Fast så är det ju inte, folk får inte ens måla sitt gula hur rött utan att be om bygglov. Man får inte sätta sin bod för nära staketet och inte bygga ett högt torn osv.Jag håller med, och min analys är att det, i alla fall delvis, handlar om ägandet och de ekonomiska incitamenten. De flesta tycker att den som äger skogen ska få göra vad den vill med det. Så är det ju med andra saker vi äger.
Man får inte fylla sin pool hur som helst i många orter.
Man kan inte ha en bil som ser ut hur som helst och inte köra runt med långa pinnar som sticker ut ur den utan vimpel.
Man kan inte ha ett totalt vrak till husbåt vid bryggan även om man betalar för platsen.
Man kan inte på en vanlig tomt lagra gamla husvagnar och skrot i stora mängder.
Snart får man inte köpa och odla Parkslide på sin villatomt och man får inte ha mer än typ tre höns och ingen tupp. Get och gris och liknande får man inte ha på radhustomten.
Man kan inte ha sin häst i stall med för lågt tak osv. Man behöver staket för sina djur, men inte vilket som helst.
Man får inte mata björnar och vildsvin på tomten i tättbebyggt område.
Man måste hålla kontroll på sin hund eller ha den kopplad.
Man får inte använda sin åkermark för att dumpa avfall utan att fråga först och såvitt jag vet kan man inte bebygga sin åkermark hur som helst.
På cykeln måste man ha bromsar och reflexer.
Nästan ingenting, som är av hygglig storlek, utom skogen får man göra vad man vill med.
Det är liksom ok att hoppa på sin mobiltelefon eller riva sönder sina böcker typ, i övrigt tenderar det finnas en del regler.