Svårt att sova

TheRedLightning

Trådstartare
Då var det dax igen. Haft en skitnatt där jag inte kunnat somna, trots att jag blundade inte tänkte på något och försökte slappna av. Va rejält trött innan jag la mig.

Om jag inte missminner mig är det 2:a natten från lördag till söndag som det händer. Enda gemensamma nämnare på dessa har varit bastubad och lite alkohol, samt sovit i killens säng (som min rygg inte gillar).
Alkoholen i sig tror jag inte är boven, har kunnat sova ändå tidigare nätter.
Men det kanske har ändrats.

Det sitter en luftvärmepump på utsidan av sovrumsväggen (låter ibland som ett flygplan). Tror inte det är den heller som påverkar, då jag kan sova andra nätter.

Båda dessa nätter när det hänt har det känts som om jag inte fått sova någonting. Har troligen sovit väldigt ryckigt.
Funderar mest på vad jag kan försöka göra själv eller om ja måste belasta vården och höra va det kan va.
 
Är det att du sover borta? Eller du sover lika uselt hemma hos dig emellanåt?

Själv har jag upptäckt att jag inte längre kan sova på hotell (eller borta kanske? Har inte sovit borta annat än på hotell). Det är ju pissjobbigt eftersom det antingen är p g a avkoppling jag åker iväg, eller p g a jobb (och behöver vara allert dagen därpå).
 
Sov dåligt första nätterna när ja va hos killen, men hade kommit över det. Visst brukar ta lite längre tid att somna än hemma (kan förvisso ta lång tid hemma också men bara ibland).
Nästa helg ska vi sova på hotell, får se hur jag sover då.
Brukar generellt sett sova dåligt första natten jag sover på ett nytt ställe, blir inte likadant när man återkommer till samma ställe senare. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.
 
Sov dåligt första nätterna när ja va hos killen, men hade kommit över det. Visst brukar ta lite längre tid att somna än hemma (kan förvisso ta lång tid hemma också men bara ibland).
Nästa helg ska vi sova på hotell, får se hur jag sover då.
Brukar generellt sett sova dåligt första natten jag sover på ett nytt ställe, blir inte likadant när man återkommer till samma ställe senare. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Men sover du dåligt hemma?
 
Jag är också inne i ett skov med dålig sömn. Vaknar, oftast pga katten, vid 2-3 varje natt och kan sen inte somna om förrän strax före jag ska gå upp. Inatt var jag vaken från ca 1.30 till runt 4. Sen sov jag lätt fram till 7.30 då dottern vaknade. Helt jäkla hopplöst! Vissa nätter lyckas jag somna om relativt fort om jag byter säng (lägger mig i gästrummet) alt startar iPaden (på lägsta nivån av ljus och inget ljud) och tittar på ngn lugn serie.

1177 har en sida ”sömnskolan” som är rätt bra.
 
Om det alltid är natt mot söndag som spökar - hur mycket sover du natt mot lördag? Jag har en tendens att ta lite för mycket sovmorgon, i mitt fall speciellt på söndagsmorgnar, med följden att jag ofta sover dåligt natt mot måndag. Jag har sovit för mycket dygnet innan helt enkelt.
 
Alkohol får mig oftast att sova kasst och ryckigt, iaf om jag druckit nära innan jag gått och lagt mig. Löst det förut med att ha några timmar mellan vinet och sängen, numera dricker jag inte alls.
Jag kan numera inte dricka nånting utan att min sömn störs i någon mån, när jag var yngre (40 år numera) så kunde jag göra som du.
 
Om det alltid är natt mot söndag som spökar - hur mycket sover du natt mot lördag? Jag har en tendens att ta lite för mycket sovmorgon, i mitt fall speciellt på söndagsmorgnar, med följden att jag ofta sover dåligt natt mot måndag. Jag har sovit för mycket dygnet innan helt enkelt.
Ingen sovmorgon på lördagen. Har ridlektion kl 9 och går upp 7:30, vaknar runt 5-6 vanlig tid men går inte upp och somnar ibland om.
 
Jag är också inne i ett skov med dålig sömn. Vaknar, oftast pga katten, vid 2-3 varje natt och kan sen inte somna om förrän strax före jag ska gå upp. Inatt var jag vaken från ca 1.30 till runt 4. Sen sov jag lätt fram till 7.30 då dottern vaknade. Helt jäkla hopplöst! Vissa nätter lyckas jag somna om relativt fort om jag byter säng (lägger mig i gästrummet) alt startar iPaden (på lägsta nivån av ljus och inget ljud) och tittar på ngn lugn serie.

1177 har en sida ”sömnskolan” som är rätt bra.
Jag har förvisso haft i princip varje natt där jag vaknat runt 2-3 och behövt gå upp å gå på toan. Hade problem med det tidigare men lyckades lära mig att komma över det, men nu är det tillbaka.
Försöker jag ignorera det och försöker somna igen går det inte och måste gå upp och gå på toan. Ibland kan jag somna om även om det ibland kan ta väldigt lång tid.
 
Jag har haft sömnstörningar hela livet och fått diverse medicinska behandlingar när det varit som värst. Men det som faktiskt fungerar allra bäst är hörlurar med ljudböcker. Även om jag inte somnar på en gång så vilar jag, men det är väldigt ovanligt att jag inte somnar inom 30 min. Hörlurarna stänger ute andra ljud vilket är en fördel när jag sover med min tandgnisslande partner. bland kompletterar jag med spikmatta men det går ju bara när jag är själv.

Jag vaknar också vid 3 ganska ofta. Kan känna mig ganska pigg då men är katastroftrött när jag vaknar igen två timmar senare. Tror att det är ganska vanligt.
 
Jag har haft sömnstörningar hela livet och fått diverse medicinska behandlingar när det varit som värst. Men det som faktiskt fungerar allra bäst är hörlurar med ljudböcker. Även om jag inte somnar på en gång så vilar jag, men det är väldigt ovanligt att jag inte somnar inom 30 min. Hörlurarna stänger ute andra ljud vilket är en fördel när jag sover med min tandgnisslande partner. bland kompletterar jag med spikmatta men det går ju bara när jag är själv.

Jag vaknar också vid 3 ganska ofta. Kan känna mig ganska pigg då men är katastroftrött när jag vaknar igen två timmar senare. Tror att det är ganska vanligt.
Jag har kroniska, svåra sömnstörningar som medicineras. Men precis som du kör jag också lurar med antingen musik eller ljudbok. Det stressar ner mig och stänger ute tex sambos snarkande eller andra ljud iaf till stor del. Så bra!
 
Natten till idag har jag sovit som en stock, inte gått på toan under natten. Vaknade när killen vaknade å gick på toan men gick inte upp själv och somnade om.
Utmanat blåsan lite då ja la mig med en liten nödig känsla, men visste att det bara rörde sig om några droppar.
Är lite kissenödig nu på morgonen men inte så att blåsan känns som den håller på att spricka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 549
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ De senaste 3 veckorna har jag max kunnat sova 2-2,5 h i sträck. Ibland kan jag då vara vaken 1-3 h och sova yttligare 2-2,5 h. Men...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 039
Senast: SiZo
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp