta gällande verktyg och strategier.
Jag var inte så noga med formuleringen där. Jag tycker båda formuleringarna säger ungefär samma sak. Andemeningen är densamma.
 
Jag övervann min "obotliga" panikångest för att jag gav mig fan på det. Jag lyckades få ett bra jobb trots att jag varit långtidssjuk, saknade utbildning och kontakter/referenser. Och så lyckades jag skrapa ihop pengar och köpa huset jag drömt om i 20 år. Så det är ganska mycket som går om man vill.

Några alternativ till att äga ett hus finns inte. Det där har jag funderat på så många gånger under flera år och jag kan inte få det jag vill på annat sätt.
Ja, visst är det ganska mycket som går om man vill. Det är inte minst du ett bevis på. Men allt går inte, och framförallt inte alltid. Ibland får man acceptera att saker inte går just då.
 
Ja, visst är det ganska mycket som går om man vill. Det är inte minst du ett bevis på. Men allt går inte, och framförallt inte alltid. Ibland får man acceptera att saker inte går just då.
Så är det. Det tog 27 år innan jag kände att jag var kvitt panikångesten. Fram till dess fick jag kämpa på och det verkade ofta helt omöjligt.
 
Jag var inte så noga med formuleringen där. Jag tycker båda formuleringarna säger ungefär samma sak. Andemeningen är densamma.

Fast jag jag tänker att det är lite blottande att du lägger fokus på den delen av liknelsen. Du har ju tidigare varit inne på att det inte känns som någon idé att försöka om du ändå är "defekt", men poängen är ju att om du nu skulle få någon form av diagnos så tar det inte bort allt du kan. Det är isf inget nytt som tillkommit, utan något du klarat av att leva med innan.
 
Det är så jag själv tänkt. Att det bara är att hitta sätt som fungerar. Men jag har hamnat i gungning och tvivlar när jag nu hört att jag sannolikt är "defekt" och "inte kan". Tidigare har jag varit som en humla. Humlor vet inte att de egentligen inte kan flyga, men gör det ändå.
Fast det är en myt, det där om humlorna, det byggde på gammal vetenskap. Och precis som de kan flyga så kan du, du fixar inte livet för att du inte vet att du egentligen inte kan. Du kan, du är bara i en tillfällig svacka.
 
Oj, det krävs nog lite övning om jag ska kunna vara som en gås som allt rinner av ifrån. Jag är nog lite tunnhudad.
Jag har år av träning :rofl:

För att vara lite seriös, skulle man lyssna på alla som säger att ”Det går inte” så skulle mänskligheten fortfarande bo i grottor. ”Vill man så kan man” må vara en klyscha men den stämmer förvånande ofta :)
 
Säga till om avlopp?? Idag måste alla avlopp vara godkända ju. Eller hur menar du??
Det finns en mängd olika avloppslösningar som är godkända. Jag vill välja vilken av dem det ska vara då jag inte tycker att alla godkända system är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 350
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 719
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 693
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp