Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt 192 medlemsländer i FN ... Och som någon sa vi är inte närmast, vi är inte längst ifrån. Vi tar emot så många vi anser vi har möjlighet att ge ett bra liv, där vi kan hjälpa dem att lära sej Svenska, få jobb och utbildning. Vill de återvända ska vi självklart hjälpa till med det. Vill de stanna så har vi en myndighet som jobbar med att se över om de ska få det eller inte.
Och sen slänger vi ut dem, när de lärt sig svenska, har jobb och utbildning?

Och sen slänger vi ut dem, när de lärt sig svenska, har jobb och utbildning?

Om de inte har skäl nog att vara kvar så är det så. En vinst för landet som får tillbaka arbetsför och utbildad medborgare. Som de svenskar som blir utkastade från USA. Då får de komma tillbaka till Sverige och jobba här i stället...

Precis som rasist. Det biter liksom inte längre
Jag tycker överlag att vi ser ett överdrivet intresse för vilka personer som är eller inte är rasister. Inte minst från personer som upplever behov av att försvara sig mot den beskyllningen.

Snarare borde vi prata om rasistiska strukturer och om att (undvika att) reproducera sådana strukturer. Konstigt nog frågar aldrig personer som känner sig beskyllda för att vara rasister vad och hur de skulle kunna göra för att undvika att tolkas så, och för att undvika att reproducera rasistiska strukturer. Det verkar viktigare för dem att skuldbelägga dem de känner sig kritiserade av, än att resonera om problematiken. Samtidigt som ju reaktionerna ändå tyder på att man håller med om att rasism är något dåligt. Jag tycker att det hela är ganska konstigt.

Om de inte har skäl nog att vara kvar så är det så. En vinst för landet som får tillbaka arbetsför och utbildad medborgare. Som de svenskar som blir utkastade från USA. Då får de komma tillbaka till Sverige och jobba här i stället...
Tillbaka? Många av de här ungdomarna har inte bott i landet de utvisas till, eller under sina allra första levnadsår. Tillbaka, är inte en rimlig beskrivning av situationen.

Tror inte att det sänds offentligt, vilket jag tycker är rimligt att de får ta sig igenom detta själva. Det är riktiga människor det handlar om, som vigt en stor del av sitt liv åt att försöka göra vårt samhälle och vår framtid bättre, oavsett vilken sida i denna uppslitande konflikt man står på. Det är inte en dokusåpa, castad för att popcornälskande tittare ska ha sitt helgnöje.
Jodå finns på tuben :grin: å det är kaos o irriterat

Jag tycker överlag att vi ser ett överdrivet intresse för vilka personer som är eller inte är rasister. Inte minst från personer som upplever behov av att försvara sig mot den beskyllningen.

Snarare borde vi prata om rasistiska strukturer och om att (undvika att) reproducera sådana strukturer. Konstigt nog frågar aldrig personer som känner sig beskyllda för att vara rasister vad och hur de skulle kunna göra för att undvika att tolkas så, och för att undvika att reproducera rasistiska strukturer. Det verkar viktigare för dem att skuldbelägga dem de känner sig kritiserade av, än att resonera om problematiken. Samtidigt som ju reaktionerna ändå tyder på att man håller med om att rasism är något dåligt. Jag tycker att det hela är ganska konstigt.

Du menar att ni ska jobba för att utbilda högerblocket i att ett ökat asylsökande gynnar Sverige ?

Jag tror det finns forskning som pratar både för och emot där. Det beror helt enkelt fortfarande vilken forskning man tror på.

Om personer vill kalla mej rasist eller inte är upp till den personen, hur ska jag kunna hindra personen ? Att bli kallad rasist är tom lägre skällsord än hora och många andra skällsord som används för att försöka tysta en. Den personen har inte gått i mina skor. Så hur ska den kunna veta hur jag känner ? Och bryr mej då helt enkelt inte om hur jag uppfattas. De som känner mej vet vart jag står. De som frågar får svar. Utifrån svaren som tolkas hos den enskilde så kan 2 olika personer som pratar med mej tolka mitt svar helt olika. Är man redan i "alla som är emot invandring är rasister" spelar det då ingen roll om jag säger annorlunda. Då jag är emot massinvandring i Sverige ! Om jag anses vara rasist enligt någon så är det dennes tolkning av rasism, min tolkning är annorlunda. Jag tror tom rasism SKA tolkas annorlunda än så.

Rasism innebär att människor värderas olika eller diskrimineras baserat på bakgrund, hudfärg, religion eller kultur, ofta grundat på fördomar och idén om att människor kan delas in i raser med olika egenskaper. Det kan uttryckas genom individuella kränkningar eller som strukturell rasism inbäddad i samhället.

Mötet är digitalt och ajourneras hela tiden pga strul. Man kommer ingen stans o jag börjar tröttna :meh:. Trodde det skulle vara fysiskt i nån aula.

Ls stora digitala möte kl 17.00 dras med teknikstrul.
Nytt försök att starta mötet 17.50.
Vilken västgötaklimax om mötet inte går att genomföra...

Spännande fortsättning oavsett hur beslutet blir. Det finns ingen motkandidat så de som inte instämmer får anmäla reservation eller meddela att de inte deltar i beslutet.

Appropå ordet "rasist" i just andemeningen att försöka "shamea" folk, det har nog för de som använder ordet väl lättvindigt gjort att det tappat den "klangen" ni är ute efter. Samma med brunhögern och vad nu Tidöregeringen kallas.
Nu har alla som röstar "brunblått" fått höra det i några år, och vet ni jag tror inte folk bryr sej om vad ni säger längre. De som röstar "brunblått" gör det av flera anledningar, ibland kanske inte ens enbart pga invandringen, utan helt enkelt för en inte vill rösta "rödgrönt". Observera att "brunblå" sidan inte öknamnar den rödgröna sidan.

Så "fula ord/namnkallning" mm kommer när de som inte tycker likadant inte har fler argument att diskutera med. Då kommer rasistkortet. Oavsett det är så eller inte.

Appropå ordet "rasist" i just andemeningen att försöka "shamea" folk, det har nog för de som använder ordet väl lättvindigt gjort att det tappat den "klangen" ni är ute efter. Samma med brunhögern och vad nu Tidöregeringen kallas.
Nu har alla som röstar "brunblått" fått höra det i några år, och vet ni jag tror inte folk bryr sej om vad ni säger längre. De som röstar "brunblått" gör det av flera anledningar, ibland kanske inte ens enbart pga invandringen, utan helt enkelt för en inte vill rösta "rödgrönt". Observera att "brunblå" sidan inte öknamnar den rödgröna sidan.

Så "fula ord/namnkallning" mm kommer när de som inte tycker likadant inte har fler argument att diskutera med. Då kommer rasistkortet. Oavsett det är så eller inte.
Funderar på varför det är så viktigt att framföra argumenten just i detta forum där "fula ord/namnkallning" väl inte förekommer i nån omfattning?

Funderar på varför det är så viktigt att framföra argumenten just i detta forum där "fula ord/namnkallning" väl inte förekommer i nån omfattning?
Jag har typ aldrig kallat någon rasist i direkt tilltal, tror jag (utom min svåger en gång när jag var mer än salongs), däremot händer det ju att jag benämner tex politiska förslag som rasistiska. Det är ju ett enkelt och effektivt sätt att säga vad man tycker, ibland. De som protesterar mot benämningen, bör egentligen kunna ta för givet att det ska väldigt mycket till för att man ska ändra uppfattning. Eftersom ordet rasistiskt är så starkt. Man går inte från den uppfattningen till att det nog är rätt ok ändå, om man inte förhastade sig extremt mycket.

Ls stora digitala möte kl 17.00 dras med teknikstrul.
Nytt försök att starta mötet 17.50.
Vilken västgötaklimax om mötet inte går att genomföra...

Spännande fortsättning oavsett hur beslutet blir. Det finns ingen motkandidat så de som inte instämmer får anmäla reservation eller meddela att de inte deltar i beslutet.
Jag började leka med tanken på att någon riktig liberal saboterar. Men sabotage är inte det mest liberala jag kan komma på. 😁

Utmaningen med just flyktingar är att snabbt kunna skydda våra medmänniskor som måste fly. Sen kommer frågan om att kunna göra det till rimliga villkor. Därefter kommer frågan om vilka behov vi har som kan matchas med personer som önskar stanna.

Sen när det gäller arbetskraftsinvandring så tycker jag det är nåt slags höjd i egoism att vi bara ska ta in högutbildade experter, personer som ofta verkligen behövs i sina hemländer. Det behövs ordning och reda och möjlighet att få långsiktiga förutsättningar att bygga sitt liv på ny plats, så plocka gärna undan idén om att allt ska byggas på tillfälliga tillstånd, godtyckliga vandelsprövningar och hot om utvisningar. Hela idén om att vi ska sänka attraktionskraften för arbetskraft från andra länder är vajsing.

Vi ska såklart bygga ett samhälle som vi kan vara stolta över, även i perspektiv som kommer utifrån.
Tack för det inlägget!🙏

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka