Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Se över priset, ge mer information t ex om vad den legat på för häst innan, fundera på hur du kan göra den mer attraktiv i en säljares ögon t ex. Jag t ex valde att erbjuda en form av öppet köp, så de kunde provrida sadeln - vilket gav en avgörande skillnad för intresset.

Sålde en KenTaur Medea, i nyskick, använd 3 månader. Marknaden är översvämmad av sådana, bara sadelmagasinet hade 2 st inne. Dessutom var min i 16.5". Jag la mig under deras pris, och erbjöd samma service (öppet köp 1 v), och så annonserade jag även på facebook.

Såldes på tre veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Ah, okej. Hur mycket skulle ni värdera dom till?

Eller ska jag bara slänga in dom i en butik och se vad jag kan få i inbyte?

Titta vad andra ligger på. Det ligger flera sadlar av samma märke och modell som dina till salu för 10 - 15 000 kr ungefär. Då betalar knappast en säljare 5 - 10 000 kr till just för din, ens om det är precis den sitsstorleken de vill ha.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

I Stockholm finns det ju flera bra alternativ för dig, dels s*delm*g*sinet där man kan lämna in till försäljning, dels lämna den som inbyte eller till försäljning hos en del av de tyngre SADELMAKARNA i trakten.

Sen kan man ju lämna in till andra butiker också, men fördelen med ovanstående är att de oftare kan få en mellandyr begsadel såld till ett bättre pris, än vad de mindre butikerna brukar kunna göra där de ofta har bättre flöde på sadlar i den billigare begkategorin (dvs under 10000).

PM'ar dig.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Skulle tro det är sadelmagasinet TS kikat hos, de tar 20% i provision (och minst 2000 kr), vilket TS tycks anse är dyrt/inte vill förlora.

Samtidigt, det är väl värt att fundera på om det inte är värt det. Säg sadeln säljs för 15 000 kr, 20% av det = 3000 kr. För att slippa annonsera, skicka, lämna ut på prov osv. Enda insatsen man själv gör är skicka ner eller lämna in sadeln till dem, sen sköter de ju allt. Och 12 000 kr i handen.

Jag tror, och nog viktigare ju dyrare sadel man säljer, att det är viktigt att ge presumtiva köpare möjlighet att provrida. Annars når man tyvärr BARA de köpare som VET att de vill ha en sadel av märke y, modell x, bomvidd si och säte så. De är ganska få. Man missar alla de som mycket väl skulle kunna tänka sig att lägga ett antal tusen kronor på en sadel om den passar, men som inte vet om/att just modell x i bomvidd si ligger som en liten smäck på hästen.

Ska de chansa på 10-15 tusen drar sig de flesta. Chansar de på några hundralappar i frakt kan många, många fler tänka sig att prova.

Det finns ju en anledning sadelmagasinet och liknande inte bara överlevt utan tycks blomstra - möjligheten att provrida till en liten kostnad, säkerheten i att göra affärer med ett etablerat företag och inte en privatperson osv. Och det är som någon skrev svårare sälja sadel privat nu än för 10 år sen, anledningen tror jag till STOR del är de företaget som erbjuder sig att skicka sadeln varhelst i landet och låta dig provrida innan du bestämmer dig. Så kan eller vill man inte matcha det - då har man en enorm konkurrensnackdel.

Sadlar i TS prisklass skulle jag tveklöst lämna in och anse värt de tusenlappar jag "tappar" på det, jmf med böket att försöka sälja själv.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Som många andra redan skrivit, sänk priset :)

Kolla runt vad andra tar för sin sadel i samma årsmodell och skick.


Personligen om jag hade varit ute efter en dyr sadel så köper jag hellre av företag än privatperson. OM inte priset är mycket bättre såklart.

Sen kan jag dra öronen åt mig om det står en sak i annonsen, och bilden säger emot det.
Om den ser ut som ny ska det inte finnas stigläderskav på t.ex :)
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Fördelen med Sadelmagasinet och andra butiker vad de nu heter. Är att när man ska köpa sadel, åker man dit och hämtar ett gäng, och så hem och provrider och väljer. Jag skulle aldrig köpa på annons, eller jo, om jag visste exakt vad jag skulle ha. Och jag misstänker att de flesta vill kunna prova på hästen.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Håller själv på att leta bättre begagnad sadel till ett par av mina hästar. Men ser när jag kollar annonser att det är väldigt många sadlar som ligger prismässigt på 15000-25000 kr vilket jag tycker är alldeles för högt pris för mig. Sen ser man likvärdiga sadlar (märke, skick, ålder) som kan ligga 5 000-10 000 kr billigare. Självklart så är ju en sån sadel mer intressant för mig.
Och de gånger jag har köpt sadlar på annons så har jag slagit till när jag har hittat just dessa sadlar till mycket billigare pris och då har de både varit i så gott som nyskick och jag har dessutom fått provat att rida med dom och i två av fallen så har då även säljaren kommit till stallet med sadeln, men det förutsätter ju då att säljaren inte bor så långt bort :-) Men sånt har varit och är avgörande för mig.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Jag hade jättelätt att få sålt en av mina sadlar nu, dock ett attraktivt märke, Antares.
Tror det är mycket det som avgör, många märken som är lite "ute" blir också svårsålda.
 
Sv: Svårt att sälja sadlar i dagens läge??

Jag har lämnat in mina sadlar till Strömsholms Sadelmakeri och dom sålde båda på drygt en vecka. Båda var ganska dyra (Amerigo, 18000 kr/st). Dom tar 20% och det är det verkligen värt, för jag skulle aldrig lyckas få ut så mycket om jag hade sålt dem själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: kurakosz
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp