Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad i förslaget du tänker är rasistiskt? Det är väl inte kopplat till etnicitet? Jag tycker mest att det verkar vara ganska rättsosäkert, och den tanken kan man ju ha samtidigt som jag också tycker att vissa personer med hög återfallsrisk borde stanna inlåsta.
Inget i förslaget var rasistiskt. Det ryggradslösa och rasistiska är ju att S och V röstade med SD och regeringen och höll med.

Nu höjs lönegolvet för arbetskraftsinvandring till 33 390 kr. Tankar?
Först och främst undrar jag över hur personalsituationen i vården kommer att se ut. Har en förälder på äldreboende och har själv haft mycket kontakt med vård och omsorg de senaste fem månaderna. Majoriteten av de jag mött har varit kvinnor med ursprung från andra länder. Jag förstår inte hur vården ska klara sig då många har löner under den nivån. Jag har förstått att det redan nu saknas personal på flera håll.

S och V röstade för utskottets förslag.
Lyssna på vad fru talman säger när hon börjar inledningen. Man ska behandla utskottets betänkande. Förslaget, propositionen, kommer från regeringen Där efter är det debatt och Petter Löberg från S börjar med att säga att dom röstar JA till regeringens förslag och en del andra benämner det istället som propositionen

Har börjat läsa lite i den forskningsantologi från Sanningskommissionen för det samiska folket som lämnades över till regeringen för inte så länge sedan. Det jag tänker är att det antagligen är pärlor för svin.

Regeringen kommer troligtvis inte bry sig om att varken be om ursäkt (möjligtvis kan de tänkas sträcka sig till en ytlig sådan, men inte något mer konkret) eller ändra sitt förhållningssätt gentemot samerna. Det här är en regering som rankar forskning lägre än sin egen ideologi och som inte klarar av att hantera en heterogen nation överhuvudtaget, då är man knappast beredd att göra upp med kolonialismen heller.

Det var regeringen som kom på lagförslaget från början och skickade detta till utskottet. Utskottet gick på regeringen linje och avslog alla motionsyrkanden och det gillades av Riksdagen. Beslutet blev JA med en överväldigad majoritet av sällan skådat slag.
"Överväldigad majoritet"? Av riksdagens 349 ledamöter så röstade 259 för utstottets förslag.

Det argumentet är helt oviktigt.
Det enda som spelar roll är om det blir majoritet eller inte. Hur MP röstade påverkade inte beslutets utfall.
Nä inte det heller. För det visar att, som debatten utformades, så gillade MP förslaget i sig men hade invändningar på vissa punker som man ville ha med men inte fick. Därmed lade man ner sina röster istället för att rösta NEJ

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka