Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bigitta Ohlsson byter till C.
Se där en gammal folkpartist som lämnar skeppet.
Ja, redan inför förra valet ömmade jag lite för kategorin "anständiga borgerliga väljare". Endast c såg ut att återstå för dem. C ökade inte på ett chockartat vis i det valet, vilket tyder på att den där kategorin är oroväckande liten. Sen fattar jag ju att c kan innebära olika typer av identitetskriser för många, tex alla de borgerliga som inte är skolade i folkrörelser, eller är väldigt urbana av sig. Och en del ur kategorin har nog gått, eller är på väg, till s (även det med identitetskriser).

Att Ohlsson tillhör kategorin, förvånar ju inte. Men hur schysst är det att hon kandiderar nu när c bytt ledare lite väl ofta på sistone, tycker du?

Ja, redan inför förra valet ömmade jag lite för kategorin "anständiga borgerliga väljare". Endast c såg ut att återstå för dem. C ökade inte på ett chockartat vis i det valet, vilket tyder på att den där kategorin är oroväckande liten. Sen fattar jag ju att c kan innebära olika typer av identitetskriser för många, tex alla de borgerliga som inte är skolade i folkrörelser, eller är väldigt urbana av sig. Och en del ur kategorin har nog gått, eller är på väg, till s (även det med identitetskriser).

Att Ohlsson tillhör kategorin, förvånar ju inte. Men hur schysst är det att hon kandiderar nu när c bytt ledare lite väl ofta på sistone, tycker du?
Fast hon kandiderar inte till partiledarposten utan till riksdagen, så jag förstår nog inte invändningen?

Birgitta Ohlsson från pressträffen:
"
Hon säger att det främst är tre anledningar som fått henne att återvända till politiken.

– Mina tre t:n: Mina tumörer, Trump och Tidöavtalet.

Birgitta Ohlsson säger att hon ”glidit ifrån” Liberalerna ideologiskt.

– Liberalerna har valt en väg som jag inte delar, där samarbetet med ett nationalistiskt parti har blivit viktigare för att överleva än att försvara de värderingar som definierar liberalismen.

Efter förra veckans tvärvändning om SD i regering hade många internt i Liberalerna hoppats att Birgitta Ohlsson skulle göra comeback – och utmana Simona Mohamsson om partiledarposten.

Men Ohlsson sa nej till det häromdagen.
"

Självklart! Men då gäller det ju att alla anser att en spade är en spade och inte att någon säger spade om en kratta.

Ja det kan i allra högsta grad vara påhittat men mer troligt att du kallar någon eller något för rasist /rasistiskt är för att sätta etiketter för att markera avstånd än för att faktiskt själv behöva beskriva något konkret.
Du känner verkligen inte mig. Vilket är förståeligt för att detta är ett internetforum.

Jag sätter inte etiketter på människor. Jag beskriver min erfarenhet och min uppfattning. Det har noll och intet med min person att göra. Jag behöver inte framhäva mig själv.

Konkret? Ja, vad sägs om den äldre man som klagade på att det var alldeles svart på vår gågata. År han rasist. Ja definitivt. Eller den som sa till en bostadssökande att i just det området ville de inte ha sådana som hon. Sökanden bar sjal.

Fast hon kandiderar inte till partiledarposten utan till riksdagen, så jag förstår nog inte invändningen?
Okej, jag läste för fort. Mea culpa.

(Först läste jag att hon kandiderar mot Mohamsson. Uppenbarligen sker allt så fort nu att jag läser som en kratta.)

Synd på ett vis, för jag såg fram mot @tanten s resonemang. 🤷

Självklart! Men då gäller det ju att alla anser att en spade är en spade och inte att någon säger spade om en kratta.

Ja det kan i allra högsta grad vara påhittat men mer troligt att du kallar någon eller något för rasist /rasistiskt är för att sätta etiketter för att markera avstånd än för att faktiskt själv behöva beskriva något konkret.
Tror du på riktigt att @tanten inte kan hantera de grundläggande politiska termerna på ett rimligt sätt? Du har väl sett henne på forumet i decennier? Utan att känna henne vet jag att hon är folkrörelseskolad i sådant. Ett sant privilegium att vara det, faktiskt.

Det som är farligt är ju höga skatter och hämmandet av företagandet. Dessutom vill man ju inskräka människors rätt att tänka och själva välja vad som är bäst för familjen. Det ska staten sköta. Företag flyttar utomlands och individen ska vara beroende av staten. Marknadsekonomi och kapitalism ska inte finnas. Allt detta gör ju att det blir farligt.

Under den värsta sossetiden var ju mer eller mindre hela den svenska handelsflottan utflaggad och det lönade sig inte att arbeta och Astrid Lindgren fick betala 102% i skatt för sitt företagande.
Det där är bara dimridåer, precis sånt som tillåts kastas runt och som verkligen inte betyder någonting.

Vilka höjda skatter är farliga och på vilket sätt?
Hur hämmas företagandet?

Att hämma människors rätt att tänka själva och välja vad som är bäst familjen - det upplever jag nog att högern har mycket mer som sin paradgren. Är det någon som vill begränsa enskilda människors rätt att leva sina liv precis som de önskar så är det ju högern. Annars får du utveckla på vilket sätt vänsternkanten hämmar människors rätt att tänka och deras individuella frihet.

Var i Vänsterpatiets eller MP:s partiprogram står det att marknadsekonomin eller kapitalismen inte ska få finnas och varför är det i så fall dåligt med deras förslag?

Menar du alltså att man tänker att vänsterkanten bedriver samma politik som de (S) gjorde 1976? Ska vi då anta att SD:s politik idag är det samma som Bevara Sverige svenskt drev på 70-talet?

Nej, vad det livsfarliga skulle vara när s är hängivna anhängare av "stram flyktingpolitik" är oklart. Snarare råder ju en skriande brist på politiska förslag som skiljer sig från Tidölagets.
Eller ja, "stram flyktingpolitk" är ju uppenbarligen livsfarligt för många. Men det är ju inte så tex Mohamsson menar. (Vilket faktiskt är en smula förvånande när man har en förälder som är palestinsk flykting, tycker jag. Just palestinier har ju inte helt sällan en identitet som flyktingar i generationer, de kommer inte ur positionen som flyktingar, i många fall.)

Jag köper rakt av att undvika öknamn på politiker. Men då borde det och finnas en försiktighet med att slentrianmässigt kalla meningsmotståndare för “rasister”, “fascister” och “nazister”. Det är starka begrepp med historisk tyngd. Du tillhör bukes toppskikt när det kommer till att slentrianmässigt använda dig av fascist nazist, rasist kortet. Och på ditt inlägg verkar det inte som du är beredd att släppa de här korten heller.

Men då måste samma princip gälla konsekvent. Att kalla politiska förslag, partier eller enskilda människor för “rasistiska”, “fascistiska” eller “nazistiska” är inte heller neutrala beskrivningar – det är starka värdeomdömen som kräver tydliga argument. Klarar du det? :sneaky:
Du menar alltså att SD och dess representanter inte för en rasistisk politik?

Jag brukar höra och se dem regelbundet, i synnerhet på kommunnivå, uttrycka rasistiska och kvinnofientliga åsikter.

Det finns också en intressant strävan hos SD och dess representanter, att eliminera sådan offentlig statistik, som gör att man visa på rasism och bristande jämställdhet.

Inte sällan går SD och dess representanter betydligt längre än att vara "lite smårasistiska", utan visar på ganska stort förakt för människor.

Ska man alltså inte få kalla rasister för rasister, eftersom du upplever det som obehagligt?

Riksdagen röstade nyss JA till nya lagen säkerhetsförvaring. C röstade NEJ och MP la ner sina röster. Men hur röstade S o V då?

Redan 15 april i år börjar lagen gälla. Alltså flera år tidigare än vad det var tänkt.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1468564-sakerhetsforvaring-klubbad-fangelse-pa-obestamd-tid
Lagrådet: "Proportionalitet och likabehandling Förslaget om säkerhetsförvaring innebär att den dömde kommer att hållas frihetsberövad längre tid än vad som motsvararstraffmätningsvärdet av hans eller hennes brottslighet. Detta motiveras av intresset av att motverka att personer som begått mycket allvarliga brott och som är återfalls benägna inte ska friges så länge det föreligger en påtaglig risk för att de kommeratt återfalla i allvarlig brottslighet. Från principiella utgångspunkter är ett sådant system svårt att förena med de principer omproportionalitet och likabehandling som under flera decennier varitrådande inom svensk straffrätt. Förslaget är därigenom ett uttryck för en ny kriminalpolitisk inriktning, där intresset av proportionalitet och likabehandling får stå tillbaka för behovet av det som i lagrådsremissen beskrivs som ”samhällsskydd”. Lagrådet återkommer till dessa frågor under rubriken Tidpunkten för villkorad utslussning."

Rättssäkerhetsaspekter En påföljd av det aktuella slaget förutsätter att domstolen när dentar ställning till om påföljden ska bestämmas till säkerhetsförvaring kan göra en pålitlig bedömning av risken för att den tilltalade återfaller i brott. Lagrådet är för sin del inte övertygat om att domstolen kommer att kunna göra en säker återfallsprognos. En typ av återfallsprognos görs förvisso redan i dag i ärenden om omvandling av livstidsstraff. Den prognosen kan dock grundas på bland annat de erfarenheter som Kriminalvården har av den dömdes fleråriga vistelse i anstalt. Möjligheten att göra en pålitligåterfallsprognos förefaller vara betydligt sämre i ett vanligt brottmål– och detta även om domstolen tar in det slag av utredning som enligt lagrådsremissen ska eller kan tas in. Det går alltså inteatt bortse från risken för att en person, till följd av en felaktig bedömning av återfallsrisken, kommer att hållas frihetsberövad betydligt längre än vad som är påkallat med hänsyn tillstraffmätningsvärdet.

osv... sällan skådad sågning

Du menar alltså att SD och dess representanter inte för en rasistisk politik?
Och här halkar skogaliten in på ett bananskal från vänstern. Jag har inte ens nämnt Sverigedemokraterna i mitt inlägg. Jag pratar om hur begrepp och ord används i debatten generellt.
Jag brukar höra och se dem regelbundet, i synnerhet på kommunnivå, uttrycka rasistiska och kvinnofientliga åsikter.
Jag tror dig. Men jag saknar samma vilja att granska problematiska uttalanden eller värderingar från vänstern som också har en betydande del av sin väljarbas med kvinnofientliga, homofobiska och terror romantiska åsikter......
Det finns också en intressant strävan hos SD och dess representanter, att eliminera sådan offentlig statistik, som gör att man visa på rasism och bristande jämställdhet.
Ett långtgående påstående! Kan du peka på beslut där Sverigedemokraterna vill “eliminera statistik” i syfte att dölja rasism eller ojämställdhet?
Inte sällan går SD och dess representanter betydligt längre än att vara "lite smårasistiska", utan visar på ganska stort förakt för människor.
Jaha.....hur då?
Ska man alltså inte få kalla rasister för rasister, eftersom du upplever det som obehagligt?
Jo du får kalla rasister för rasister så mycket du vill eftersom du säkerligen mår bra av det. Starka ord kräver att man också kan visa varför de stämmer i det enskilda fallet. Ungefär som en man jag diskuterar med väljer att kalla mig för hora för jag käftar emot fast jag inte är någon hora.

Och här halkar skogaliten in på ett bananskal från vänstern. Jag har inte ens nämnt Sverigedemokraterna i mitt inlägg. Jag pratar om hur begrepp och ord används i debatten generellt.

Jag tror dig. Men jag saknar samma vilja att granska problematiska uttalanden eller värderingar från vänstern som också har en betydande del av sin väljarbas med kvinnofientliga, homofobiska och terror romantiska åsikter......

Ett långtgående påstående! Kan du peka på beslut där Sverigedemokraterna vill “eliminera statistik” i syfte att dölja rasism eller ojämställdhet?

Jaha.....hur då?

Jo du får kalla rasister för rasister så mycket du vill eftersom du säkerligen mår bra av det. Starka ord kräver att man också kan visa varför de stämmer i det enskilda fallet. Ungefär som en man jag diskuterar med väljer att kalla mig för hora för jag käftar emot fast jag inte är någon hora.
Tyvärr kan jag inte svara detaljerat på vissa av dina frågor utan att outa mig.

Men eftersom det i kommunpolitiken förekommer både debatter och beslut t.ex. angående om, och i vilken mån man ska samla in statistik och hur denna ska användas, och det går att höra hur folk som ffa representerar SD uttrycker sig, och vilka yrkanden som de har, så får det räcka som svar.
Man försöker alltså aktivt stoppa statistikinsamlande som kan belysa uttryck för rasism och bristande jämställdhet när man analyserar datat.

Jag har personlig erfarenhet av detta sedan en längre tid.

Vad är förresten "vänstern"? Det blir ett extremt svepande uttryck där i princip allt "till vänster om Adolf Hitler" kan inrymmas.
Förtydliga tack.

Kan du ge några exempel, t.ex. en länk till tidningsartikel eller liknande, eller tillräckligt väl beskriva några exempel på "den homofobiska, kvinnofientliga vänstern"? Terrorromantik, vore också bra om du beskriver bättre. Är att vara negativ till Israels terror mot befolkningen i Gaza terrorromantik?
Några bra belagda exempel från medier vore toppen!

Lagrådet: "Proportionalitet och likabehandling Förslaget om säkerhetsförvaring innebär att den dömde kommer att hållas frihetsberövad längre tid än vad som motsvararstraffmätningsvärdet av hans eller hennes brottslighet. Detta motiveras av intresset av att motverka att personer som begått mycket allvarliga brott och som är återfalls benägna inte ska friges så länge det föreligger en påtaglig risk för att de kommeratt återfalla i allvarlig brottslighet. Från principiella utgångspunkter är ett sådant system svårt att förena med de principer omproportionalitet och likabehandling som under flera decennier varitrådande inom svensk straffrätt. Förslaget är därigenom ett uttryck för en ny kriminalpolitisk inriktning, där intresset av proportionalitet och likabehandling får stå tillbaka för behovet av det som i lagrådsremissen beskrivs som ”samhällsskydd”. Lagrådet återkommer till dessa frågor under rubriken Tidpunkten för villkorad utslussning."

Rättssäkerhetsaspekter En påföljd av det aktuella slaget förutsätter att domstolen när dentar ställning till om påföljden ska bestämmas till säkerhetsförvaring kan göra en pålitlig bedömning av risken för att den tilltalade återfaller i brott. Lagrådet är för sin del inte övertygat om att domstolen kommer att kunna göra en säker återfallsprognos. En typ av återfallsprognos görs förvisso redan i dag i ärenden om omvandling av livstidsstraff. Den prognosen kan dock grundas på bland annat de erfarenheter som Kriminalvården har av den dömdes fleråriga vistelse i anstalt. Möjligheten att göra en pålitligåterfallsprognos förefaller vara betydligt sämre i ett vanligt brottmål– och detta även om domstolen tar in det slag av utredning som enligt lagrådsremissen ska eller kan tas in. Det går alltså inteatt bortse från risken för att en person, till följd av en felaktig bedömning av återfallsrisken, kommer att hållas frihetsberövad betydligt längre än vad som är påkallat med hänsyn tillstraffmätningsvärdet.

osv... sällan skådad sågning
Ja, herregud. Men Jimmie och de övriga tycker nog att även lagrådet är bekymmersamt vänsterliberalt.

Tyvärr kan jag inte svara detaljerat på vissa av dina frågor utan att outa mig.

Men eftersom det i kommunpolitiken förekommer både debatter och beslut t.ex. angående om, och i vilken mån man ska samla in statistik och hur denna ska användas, och det går att höra hur folk som ffa representerar SD uttrycker sig, och vilka yrkanden som de har, så får det räcka som svar.
Man försöker alltså aktivt stoppa statistikinsamlande som kan belysa uttryck för rasism och bristande jämställdhet när man analyserar datat.

Jag har personlig erfarenhet av detta sedan en längre tid.

Vad är förresten "vänstern"? Det blir ett extremt svepande uttryck där i princip allt "till vänster om Adolf Hitler" kan inrymmas.
Förtydliga tack.

Kan du ge några exempel, t.ex. en länk till tidningsartikel eller liknande, eller tillräckligt väl beskriva några exempel på "den homofobiska, kvinnofientliga vänstern"? Terrorromantik, vore också bra om du beskriver bättre. Är att vara negativ till Israels terror mot befolkningen i Gaza terrorromantik?
Det ursprungliga handlade om hur begrepp som rasist, nazist, fascist används i debatten – inte om att försvara Sverigedemokraterna.
Du hänvisar till egna erfarenheter från kommunpolitiken, och det kan jag inte värdera. Men då blir det också svårt att diskutera, eftersom det inte går att bemöta konkreta exempel. Samtidigt är det det som behövs om man använder så starka begrepp som rasistisk politik och fascister då tycker jag att man också bör kunna peka på specifika förslag eller uttalanden och förklara varför de är rasistiska eller fascistiska och att de måste jämföras med 30-talets nazietyskland.
När det gäller min formulering om “vänstern” så blev den för bred. Jag kan återkomma om vad jag menar med "vänstern"
Tyvärr kan jag inte svara detaljerat på vissa av dina frågor utan att outa mig......

Ja, jag hittar heller ingen information om hur S och V röstade, antar att de röstade ja då? Märkligt tycker jag.
Om S och V röstade JA till förslaget om säkerhetsförvaring och stöder regeringens förslag där SD varit pådrivande i förslagsprocessen, visst är S och V ryggradslösa då......och rasister? Eller är det sakpolitik man röstar om? Sånt som ska göra Sverige bättre.

Här kan ni höra hur man resonerade och tyckte. Bla så tyckte V att förslaget var en feministisk reform.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...idsobestamd_hd01juu27/?pos=3906&autoplay=true

Bara veckor kvar till man börjar låsa in klientelet och skyddar medborgarna på riktigt.

Nu höjs lönegolvet för arbetskraftsinvandring till 33 390 kr. Tankar?
Då borde man höja lönerna för flertalet yrkesgrupper inom t ex vården då det är ofta som livsviktig vårdpersonal drabbas av de här dumheterna.

Tidölaget gör verkligen sitt bästa för att sänka Sverige och förhindra även högutbildade personer från att söka jobb här. Jag har svårt att se hur de kommer överleva valet i höst när de fortsätter tvångsutvisa barn och ungdomar när de fyllt 18.

Om S och V röstade JA till förslaget om säkerhetsförvaring och stöder regeringens förslag där SD varit pådrivande i förslagsprocessen, visst är S och V ryggradslösa då......och rasister? Eller är det sakpolitik man röstar om? Sånt som ska göra Sverige bättre.

Här kan ni höra hur man resonerade och tyckte. Bla så tyckte V att förslaget var en feministisk reform.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...idsobestamd_hd01juu27/?pos=3906&autoplay=true

Bara veckor kvar till man börjar låsa in klientelet och skyddar medborgarna på riktigt.
Jag vet inte vad i förslaget du tänker är rasistiskt? Det är väl inte kopplat till etnicitet? Jag tycker mest att det verkar vara ganska rättsosäkert, och den tanken kan man ju ha samtidigt som jag också tycker att vissa personer med hög återfallsrisk borde stanna inlåsta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka